Biskop Koskinen och de nya talibanerna
Skrivet 23 jan 2009, kl 0.40  
Administratör
RankRankRank
Antal inlägg:  116
Medlem sedan  2006-06-16

I Gotlands Allehanda uttalar sig biskop Koskinen i äktenskapsfrågan. Han beskriver präster som inte håller med honom i frågan som talibaner och svartbröder. Det är oklart om biskopen tycker att de ska få fortsätta med t ex konfirmandundervisning.  …

Läs hela inlägget i bloggen.

Skrivet 24 jan 2009, kl 0.29   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  328
Medlem sedan  2008-02-03
Stefan Gustavsson - 23 Januari 2009 12:40 -

I Gotlands Allehanda uttalar sig biskop Koskinen i äktenskapsfrågan. Han beskriver präster som inte håller med honom i frågan som talibaner och svartbröder. Det är oklart om biskopen tycker att de ska få fortsätta med t ex konfirmandundervisning.  …

Läs hela inlägget i bloggen.

Annamaria Bauer, ordförande i RFSL på Gotland, uttrycker sodomiternas vidriga agenda ganska klart, när hon säger:

“Ni måste rensa ut det gamla, ni har ett jättejobb framför er. Ni kan inte ha kvar präster som inte viger samkönade par.”

Bra att hon visar upp deras rätta ansikte i.a.f., sodomiterna har inte tänkt nöja sig med, att få rätt att gifta sig i kyrkan. Nej, de verkar vilja överta kyrkan helt och hållet och kasta ut alla präster som har en avvikande mening. Snacka om att kräva förståelse och tolerans av andra medan man själv är i totalt avsaknad av detsamma. Koskinens bleka svar att en dylik utrensning inte är lagligt möjlig, gäller bara för tillfället. I samband med kvinnoprästreformen lovades också prästerna samvetsfrihet, men historien har visat att det var en samvetsfrihet med bäst-före-datum. Idag förvägras kvinnoprästmotståndare prästvigning inom SvK och detta sker helt lagligt. Givetvis kommer historien att upprepa sig i och med att sodomiternas inflytande i samhället ökar. Det dröjer nog inte länge förrän ett accepterande av att viga samkönade par, blir ett krav för prästvigning inom SvK.

Peace, Kerub

Skrivet 27 jan 2009, kl 14.42   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Antal inlägg:  5
Medlem sedan  2009-01-27

Jag tycker inte om din ton Kerub. Varför använda ord som vidrig och sodomit? Det är bara “homolobbyn” som vinner på att vi kristna uttrycker oss på det sättet.

- Vi kan säkert enas om att den stora skillnaden ur frälsningsaspekt inte står mellan hetero och homo utan mellan den som har en tro på Jesus och den som inte har det, för “alla är vi syndare som gått miste om härligheten från Gud” och behöver Jesu försoningsverk på korset.

- Vi kanske också kan enas om att vi som kristna inte kan kräva att icke kristna har samma moral som oss. Vi kan verka för det genom politik och lagstiftning eftersom vi tror att det är det bästa för människan, men vi kan inte kräva det.

- Vi kan säkert slutligen enas om att kyrkan inte bör följa media och politiker utan Guds Ord där det tydligt utsägs att äktenskapet endast är för man och kvinna.

Att det sedan verkar finnas en dold eller öppen agenda hos olika grupper både inom och utom kyrkan för att upplösa kyrkans traditionella syn på äktenskapet är bara att beklaga. Vi bör därför på ett ödmjukt, påläst och kärleksfullt sätt argumentera för den traditionella kristna synen på äktenskap i alla sammanhang.

Skrivet 27 jan 2009, kl 20.49   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  675
Medlem sedan  2008-04-14

Bra inlägg Kerub och Gustaf81.

Men börja inte klanka på varandra nu. Vi behövs alla i Guds rike. Både dundrande “profetröster” och resonerande karaktärer.

Signatur 

“Ty denna världens vishet är dårskap i Guds ögon. Det står skrivet: Han snärjer de visa i deras slughet, och vidare: Herren vet att de visas tankar är tomhet.”
1 Kor 3.

Skrivet 27 jan 2009, kl 21.43   [ # 4 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal inlägg:  1384
Medlem sedan  2008-09-10

Frågan är dock, ÄR alla välkomna i den kristna gemanskapen!! Kerub verkar inte välkomna homosexuella alls. Även andra inlägg här skuldbelägger homosexuallitet. Det är tur att det finns kristna som verkligen välkomnar alla in i gemanskapen som vill komma, så som Koskinen.
Jag tror inte att de flesta kristna här är med i samma kyrka som Koskinen så jag fattar inte varför ni upprör er över hans uttalanden med än ni upprör er mot RFSL.

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Skrivet 27 jan 2009, kl 23.13   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  675
Medlem sedan  2008-04-14
abergdahl - 27 Januari 2009 09:43 -

Frågan är dock, ÄR alla välkomna i den kristna gemanskapen!! Kerub verkar inte välkomna homosexuella alls. Även andra inlägg här skuldbelägger homosexuallitet. Det är tur att det finns kristna som verkligen välkomnar alla in i gemanskapen som vill komma, så som Koskinen.

Du har missförstått allt.

1. ALLA syndare är välkomna i den kristna gemenskapen. Ingen är bättre eller sämre än den andre.

2. Ingen skuldbelägger homosexualitet.

Det som den Kristna Kyrkan i alla tider och globalt tar avstånd ifrån är den utlevda akten - homosex.

Vi kristna skiljer noga mellan läggning och handling. Vi människor har alla möjliga olika slags lustar och begär. Det är inte bra. Men det blir allvarlig synd först när man väljer att leva ut de lustar som Gud i Bibeln fördömer.

Givetvis ska också alla med homosexuell läggning vara hjärtligt välkomna i den Kristna gemenskapen. Och sådana finns det redan många av i våra olika gemenskaper. Och säkert betydligt fler än vi kan ana.

Men om den homosexuelle med vett och vilja och utan ånger lever ut en sådan sexualitet så lever denne i synd och församlingen har då att vidta lämpliga åtgärder, som varierar i varje enskilt fall.

Det som artikeln bland annat handlar om är att det finns präster (!) här i Sverige som inte bara accepterar människor med homosexuell läggning (det är utmärkt), utan också välkomnar alla homosexuella som vill leva ut sin sexualitet, och mer än så, välkomnar dessa om de även vill “gifta” sig, och mer än så, kritiserar dem som håller fast vid Bibelns och Kyrkans eviga Tro.

En sådan inställning bland kyrkans folk är inte bara unik i världshistorien, den innebär också ett hädiskt knytnävsslag riktat mot Guds heliga ansikte.

Det finns inte tillräckligt starka ord för att fördöma en sådan inställning.

Men Gud välsigne Koskinen!

Signatur 

“Ty denna världens vishet är dårskap i Guds ögon. Det står skrivet: Han snärjer de visa i deras slughet, och vidare: Herren vet att de visas tankar är tomhet.”
1 Kor 3.

Skrivet 28 jan 2009, kl 0.39   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-02-03

Hej Gustaf81!

Gustaf81 - 27 Januari 2009 02:42 -

Jag tycker inte om din ton Kerub. Varför använda ord som vidrig och sodomit? Det är bara “homolobbyn” som vinner på att vi kristna uttrycker oss på det sättet.

Du är fri att inte tycka om min ton men dessvärre så får du nog stå ut med den i.a.f. Nu till dina frågor, varför använda ordet ‘vidrig’? Därför att jag finner agendan ifråga vara just det, d.v.s. vidrig. Varför tala om ‘sodomiterna’? Tja, vilket ord skall man använda då? ‘Homolobbyn’ som du verkar föreslå är ju lika negativt värdeladdat det.

- Vi kan säkert enas om att den stora skillnaden ur frälsningsaspekt inte står mellan hetero och homo utan mellan den som har en tro på Jesus och den som inte har det, för “alla är vi syndare som gått miste om härligheten från Gud” och behöver Jesu försoningsverk på korset.

Här vill jag helst inte uttala mig. Du har förmodligen rätt, men jag aktar mig för att ställa några som helst kriterier vad beträffar frälsning, annat än att den är av nåd.

- Vi kanske också kan enas om att vi som kristna inte kan kräva att icke kristna har samma moral som oss. Vi kan verka för det genom politik och lagstiftning eftersom vi tror att det är det bästa för människan, men vi kan inte kräva det.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att “kräva”. Vad innebär det för skillnad mellan t.ex. att lagstifta mot sodomi och att “kräva”, att icke-kristna avhåller sig från sodomi? Om du med “kräva” menar inskränkningar i åsikts- och tankefrihet, så håller jag med dig. Då bör kristna inte kräva någonting.

- Vi kan säkert slutligen enas om att kyrkan inte bör följa media och politiker utan Guds Ord där det tydligt utsägs att äktenskapet endast är för man och kvinna.

Ja, detta kan vi definitivt enas om.

Peace, Kerub

Skrivet 28 jan 2009, kl 0.55   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-02-03

Hej abergdahl!

Frågan är dock, ÄR alla välkomna i den kristna gemanskapen!! Kerub verkar inte välkomna homosexuella alls. Även andra inlägg här skuldbelägger homosexuallitet.

I den församling jag besöker äger jag ingen position att välkomna eller inte välkomna någon öht. Jag tror dock att inte att församlingen har någon policy, att inte välkomna människor p.g.a. sexuell läggning. Däremot tror jag dock att man måste avhålla sig ifrån otukt för att få vara medlem där.

Det är tur att det finns kristna som verkligen välkomnar alla in i gemanskapen som vill komma, så som Koskinen.
Jag tror inte att de flesta kristna här är med i samma kyrka som Koskinen så jag fattar inte varför ni upprör er över hans uttalanden med än ni upprör er mot RFSL.

Vet inte om du inkluderar mig här. Om så är fallet, så förstår jag inte riktigt kritiken. Jag har inte upprörts alls över Koskinens uttalanden. Jag förvånas dock lite över hans hätska utfall mot präster som inte delar hans åsikter. Men det är ju en annan femma.

Peace, Kerub

Skrivet 28 jan 2009, kl 1.13   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Medlem sedan  2008-02-03

Hej Ragnar!

Ragnar - 27 Januari 2009 11:13 -

Du har missförstått allt.

1. ALLA syndare är välkomna i den kristna gemenskapen. Ingen är bättre eller sämre än den andre.

2. Ingen skuldbelägger homosexualitet.

Det som den Kristna Kyrkan i alla tider och globalt tar avstånd ifrån är den utlevda akten - homosex.

Vi kristna skiljer noga mellan läggning och handling. Vi människor har alla möjliga olika slags lustar och begär. Det är inte bra. Men det blir allvarlig synd först när man väljer att leva ut de lustar som Gud i Bibeln fördömer.

Givetvis ska också alla med homosexuell läggning vara hjärtligt välkomna i den Kristna gemenskapen. Och sådana finns det redan många av i våra olika gemenskaper. Och säkert betydligt fler än vi kan ana.

Men om den homosexuelle med vett och vilja och utan ånger lever ut en sådan sexualitet så lever denne i synd och församlingen har då att vidta lämpliga åtgärder, som varierar i varje enskilt fall.

Det som artikeln bland annat handlar om är att det finns präster (!) här i Sverige som inte bara accepterar människor med homosexuell läggning (det är utmärkt), utan också välkomnar alla homosexuella som vill leva ut sin sexualitet, och mer än så, välkomnar dessa om de även vill “gifta” sig, och mer än så, kritiserar dem som håller fast vid Bibelns och Kyrkans eviga Tro.

En sådan inställning bland kyrkans folk är inte bara unik i världshistorien, den innebär också ett hädiskt knytnävsslag riktat mot Guds heliga ansikte.

Det finns inte tillräckligt starka ord för att fördöma en sådan inställning.

Men Gud välsigne Koskinen!

Mycket bra inlägg! Jag kan skriva under på nästan allt eller kanske precis allt, beroende på vad du menar, med det du skriver om den onda begärelsen. Enligt min tro är redan den onda begärelsen en allvarlig synd. De begär och lustar som du omnämner är alltså synd i sig. De skiljer sig dock från syndiga yttre handlingar genom att man i allmänhet inte kan kontrollera dem lika lätt. Daglig omvändelse kan krävas. Men du kanske håller med mig om detta.

Peace, Kerub

Skrivet 28 jan 2009, kl 20.39   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  233
Medlem sedan  2008-11-19

Jag drar mig två kommentarer till minnes:
Dels när en ordodox präst, som jag kände (han är död numera) fick frågan om homosexuella var välkomna i hans kyrka (eller församling). Hans svar var “-Javisst! Ställer bland de andra syndarna!”.

Det andra som jag drar mig till minnes är att en tidigare anglikansk domprost i York konstaterade att den kyrka som gifter sig med tidsandan snart blir änka.

Stefan

Skrivet 3 feb 2009, kl 14.16   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Antal inlägg:  472
Medlem sedan  2008-01-08

Jag skulle tro, att Koskinen inte är så sexualfixerad i frågan, som många är. Rent principiellt, så anser jag ändå, att varje trossamfund måste ha rätt, att ta ställning i frågan. Det finns ju två faktorer man kan ifrågasätta; Dels är det homosexualitetens ligitimitet, rent religiöst sett, dels ett trossamfunds vigselrätt, i ett sekulärt samhälle.
Djupare sett, så är det ofta fråga om, människor som känner sig stigmatiserade och skambelagda, för sin läggning. I detta fallet är det ju inte så konstigt, eftersom vi sedan länge lever i en sexualfixerad kultur. Både sekulärt och religiöst(kyrkligt. I det ena lägret är sex poppis, i det andra ofta skamblagt. Kyrkohistorien visar ju på en oerhörd sexualfixering. Inte så konstigt, om sexualiteten då blir så viktig för identiteten. Vad homosexualitet som synd anbelangar; ponera att debatten rört sig om feghet, girighet mm…? “Ingen fara, om man inte lever ut det”?. Är det inte så, att just sex har blivit en avlastare liksom, för att dölja annan kollektiv synd. Den rollen spetälska hade för många. Jesus visar ju oss i bergspredikan, att vi måste angripa roten till synden, i hjärtat. Men skall vi då jämställa en homosexuell, med en feg? Får fega gifta sig? Är giriga ofta ansedda i kyrkorna? Hur har vi det med avguderi, avund och annat? Varför är just sex så laddat? Jag tror debatten är viktig och att Koskinens röstl är viktig, lika viktig som motpartens.  smile

Nyhetsmatning med RSS 2.0     Nyhetsmatning med Atom