Humanisterna fortsätter oförtrutet sitt urskiljningslösa krig mot all religion. ”Vi kommer aldrig att uppnå fred på jorden innan religionerna är döda” skrev Björn Ulvaeus i Expressen för ett par år sedan. Strax före jul var det Stellan Skarsgårds tur: ”I dag ser jag i högsta grad religionen som ett problem.”
Med det som bakgrund är det intressant att läsa ateisten Matthew Parris artikel ”As an atheist, I truly believe Africa needs God”, publicerad i The Times den 27 december 2008. …
Det är lätt för Svenskar och Britter att uttrycka sig på det här sättet. Den växte upp för en-två generationer sedan fick ofta kristendom som en del av sin utbildning, men inte bibelinspirerad utan snarare västerländsk humanism omdöpt till “kristen etik”, där idéer som människovärde, demokrati, lika rätt för alla etc ingår.
Vilka direkta effekter kristendomen i sin renaste form har i ett samhälle helt utan utbildning och med väldigt hög vidskeplighet har man i allmänhet ingen aning om. Miljön som västerländska missionärer skapat i många regioner i Afrika påminner nu om medeltiden i Europa, där folk dödas för att de beskylls vara i maskopi med djävulen och man byter själar mot motorcyklar eller går till en exorcist om ett barn uppför sig konstigt.
Jag rekommenderar i en dokumentär som heter “Saving Africa’s Witch Children” rörande vilka effekter kristendomen har i Afrika och jag passar på att varna för obehagliga bilder. 123456
Ansvar saknar jag. Ansvar för de idéer som sprids. Alltid är det samma undanflykter, “det där är inte kristendom”, trots att det är direktinspirerat av bibeltro. Ansvar istället för ignorans, det kräver jag av svenskar som idag kallar sig “kristna”.
Jag tror inte sanningen är riktigt så enkel. Dock kan det vara så att religiös tro kan vara ett sätt att få ett folk att ta ett kliv åt rätt håll. Så kallad “bootstrapping”. Jag är inte övertygad om att kristen tro är det bästa medlet, men kombinerad med utbildning så kanske det är lättare att smälta än ett helt sekulärt budskap. MEn som JEmyM pekar på, det finns risk att man istället skapar nya konflikter, byter en blind tro mot en annan.
Men ändå, liberalteologisk kristendom parat med gedigen utbildning är ett alternativ för folk som ännu inte är mogna att överge religionens krycka.
Jag tror ändå att de vore bättre att predika sekulär etik med samma glöd som missionärer. Jag tror att sekulära hjälporgnisationer inte når samma genomslag eftersom de struntar i att förändra personers livssyn. Upplysning behövs och i en sådan förpackning som verkligen gör nytta… som folket kan ta till sig. Dock att predika att en tro är mer rätt en en annan leder ingenstans, det måste vara upplysning och kunskap i centrum.
Det är lätt för Svenskar och Britter att uttrycka sig på det här sättet. Den växte upp för en-två generationer sedan fick ofta kristendom som en del av sin utbildning, men inte bibelinspirerad utan snarare västerländsk humanism omdöpt till “kristen etik”, där idéer som människovärde, demokrati, lika rätt för alla etc ingår.
Vilka direkta effekter kristendomen i sin renaste form har i ett samhälle helt utan utbildning och med väldigt hög vidskeplighet har man i allmänhet ingen aning om. Miljön som västerländska missionärer skapat i många regioner i Afrika påminner nu om medeltiden i Europa, där folk dödas för att de beskylls vara i maskopi med djävulen och man byter själar mot motorcyklar eller går till en exorcist om ett barn uppför sig konstigt.
Jag rekommenderar i en dokumentär som heter “Saving Africa’s Witch Children” rörande vilka effekter kristendomen har i Afrika och jag passar på att varna för obehagliga bilder. 123456
Ansvar saknar jag. Ansvar för de idéer som sprids. Alltid är det samma undanflykter, “det där är inte kristendom”, trots att det är direktinspirerat av bibeltro. Ansvar istället för ignorans, det kräver jag av svenskar som idag kallar sig “kristna”.
JemyM, du har återigen brutit mot väldigt tydliga regler för vårt forum. CredoAkademins forum är inte ett forum där man argumenterar med länkar, inte heller är det något tipsforum där man ger varandra intressanta länkar.
Detta är din sista varning, oavsett vilken regel det gäller nästa gång innebär det omedelbar avstängning.
Jag kan förstå att Omega inte uppskattar länken då den tydligt visar att Stefan Gustavsson inte har förstått situationen. Den spontana reaktionen när man sett dokumentären är att det sista Afrika behöver är fler frikyrkor som spelar på folks vidskeplighet och drömmar om ett bättre liv. Jag tror problemet ligger i att de här “nya” kyrkorna utlovar en massa som de sen inte kan hålla. Vad gör man då, jo man skyller på djävulen (min teori). Någon mer sansad, konservativ kristen rörelse där allt inte handlar om pengar skulle däremot säkert kunna vara av godo därborta.
De mer extrema kristna rörelserna står på de “sansade” kyrkornas axlar, och de bygger alla på samma vidskeplighet, som jag ser det. Sansade kristna kan givetvis göra nytta, men deras religiösa tro är inte vad jag menar med sansaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaad.
Jag är ingen afrikaexpert men jag tror tyvärr inte att våra västerländska humanistiska värderingar har så stort fäste där och då får man väl hoppas på det näst bästa. Därmed tror jag nog att religion, i lugnare former, kan ha en positiv påverkan i en kontinent som Afrika. Jag är dock ganska pessimistisk.
Shit vilka asgamar ni är har ni humanister tänkt er att ta över credoakademins forum.. då kan ni åtminstone hålla er till konkreta argument istället för att sprida länkar.. det kan man göra på myspace..
Klart det finns en och annan okokt ägg som blir predikant som skrämmer upp sina församlingsmedlemmar i önödan som inte förstår att många psykiska åkommer kan ha fysiska orsaker., Men ofta är de inre demoner faktiskt demoner, eller är det en slump att den inre rösten sa åt mördaren av Anna Lind, helt hokus pokus gå och mörda en politiker som du knappt känner till, eller var det pga av att hon av ngn strategisk anledning var extra utsatt mål för demonerna?
Faktum är faktiskt att Satan och hans flock är på riktigt desvärre. Har ni någonsin undrat över varför folk ser spöken jag till och filmar spöken, varför folk bevittnar med sina egna ögon helanden och till och med filmar dom och lägger ut dom på internet jo, det är för att det finns en andlig verklighet som man bör ta i beaktning, även om man inte ska styras av skrock utan kolla till de naturliga orsakerna först innan man ser vidare.
Min kompis som inte är kristen skulle säga att han är agnostiker med stark övertygelse på utvecklingsläran, råkade för några år sedan ut för en telefon som pep i takt med att han tog kliv i trappan en gång han var ensam hemma, och han hörde till och med steg. Jag har också råkat ut för sånt, hört saker vaken, vet inte om mitt fall var inbillning men min väns telefon ringde sånt kan man inte inbilla sig. Sen som tur är finns det en god sida till dessa andliga värld, Gud själv den mäktiga god farsan vi har där uppe.. Han kom och tröstade mig en gång när ja var deppad, jag bad om att Gud skulle ta mig igenom en depression som jag genomgick, senare vid ett tillfälle så svarade han, hela mitt inre uppfyldes av en skön känsla ungefär som när man är kär/åker berg o dalbana och en värme som började i hjärtat men som spred sig till resten av kroppen? Jag är inte psykotisk, har aldrig tagit några hallucigena medeciner, är rätt intelligent människa med 130 i IQ, haha enligt ett online test iaf.. ^^ Denna värme känsla återkommer dagligen då jag fokuserar på Gud och allt vad hans rike handlar om barmhärtighet, nåd och kärlek och bön och när jag sjunger och tackar Gud för den han är! Vad jag kan förstå så kan man itne inbilla sig värme flera hundra gånger i sitt liv, av en fysisk orsak. Sen har jag tungotaletsgåva, och sett och hört om många under.. För många för att nämna nu. men bland annat att min farsa brors dröm en natt slog in, han fick hör att han skulle få en ny mamma med samma namn (av sin egen mamma som han fick se i drömmen i himlen) Sigrid Maria det slog in. Fråga henne själv Sigrid Maria Bengter gift med Knut i hudiksvall kolla på Eniro, eller fråga min farbror Håkan Bengter, Nyköping.. 3 av mina vänner i kyrkan och säkert fler har blivigt kristna endast pga av livsförändrande övernaturliga upplevelser, undersök innan ni avfärdar kategoriskt, flera av dem har varit helt otroende innan..
Hoppas att poletten trillar ner för er att en värld inte kan komma till av sig själv, iaf inte med Dna och cellkärnor och komplett med en livstillåtande planet med medföljande eko-balans kalibrerad exakt på promillena för liv.. Peace.
Ps. visste ni föresten att Dna molikylerna är optimerade för att spara plats, koderna går liksom in i varandra ibland är upp till 8 gener i samma kryptering.. Sen finns det en massa meta data i DNA som håller koll på när var och hur proteinerna ska transporteras, sen finns det transport proteiner och kopieringsmaskiner och tolknings molekyler och allt vad det är som jobbar tillsammans som ett lag i en industri-lokal, och detta tror ni kan ha kommit till av en slump och att detta är upplysning? Tackar för det..
Shit vilka asgamar ni är har ni humanister tänkt er att ta över credoakademins forum.. då kan ni åtminstone hålla er till konkreta argument istället för att sprida länkar.. det kan man göra på myspace..
Klart det finns en och annan okokt ägg som blir predikant som skrämmer upp sina församlingsmedlemmar i önödan som inte förstår att många psykiska åkommer kan ha fysiska orsaker., Men ofta är de inre demoner faktiskt demoner, eller är det en slump att den inre rösten sa åt mördaren av Anna Lind, helt hokus pokus gå och mörda en politiker som du knappt känner till, eller var det pga av att hon av ngn strategisk anledning var extra utsatt mål för demonerna?
Faktum är faktiskt att Satan och hans flock är på riktigt desvärre. Har ni någonsin undrat över varför folk ser spöken jag till och filmar spöken, varför folk bevittnar med sina egna ögon helanden och till och med filmar dom och lägger ut dom på internet jo, det är för att det finns en andlig verklighet som man bör ta i beaktning, även om man inte ska styras av skrock utan kolla till de naturliga orsakerna först innan man ser vidare.
Min kompis som inte är kristen skulle säga att han är agnostiker med stark övertygelse på utvecklingsläran, råkade för några år sedan ut för en telefon som pep i takt med att han tog kliv i trappan en gång han var ensam hemma, och han hörde till och med steg. Jag har också råkat ut för sånt, hört saker vaken, vet inte om mitt fall var inbillning men min väns telefon ringde sånt kan man inte inbilla sig. Sen som tur är finns det en god sida till dessa andliga värld, Gud själv den mäktiga god farsan vi har där uppe.. Han kom och tröstade mig en gång när ja var deppad, jag bad om att Gud skulle ta mig igenom en depression som jag genomgick, senare vid ett tillfälle så svarade han, hela mitt inre uppfyldes av en skön känsla ungefär som när man är kär/åker berg o dalbana och en värme som började i hjärtat men som spred sig till resten av kroppen? Jag är inte psykotisk, har aldrig tagit några hallucigena medeciner, är rätt intelligent människa med 130 i IQ, haha enligt ett online test iaf.. ^^ Denna värme känsla återkommer dagligen då jag fokuserar på Gud och allt vad hans rike handlar om barmhärtighet, nåd och kärlek och bön och när jag sjunger och tackar Gud för den han är! Vad jag kan förstå så kan man itne inbilla sig värme flera hundra gånger i sitt liv, av en fysisk orsak. Sen har jag tungotaletsgåva, och sett och hört om många under.. För många för att nämna nu. men bland annat att min farsa brors dröm en natt slog in, han fick hör att han skulle få en ny mamma med samma namn (av sin egen mamma som han fick se i drömmen i himlen) Sigrid Maria det slog in. Fråga henne själv Sigrid Maria Bengter gift med Knut i hudiksvall kolla på Eniro, eller fråga min farbror Håkan Bengter, Nyköping.. 3 av mina vänner i kyrkan och säkert fler har blivigt kristna endast pga av livsförändrande övernaturliga upplevelser, undersök innan ni avfärdar kategoriskt, flera av dem har varit helt otroende innan..
Hoppas att poletten trillar ner för er att en värld inte kan komma till av sig själv, iaf inte med Dna och cellkärnor och komplett med en livstillåtande planet med medföljande eko-balans kalibrerad exakt på promillena för liv.. Peace.
Ps. visste ni föresten att Dna molikylerna är optimerade för att spara plats, koderna går liksom in i varandra ibland är upp till 8 gener i samma kryptering.. Sen finns det en massa meta data i DNA som håller koll på när var och hur proteinerna ska transporteras, sen finns det transport proteiner och kopieringsmaskiner och tolknings molekyler och allt vad det är som jobbar tillsammans som ett lag i en industri-lokal, och detta tror ni kan ha kommit till av en slump och att detta är upplysning? Tackar för det..
Det här inlägget tillför inget i form av konstruktiv debatt, och bryter mot reglerna för korrekt uppträdande på forumet. Undvik kraftigt nedsättande benämningar på meddebattörer (t ex asgamar), och skriv tydliga frågor och eller argument som går att bemöta. Detta är en tillsägning, upprepning leder till en varning och i värsta fall avstängning.
Att hävda att den kristna kyrkan inte varit bra för Afrika bara för att det finns exempel på personer som drabbats av demonutdrivning mm tycker jag är fel. Dessa företeelser fanns redan innan och troligen i ännu värre former i de olika animistiska och schamanistiska religionerna. Kyrkan har varit tvungen att förhålla sig till det faktum att onda andar finns antingen på riktigt eller åtminstone i de folkliga föreställningarna i Afrika. I stort har kyrkan hanterat detta bra men naturligtvis finns det exempel som de som nämnts ovan där det gått rejält fel. Men att utifrån detta underkänna allt det goda kyrkan gjort verkar för mig vansinnigt. Kyrkan har mer än någon annan institution bidragit till att sprida sjukvård, skolväsen och demokratiska institutioner. Kyrkan har på många håll också lyckats bryta stammönstret till förmån för kärnfamilj och större sammanhang (församling, land).
För det andra tycker jag inte att kristna ska behöva skämmas över eller försvara det som andra kristna gjort lika lite som en ateist ska behöva skämmas över eller försvara det som en annan ateist gjort (tex Josef Stalin). Det man måste fundera över är dock om det den andre gjort har något sammanhang med den kristna tron man själv bekänner sig till. Är detta beteende en logisk konsekvens av det jag själv bekänner mig till eller är det ett resultat av människans allmänna ondska och oförstånd? Själv anser jag att det finns en andlig verklighet och att denna manifesterar sig starkare i kulturer där man erkänner denna verklighet (varför skulle den onde slösa onda andar på folk i västerlandet som redan är bundna av materialismens “onda ande”). Detta betyder dock inte att jag anser att alla former av andeutdrivning eller att skuldbelägga människor är rätt. Jesus drev ut de onda andarna utan att nånsin behöva skada människan. Inte heller skuldbelade han de människor som drabbats lika lite som han skuldbelade sjuka.