Vad borde man kunna vända sig om man även vill debattera om kärlek och hälsa, om inte till ett kristet forum, eller? För även om åsikterna kan vara olika bland kristna, så försöker man åtminstone på att ge ett ärligt och uppriktigt svar utifrån hur man ser på saken utifrån sitt håll.
Kärlek är hälsa och hälsa är kärlek, men vad får egentligen ingå i begreppen. För vad man kan tro i hur vissa resonerar, så kan man tro att närmast allt som synd där inom. Varför det verkar som om man akta sig nog att ens tänka tanken och därmed vilja diskutera vissa saker där inom som t ex sådan som rör människan behov av att känna kroppslig närhet.
Betraktas jag må hända som syndare eller mån tro än värre besatt av den onde själv, bara för att jag snart inte vet vad jag ska ta vägen för att känner sådan längtan. Känner sådana saker som det känns man knappt vågar tala om så här. Trots att man där till absolut inte kan tänka sig ”det” utan att även att allt det där andra som också ingår i begreppet kärlek finns med.
Av det som är kärlek så utgör detta ju bara det som man skulle kunna kalla för finalen i det hela. Alltså bara en försvinnande liten del, om man nu verkligen vill leva upp till vad som ingår i det helt och hållet. För kärlek är långt ifrån bara tillägnar någon i lust, dvs. när livet leker och känns allmänt bekymmersfritt. Utav även något tillägnar den man älskar i nöd.
Och att detta då även sker av lust, för att man bara känner man vill stötta och hjälpa denne. Alltså samma lust som man kan känna då man bara vill krama om, smeka och kyssa någon. Men vad är det för fel med att även känna att man vill göra detta? För känna är ju en sak och gå till handlig en annan. Betraktas mån tro bara längtan såsom en stor synd i detta här fallet?
Att känna lust, åtrå, begär är må hända en mänsklig svaghet. Men vad försöker vi egentligen bevisa, vara med att så kategorisk förneka att vi måste ha ett visst mått detta. Är det må hända för att Gud i själva verket vet att inte alla kan få uppleva det? Tja vad vet jag, en tröst är dock att man inte går ensam över att känna som en gör, men då tycker jag man borde få tala om det.