Foobar,
Det jag talar om är att förhålla sig öppen och inte hänge sig åt vidskepelse eller att av något underligt skäl bygga upp en världsbild byggd på en gammal bok.
Vi pratade tidigare om ateistisk dogmatik. Här har vi ett exempel, abergdahl, på en sats som jag skulle säga är en konsekvens av en underliggande ateistisk dogmatisk inställning till “tro”. Förstår du nu vad jag menade med dogmatik inom ateismen?
Jag skulle vilja hävda att a-priori kunskap inte existerar, alla uppfattningar om något har en orsak.
Om du tror det så måste det finnas en yttersta orsak som allt vilar på, annars kommer du inte undan för vilken orsak ger upphov till uppfattningen “alla uppfattningar om något har en orsak”?
Anledningen till att Gud finns är att människor kände behov av svar på frågor som inte egentligen gick att besvara, istället hittar man på ett svar, en primitiv teori, för att få en krycka att luta sig mot. Jag anser att det är dags att slänga DEN kryckan efter som vi har bättre hjälpmedel idag.
Ge mig ett exempel på “hjälpmedel” som är bättre och som inte är hallucinogen till sin karaktär.