Sök       Avancerad sökning

1 av 4
1
God jul
Postade: 19 December 2008 12:40 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Jag skulle vilja önska alla en god jul och ett gott nytt år. Några tankar inför julen är, vilken ringhet som karakteriserade Jesu födelse och liv. Från att födas i ett stall, av en vanlig judisk tjej. Bekräftad av enkla herdar och ett par stjärntydare, från ett avlägset och troligen föraktat folk. för att sedan drivas i landsflykt av den världsliga makten. Återkommande för att växa upp i en föraktad landsända, för att sedan predika ett impopulärt budskap, men buren av Guds kärlek och slutligen avrättad av den religiösa och värdsliga makten. I katolska kyrkan binder man människor kvar i det religiösa systemet, med spiritism, ritualism och annat. Man har upphöjt den enkla judetjen till “Guds moder” och deras ständiga mässoffer ånjuts med en oblat med himmelsens drottning instansad. Kristenheten sjönger “o du urgamla kors” och så går man hem och firar “guds” födelsedag, genom att äta den hedniska julegrisen, som slaktas vid varje blot, gång på gång. Nåväl, när moster fått ont i gallan av den feta ålen och pappa sovit ruset av sig, så är det julotta. God jul!

Jag skulle vilja dela en liten juledikt: När illusionerna bleknat i sanningens ljus och vi lovsjunger vår Gud i enig korus, då skall murarna rasa med ett väldigt brak, för att det du vill Gud och det vi vill, är samma sak. På TV ser vi männskligheten vackla, som hönor samlas vi i kyrkan för att kackla. Jag ser en flisa, du ser en bjälke, du åker merza, jag åker kälke. Jag frågar en broder, vad det är för kabel som utgår från vår kyrka? “Jo, den går till babel, för att hämta våran styrka”.

Postade: 19 December 2008 02:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Jag har helt övergivet den kristna kopplingen mellan jul och kristendom. För mig är jul det samma som julblot, jólablót, midvinterblot eller julofferfest, den fornnordiska högtid som äger rum i samband med vintersolståndet. Jólner var ett av Odens många namn. För mig är det numera en familjehögtid i vilket man i mörkaste delen av året träffas, lyser upp mörkret, ger gåvor till varandra och äter god mat tillsammans.

God jul iallafall.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 19 December 2008 02:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  546
Gick med  2007-06-08

GOD JUL ALLESAMMANS!  grin

Postade: 19 December 2008 03:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

Kanske borde julafton och juldagen vara frivilliga helgdagar?

Alla hedningar som inte tror på julens budskap kan väl gott arbeta i sitt anletes svett som vanligt dessa dagar.

Och vi troende får fira denna högtid för oss själva i lugn och ro. Det skulle ha många fördelar. Bland annat skulle det ta död på mycket av den djävulskap som julen idag har kommit att gestalta.

Är det inte också så att hedningar och ateister och dylikt folk som “firar” jul är lite av hycklare och utnyttjar endast den heliga julen för sin egen mages skull och för andra lustar? Kunde inte de istället starta upp egna gudlösa helger, t.ex. en Darwins helgdag med grisfest och fylla, istället för att komma här och parasitera och sekularisera den heliga kristna julhelgen och så förstöra glädjen för oss troende?

God och Välsignad Jul önskar jag alla mina trossyskon!

Och till er andra säger jag: Omvänd er!

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 19 December 2008 05:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  573
Gick med  2008-08-13
Ragnar - 19 December 2008 02:47 -

Är det inte också så att hedningar och ateister och dylikt folk som “firar” jul är lite av hycklare och utnyttjar endast den heliga julen för sin egen mages skull och för andra lustar? Kunde inte de istället starta upp egna gudlösa helger, t.ex. en Darwins helgdag med grisfest och fylla, istället för att komma här och parasitera och sekularisera den heliga kristna julhelgen och så förstöra glädjen för oss troende?

Ja, vore det så att julen var en exklusivt kristen högtid så kanske du hade en poäng. Men julen sammanfaller med midvintersolståndet och var den tid när “solguden” föddes och dagarna blev ljusare. Denna högtid har firats av många folk under långa tider och jag anser att alla väl kan få glädjas av en stilla högtid i goda vänners sällskap. Så därför tillönskar också jag er alla en god jul.

Roger

Postade: 19 December 2008 06:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02

Jag vill önska er alla en God Jul, med och motdebattörer, kristna och icke kristna. Väl mött i framtida debatter utan krav på att ni förändrar er - om vi kan lyssna och förstå varann är mycket vunnet.

I vårt hem har vi firat julen både i den kristna traditionen med bibelläsning och sjungande av religösa julsånger och dessutom firat med andra traditionella ritualer som julgran, julklappar och julmat - en högtid för lugn och ro samt umgänge med familj och vänner - något synnerligen positivt. Hoppas det inte stör Ragnar för mycket.

Nils G

Postade: 19 December 2008 06:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Roger Viklund - 19 December 2008 04:25 -
Ragnar - 19 December 2008 02:47 -

Ja, vore det så att julen var en exklusivt kristen högtid så kanske du hade en poäng. Men julen sammanfaller med midvintersolståndet och var den tid när “solguden” föddes och dagarna blev ljusare. Denna högtid har firats av många folk under långa tider och jag anser att alla väl kan få glädjas av en stilla högtid i goda vänners sällskap. Så därför tillönskar också jag er alla en god jul.

Roger

Det där är strunt. Det är få hedningar och ateister i Sverige som sitter och hyllar solguden och firar midvintersolståndet under jul (och gör man det sker det den 21/12). Folk vet i allmänhet att Julen enligt tradition handlar om julaftonen, juldagen och annandag jul och barnet i krubban, Jesu Kristi “födelsedag”. Det är det som allmänt idag gäller i vår kultur som jultradition och har så gjort i nära 700 år.

Så om ni inte firar “solguden” så tycker jag faktiskt ni borde skämmas lite ni alla som åker snålskjuts på något som ni egentligen föraktar och inte tror på.

Som kristen skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig att vara minsta delaktig i firandet av typ t.ex. en darwinistisk helgdag, men ni kan tydligen på något obegripligt sätt vara delaktiga i firandet av Jesu Kristi födelsedag fastän ni kanske inte ens tror att det funnits en Jesus Kristus. Jag tycker det är rätt häpnadsväckande.

Signatur 

Postade: 19 December 2008 07:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-13

Du tar stora ord i din mun Ragnar. Det är strunt, du tycker att det är häpnadsväckande och att ”vi” skulle åka ”snålskjuts på något som [vi] egentligen föraktar”.  Vi andra ska få arbeta i vårt anletes svett. Vi firar jul för vår ”egen mages skull och för andra lustar” och du erbjuder oss andra ”en Darwins helgdag med grisfest och fylla”. Vad vet du egentligen om vad ”vi andra” gör under julen? Du skriver att det ”är få hedningar och ateister i Sverige som sitter och hyllar solguden och firar midvintersolståndet under jul (och gör man det sker det den 21/12)”. Men vet du då inte att det faktum att vintersolståndet infaller 21/22 december beror på att kalendrarna under de senaste årtusendena varit inexakta?

Enligt vår nuvarande kalender infaller vintersolståndet antingen den 21 eller 22 december. År 46 fvt införde den romerske kejsaren Julius Caesar (100–44 fvt) en ny kalender. Den gamla räknade med tio månader om cirka 30 dagar med en vintervila emellan. För att korrigera fel i den tidigare kalendern lät man den nya omfatta 12 månader om sammanlagt 365 dagar samt en skottdag vart fjärde år. Den nya julianska kalendern justerades 90 dagar i förhållande till den gamla och lät det nya året börja den 1 januari. Detta innebar en klar förbättring mot tidigare försök att motverka förskjutningar över tiden. Vintersolståndet förlades till den 24 december vilket innebär att den 25 december var den dag man räknade som ljusets återkomst. På denna dag hölls de kanske största hedniska festerna och man firade solens och därmed solgudarnas födelse.

Den nya kalendern var emellertid nästan 11 minuter längre än det verkliga året, varför vintersolståndet efterhand kom att infalla allt tidigare och förskjutas en hel dag på 128 år. Men de gamle fortsatte att fira sina högtider på utsatt dag. Den stora romerska festen var saturnalia, vilken hölls från den 17 till den 24 december, och år 274 vt införde kejsar Aurelianus firandet av den ”oövervinneliga solens födelse” (natalis solis invicti) den 25 december, vilket sammanföll med firandet av den romerske mysterieguden Mithras’ födelse.

Den äldsta uppgiften om att också Jesus skulle vara född den 25 december kommer (enligt vissa handskrifter) från Hippolytos (ca 165–235 vt), Kommentar till Daniels bok 4:23; eller Julius Africanus (221 vt) Chronographiai. Och en kalender från 354 vt innehåller ett vittnesmål från år 336 om att Jesus var född just den 25 december.

Med åren försköts den julianska kalendern än mer, och mot slutet av 1500-talet misstämde den med tolv dagar mot vad som gällt när den ursprungligen infördes. År 1582 genomförde påven Gregorius XIII en reform där man avlägsnade 10 dagar (inte de erforderliga 12) och återställde till den ordning som rådde vid mitten av 300-talet då den 25 december antogs som Jesu födelsedag samt bestämde att framöver ta bort tre skottdagar vart 400:e år. Hade han avlägsnat 12 dagar hade kalendern kalibrerats med den som Julius Caesar fastslog och vintersolståndet skulle i dag ha infallit 23/24 december. Det är detta som är grunden till julens högtid och således något kristendomen övertagit från de hedniska kulterna.

I kristendomens gryning steg vid vintersolståndet stjärnbilden jungfrun upp i östra horisonten. I de gamla soldyrkarsamhällena såg man hur solen åter föddes, och det skedde regelbundet varje år i jungfruns stjärnbild. Det är absolut säkert att solen av många folk betraktats som en gud. Lika säkert är det att solens uppstigande vid vintersolståndet har varit en viktig händelse som beledsagats av ceremoniella tillställningar. Det måste därför vara ett rimligt antagande att man i dessa soldyrkarsamhällen tolkat solens uppstigande i jungfruns stjärnbild som att det var jungfrun som födde solen, vilken i sin tur sågs som en gud. Alltså födde jungfrun guden, eller gudssonen. Likaså kan sägas att solguden hade tolv följeslagare, eller om man så önskar lärjungar, i form av zodiakens tolv stjärnbilder, vilka solen passerar under sin vandring över himlavalvet. Solguden Mithras avbildas oftast tillsammans med de tolv stjärntecknen. De två ekvinoktierna (höst- och vårdagjämningarna) och de två solstitierna (sommar- och vintersolstånden) utgör ett kors i zodiakens cirkel (något Platon omtalar) och vid detta kors kan solguden sägas vara fjättrad, då han ständigt måste följa korsets bana. Alla dessa föreställningar ligger förmodligen till grund för motsvarande kristna föreställningar.

Du önskar ”God och Välsignad Jul” till alla ”[d]ina trossyskon”. Själv önskar jag alla mina syskon, ”tros-”, såväl som alla andra en god och välsignad jul och då givetvis också dig Ragnar. Vi är trots allt allihop systrar och bröder.

Mvh, Roger

Postade: 19 December 2008 07:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Roger Viklund - 19 December 2008 06:04 -

Du tar stora ord i din mun Ragnar. Det är strunt, du tycker att det är häpnadsväckande och att ”vi” skulle åka ”snålskjuts på något som [vi] egentligen föraktar”.  Vi andra ska få arbeta i vårt anletes svett. Vi firar jul för vår ”egen mages skull och för andra lustar” och du erbjuder oss andra ”en Darwins helgdag med grisfest och fylla”. Vad vet du egentligen om vad ”vi andra” gör under julen? Du skriver att det ”är få hedningar och ateister i Sverige som sitter och hyllar solguden och firar midvintersolståndet under jul (och gör man det sker det den 21/12)”. Men vet du då inte att det faktum att vintersolståndet infaller 21/22 december beror på att kalendrarna under de senaste årtusendena varit inexakta?

Enligt vår nuvarande kalender infaller vintersolståndet antingen den 21 eller 22 december. År 46 fvt införde den romerske kejsaren Julius Caesar (100–44 fvt) en ny kalender. Den gamla räknade med tio månader om cirka 30 dagar med en vintervila emellan. För att korrigera fel i den tidigare kalendern lät man den nya omfatta 12 månader om sammanlagt 365 dagar samt en skottdag vart fjärde år. Den nya julianska kalendern justerades 90 dagar i förhållande till den gamla och lät det nya året börja den 1 januari. Detta innebar en klar förbättring mot tidigare försök att motverka förskjutningar över tiden. Vintersolståndet förlades till den 24 december vilket innebär att den 25 december var den dag man räknade som ljusets återkomst. På denna dag hölls de kanske största hedniska festerna och man firade solens och därmed solgudarnas födelse.

Den nya kalendern var emellertid nästan 11 minuter längre än det verkliga året, varför vintersolståndet efterhand kom att infalla allt tidigare och förskjutas en hel dag på 128 år. Men de gamle fortsatte att fira sina högtider på utsatt dag. Den stora romerska festen var saturnalia, vilken hölls från den 17 till den 24 december, och år 274 vt införde kejsar Aurelianus firandet av den ”oövervinneliga solens födelse” (natalis solis invicti) den 25 december, vilket sammanföll med firandet av den romerske mysterieguden Mithras’ födelse.

Den äldsta uppgiften om att också Jesus skulle vara född den 25 december kommer (enligt vissa handskrifter) från Hippolytos (ca 165–235 vt), Kommentar till Daniels bok 4:23; eller Julius Africanus (221 vt) Chronographiai. Och en kalender från 354 vt innehåller ett vittnesmål från år 336 om att Jesus var född just den 25 december.

Med åren försköts den julianska kalendern än mer, och mot slutet av 1500-talet misstämde den med tolv dagar mot vad som gällt när den ursprungligen infördes. År 1582 genomförde påven Gregorius XIII en reform där man avlägsnade 10 dagar (inte de erforderliga 12) och återställde till den ordning som rådde vid mitten av 300-talet då den 25 december antogs som Jesu födelsedag samt bestämde att framöver ta bort tre skottdagar vart 400:e år. Hade han avlägsnat 12 dagar hade kalendern kalibrerats med den som Julius Caesar fastslog och vintersolståndet skulle i dag ha infallit 23/24 december. Det är detta som är grunden till julens högtid och således något kristendomen övertagit från de hedniska kulterna.

I kristendomens gryning steg vid vintersolståndet stjärnbilden jungfrun upp i östra horisonten. I de gamla soldyrkarsamhällena såg man hur solen åter föddes, och det skedde regelbundet varje år i jungfruns stjärnbild. Det är absolut säkert att solen av många folk betraktats som en gud. Lika säkert är det att solens uppstigande vid vintersolståndet har varit en viktig händelse som beledsagats av ceremoniella tillställningar. Det måste därför vara ett rimligt antagande att man i dessa soldyrkarsamhällen tolkat solens uppstigande i jungfruns stjärnbild som att det var jungfrun som födde solen, vilken i sin tur sågs som en gud. Alltså födde jungfrun guden, eller gudssonen. Likaså kan sägas att solguden hade tolv följeslagare, eller om man så önskar lärjungar, i form av zodiakens tolv stjärnbilder, vilka solen passerar under sin vandring över himlavalvet. Solguden Mithras avbildas oftast tillsammans med de tolv stjärntecknen. De två ekvinoktierna (höst- och vårdagjämningarna) och de två solstitierna (sommar- och vintersolstånden) utgör ett kors i zodiakens cirkel (något Platon omtalar) och vid detta kors kan solguden sägas vara fjättrad, då han ständigt måste följa korsets bana. Alla dessa föreställningar ligger förmodligen till grund för motsvarande kristna föreställningar.

Du önskar ”God och Välsignad Jul” till alla ”[d]ina trossyskon”. Själv önskar jag alla mina syskon, ”tros-”, såväl som alla andra en god och välsignad jul och då givetvis också dig Ragnar. Vi är trots allt allihop systrar och bröder.

Mvh, Roger

Du gillar att hålla långa föreläsningar för oss, bäste Roger.

En nyfiken undran, kopierade du textmassan någonstans ifrån, för du satt väl inte och skrev av manuellt från någon bok/tidskrift alltsammans?

Och vad ville du ha sagt med allt ordflöde?
Att du ska ut med några trollgummor den 21:a och hylla solguden?

Men tack för att du önskar mig en “välsignad” jul, även om jag inte alls förstår vad det konkret betyder när det kommer från dig, för du bekänner dig väl inte till Den Kristna Tron, eller?

Signatur 

Postade: 19 December 2008 08:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-12-18

Jag är ganska ambivalent över julfirandet. Varför skulle jag, som föraktar teistiska religioner, fira Jesus födelse?

Fast när man firar jul idag, finns det ingen laddning till kristendomen och snarast är det vi som stulit julen ifrån er. Vilket jag i längden tror är destruktivt för er. Jag känner en nästan pervers njutelse av det smile

Men jag önskar alla en god hednisk jul!

Edit: Ragnar, jag önskar du har rätt och att vi en dag firar Darwin varje år. Den 12 februari vore väl lämpligt. Så kan vi ersätta den patetiska smörja vi idag kallar “Alla hjärtans dag”. Varför det ska firas med just fylla förstår jag inte. Gör du kopplingen alkohol och ateism? Känner två ateister som inte dricker en droppe.

Istället kan man annama en tradition där man sitter inne och myser(det är ju faktiskt kallt i februari, till skillnad från en snölös jul). Kanske högläsning ur “Om arternas uppkomst” vore något! Eller så får man fira denna upplysningens dag hur man vill.

Postade: 19 December 2008 08:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-12-18

Blidde fel.. finns det ingen funktion för att ta bort sina meddelanden?

Postade: 19 December 2008 09:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  343
Gick med  2008-08-08

God Jul allesammans. Ät inte för mycket nu (säger en Sleepaz som ätit sig kalasmätt ikväll) smile

Bjuder er på lite Cristóbal de Morales (år 1500-1553)
http://www.passionato.com/play/release/63133

Signatur 

http://sleepaz.blogspot.com/

Postade: 19 December 2008 09:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-13
Ragnar - 19 December 2008 06:52 -

En nyfiken undran, kopierade du textmassan någonstans ifrån, för du satt väl inte och skrev av manuellt från någon bok/tidskrift alltsammans?

Ja, jag kopierade den från mig själv. Jag har skrivit mycket material, i min bok, i mina artiklar och i ett otal debattinlägg i tidningar men framför allt på Internet. Så i stället för att skriva allt på nytt återanvänder jag ofta material och omformulerar det efter situationen. Annars skulle jag inte alltid ha tid att skriva så mycket.

Och vad ville du ha sagt med allt ordflöde?
Att du ska ut med några trollgummor den 21:a och hylla solguden?

Inte alls. Men eftersom du verkar hävda att kristna har patent på julen och missunnar oss andra att också fira jul oavsett vilka motiv vi nu kan tänkas ha, ville jag bara upplysa om att kristendomen en gång i sin tur övertog ett firande av vintersolståndet som har anor längre tillbaka än vår tidräknings början.

Men tack för att du önskar mig en “välsignad” jul, även om jag inte alls förstår vad det konkret betyder när det kommer från dig, för du bekänner dig väl inte till Den Kristna Tron, eller?

Vad jag bekänner mig till beror på hur man väljer att tolka begreppen. Jag kan betrakta mig själv såsom både kristen och ateist, såväl materialist som en andlig person om jag så önskar. Allt beror på vad man lägger in i begreppen och jag ogillar att kategorisera människor. Vi är trots allt alla unika på vårt eget sätt, liksom vi alla delar många gemensamma uttryck, föreställningar och förutsättningar. I min föreställningsvärld är vi alla ljusväsen med en gudomlig gnista inom oss, oavsett vad livet har gjort med oss och oavsett vilka föreställningar vi råkar hysa i stunden. Allt sådant är för mig dokesis, dvs., sådant som bara synes vara. Vad vi tror och tänker är egentligen rätt ovidkommande. Där avviker jag högst väsentligt från vad kristna i allmänhet tror. Det viktiga är hur vi behandlar våra medmänniskor och att vi alla strävar efter det högsta möjliga inom oss, det högsta vi var och en förmår – och detta måste vara olika för oss alla. Därför tillönskar jag dig och alla andra en god jul och hoppas att din jul blir så bra som du önskar och vill ha den, samt att alla andra får fira sin jul på det sätt som de helst önskar.

Postade: 19 December 2008 09:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-14
Naturlig selektion - 19 December 2008 07:42 -

Jag är ganska ambivalent över julfirandet. Varför skulle jag, som föraktar teistiska religioner, fira Jesus födelse?

Fast när man firar jul idag, finns det ingen laddning till kristendomen och snarast är det vi som stulit julen ifrån er. Vilket jag i längden tror är destruktivt för er. Jag känner en nästan pervers njutelse av det smile

Men jag önskar alla en god hednisk jul!

Edit: Ragnar, jag önskar du har rätt och att vi en dag firar Darwin varje år. Den 12 februari vore väl lämpligt. Så kan vi ersätta den patetiska smörja vi idag kallar “Alla hjärtans dag”. Varför det ska firas med just fylla förstår jag inte. Gör du kopplingen alkohol och ateism? Känner två ateister som inte dricker en droppe.

Istället kan man annama en tradition där man sitter inne och myser(det är ju faktiskt kallt i februari, till skillnad från en snölös jul). Kanske högläsning ur “Om arternas uppkomst” vore något! Eller så får man fira denna upplysningens dag hur man vill.

Intressant, du verkar ha förstått lite av mina inlägg och verkar vara någorlunda konsekvent.

Du skrev “Kanske högläsning ur “Om arternas uppkomst” vore något!” Jag skrattade till när jag läste detta, för jag hade i ett tidigare inlägg tänkt föreslå just det, att ni ateister och hedningar på er egen helgdag kunde läsa från ert “evangelium”, t.ex. något årligt återkommande textstycke om Darwins finkar eller nån liknande hednasaga. Så låter vi er vara ifred med det, och så får vi ha vårt julfirande ifred utan att ni hedningar på alla möjliga sätt och vis förstör för oss med era tomtar, julgranar, skinkor, girighet, Kalle-Anka, otuktiga filmer, superi och skrän och olika slags tramsiga upptåg.

Så grattis, för du har helt rätt i att ni ateister och hedningar lyckats stjäla julen från oss kristna och förvandla den till något perverst i mångt och mycket.  cool grin Därav min något bittra reaktion.

Signatur 

Postade: 19 December 2008 09:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1429
Gick med  2007-08-02
sleepaz - 19 December 2008 08:00 -

God Jul allesammans. Ät inte för mycket nu (säger en Sleepaz som ätit sig kalasmätt ikväll) smile

Bjuder er på lite Cristóbal de Morales (år 1500-1553)
http://www.passionato.com/play/release/63133

Tack för julklappen, Sleepaz. Fin musik.
Nils G

Postade: 20 December 2008 12:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-09-20

Jag får väl också då önska en trevlig jul till alla glada debattörer…...ha det gott, lev i nuet och njut av livet!!! grin

Med vänliga hälsningar Örjan

Signatur 

Livets gåta är stor…..men svaret kan vara enkelt…...

1 av 4
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70