I någon tråd har jag hittat, att du är psykolog och forskare. Jag kan fatta att många kristna kan behöva hjälp av dig angående felaktiga läror. Samtidigt blir jag nyfiken på hur ett sådant samtal blir.
Noggranna studier i bibeln av den observerbara verkligheten är inte fel angående framtiden heller.
Jag är student. Jag har levt som kristen mestadelen av mitt liv men hoppat av och på grund av min bakgrund fått starkt intresse i idéhistoria och psykologi. Jag kan inte säga vad som är sant, allt jag kan göra är att dela med mig av det jag upptäckt hittills och få respons från andra. Jag tror att jag inte skiljer mig mycket från majoriteten av alla svenska kristna i min vardag, de värden jag har och hur jag lever mitt liv. Majoriteten av de svenska kristna har nämnligen en humanistisk etik som sätter människan och människovärdet i fokus. Jag skiljer mig bara på punkten att jag fått reda på saker om bibeln vilket fått mig att avstå från både den och de idéhistoriska teorier som uppstått därifrån.
Jag kan enkelt avfärda hela bibeln på en enda mening. Låt mig ta ett enda exempel: Matteus 9:32-33 “Medan de var på väg ut, se, då förde man till honom en man som var stum och besatt. Och när han hade drivit ut den onde anden, talade den stumme. Och folket häpnade och sade: “Aldrig har man sett något sådant i Israel.”” Jag vet att stumhet inte orsakas av onda andar, alltså vet jag att bibeln är osann. Att avfärda bibeln är alltså väldigt enkelt och håller man inte med om min tolkning av specifikt Matt 9:32-33 så finns det tjugotalet liknande passager som visar bortom allt tvivel att de som skrev dessa skrifter trodde på mytologiska varelser (onda andar, demoner m.m.). För en skeptiskt inställd individ utan något att försvara räcker det med detta. Ingen fortsatt diskussion rörande bibelns sanningshalt är nödvändig.