Jag ser det som ett problem. För om man är än sådan genomröten (usel) människa som vill förfalska något för att i leda människor in till en tro. Jag förmodar att Eusebios isf hade en agenda att lura människor till hur sann Jesus varit som historisk person. Och varför en sådan usel lögnare skulle nöja sig med att inte fortsätta på Origenes version av Josefus är för mig ett mysterium.
Men någon var uppenbarligen en så “usel lögnare” att denne valde att förfalska åtminstone delar av TF (det kan väl sägas vara näst intill bevisat) och enligt mitt förmenande också resten av TF. Detta första står som ett faktum, varför orsaker till att man gjorde på ett visst sätt är mer av akademisk betydelse. Att jag tror på att Eusebios kan vara den som skrev TF beror på att innehållet i TF, såväl språkligt som idémässigt, stämmer väl med Eusebios’ sätt att skriva och med hans föreställningar. Men därmed är det givetvis inte bevisat att Eusebios också gjorde detta och egentligen spelar det rätt liten roll i min argumentation att han gjorde det. Jag kan leva med att TF förfalskades tidigare
.
Min personliga uppfattning av Eusebios efter att ha läst hans Kyrkohistoria var faktiskt inte att han var en slug bedragare, snarare att han var oerhört naiv och framstod för mig snarare som mindre begåvad, vilket inte alls var vad jag förväntade mig.
Mvh, Roger