sleepaz - 13 December 2008 11:32 -
Men det är ju av den anledningen till att kritikerna anser att det är en förfalskning. Dvs för att man kan urskilja text och man kan se att en del av texten överensstämmer i stil med Josefus skrifter i övrigt och den texten med messias osv inte stämmer med Josefus stil.
Här är ju grunden för den kritiken.
Delar du inte den uppfattningen?
Nej, jag delar inte din uppfattning. Allt, även det som är uppenbart förfalskat, stämmer med Josefus’ språkliga stil. Däremot innehåller vissa partier klart kristna värderingar och uppfattningar.
Förstår inte rikigt vad du menar.
Menar du att man har förfalskat allt, men valt att “avända” sig Josefus språkbruk i vissa partier av förfalskningen och medvetet lagt till saker som inte överensstämmer med Josefus språkbruk.
Om man hade denna kunskap, varför gjorde man inte hela förfalskningen i Josefus språkliga anda till fullo. DÅ vore ju förfalksningen mycket svårare att upptäcka.
Du har i så fall missförstått orsaken till att man plockar bort viss delar, det har inte i första hand med språkliga överväganden att göra, utan med innehållsmässiga. Alltså, man har enligt min uppfattning förfalskat allt, och då försökt att använda sig av Josefus’ språkbruk i ALLA partier av förfalskningen. Däremot har man inte undgått att medtaga kristna dogmer och uppfattningar. Förenklat uttryckt kan man säga att allt i TF utan vidare skulle ha kunnat skrivas av Josefus, liksom av Eusebios, om vi ENDAST betraktar den språkliga framställningen. Men Josefus skulle av andra orsaker knappast ha skrivit de passager som jag tidigare hänvisade till, samt även annat.
Och vad får dig att tro att kristendomskritikers verk skulle överleva? Vilka exempel har du på skrifter skrivna av kritiker av kristendomen som har överlevt?
Irenaeus bok “Adversus Haereses” Och “Origenes” Stromata samt även Clemens av Alexandrias “Stromateis”
Dessa böcker tyder på att det fanns stora behov att möta en intellektuell elit i debatter, annars hade man inte skrivit dem.
Men vilka av de ”heretiker” som Irenaeus bemöter finns bevarade? Vilka av de Origenes och Klemens bemöter finns bevarade?
Vi känner främst till gnosticismen/filosofer som motsatte sig kristendomen genom de skrifter som deras kristna kritiker författat för att försvara den kristna tron. Det var ju kristendomen som segrade och det är segrarna som skriver historien. Motståndarnas skrifterna brändes med stor sannolikhet upp.
Ja, antingen det, eller så bara kopierades de inte och förstördes av tiden.
För övrigt var ju även markioniterna kristna och skulle knappast ha invänt mot det som stod i TF.
Markion menade Kristus inte var människa, utan rent andlig och att också hans död var en skenbar död. Alltså är korsfästelen en dårskap för honom.
Nja, detta är en klassisk gnostisk syn, men omfattade verkligen Markion denna syn? Han var inte en klassisk gnostiker.
Det är då enkelt Sleepaz, visa oss varifrån Origenes hämtat uppgiften om att Jerusalems förstörelse orsakades av det judarna gjorde mot Jakob. Jag har länge efterfrågat att någon visar det och ännu har inget velat åta sig den uppgiften eller möjligen inte förmått.
Jag väljer att visa Origenes,“Om Matteus”, 10:17 samt “Mot Kelsos 2:13” då jag tycker att dem skall läsas i sin helhet och jämföras gentemot Josefus text. Och jag uppfattar att Origines enbart nämner Josefus som källa för att ta upp folkets missgärningar kring att Jacob och den del andra Judar dömdes till döden. …
Det faktum att templet förstördes ser jag inga konstigheter att Origines gör denna kristna koppling till att Judarna drabbars av Guds vrede.
Men om vi nu börjar med Om Matteus 10:17 skriver Origenes följande:
Och denne Jakob nådde hos folket ett sådant anseende för sin rättfärdighet, att när Flavius Josefus, som skrev ”Judiska fornminnen” i tjugo böcker, ville framlägga orsaken till att folket drabbades av så stora missöden att till och med templet jämnades med marken, sade att dessa händelser drabbade dem i enlighet med Guds vrede till följd av vad de gjorde med Jakob, brodern till Jesus som kallas Kristus. Och det underbara är, att fastän han inte erkände Jesus som Kristus [Messias] gav han ändå vittnesbörd om att Jakobs rättfärdighet var så stor; och han säger att människorna trodde att de hade lidit allt detta på grund av Jakob. (Origenes, Om Matteus, 10:17)
Alltså, Origenes skriver: ”när Flavius Josefus ville framlägga orsaken till att templet jämnades med marken, [han] sade att dessa händelser drabbade dem [judarna] till följd av vad de gjorde med Jakob, brodern till Jesus som kallas Kristus.”
Det lämnar i så fall inget utrymme för någon annan tolkning än att Josefus, enligt Origenes, ska ha skrivit detta. Ifall du vill komma ifrån denna helt uppenbara tolkning måste du förutsätta – inte att det är Origenes’ egen uppfattning att så är fallet – utan att Origenes mindes fel och att han bara trodde att Josefus hade skrivit det. Och i så fall är ju det uppenbara att han mindes helt fel och att Josefus skrivit inget av detta. Det råder inget tvivel om att Origenes tillskriver allt till Josefus. Så här skriver Origenes i Mot Kelsos 1:47
Now this writer, although not believing in Jesus as the Christ, in seeking after the cause of the fall of Jerusalem and the destruction of the temple, whereas he ought to have said that the conspiracy against Jesus was the cause of these calamities befalling the people, since they put to death Christ, who was a prophet, says nevertheless—being, although against his will, not far from the truth—that these disasters happened to the Jews as a punishment for the death of James the Just, who was a brother of Jesus (called Christ).
Origenes säger här att Josefus skyllde Jerusalems fall och templets förstörelse på vad judarna gjorde med Jakob medan han enligt Origenes borde ha skyllt det på vad de gjorde mot Jesus. Detta lämnar alltså inget utrymme för din tolkning. Origenes poängterar ju att Josefus gör fel genom att skylla Jerusalems förstörelse på Jakobs död eftersom givetvis Jesu död borde ha varit orsaken och det Josefus borde ha skrivit.
Så du får återkomma och förklara detta.
Mvh, Roger