tankarurettintellekt - 18 December 2008 03:05 -
Tack, det hoppas jag att jag gör, växer upp som en sann kristen och medmänniska. Vet du om att bara det att du är ute på det här forumet kan vara början till någonting bra för din del? Det hoppas jag att så är fallet. Kom bara ihåg att det finns många vägar men bara en som leder till rätt destination.
Ignatius: Bara så du får koll på vem du snackar med. Jag har läst både bibeln, koranen och andra religiösa skrifter. Jag har intresserat mig för religion i flera år nu och läser mycket i ämnet. Jag spenderar säkert 1 timmar om dagen i snitt att kolla på nätet om religion, tre och vetenskap. Jag är ingen rookie med andra ord. Så jag är tveksam om mitt medverkande i detta forum betyder nånting.
Och jag är inte ute efter att “bli” nånting eller att “växa” till nånging. Jag bryr mig om sanningen.
Låter som en ärlig sökare. Även jag har studerat och många riktningar verkar bra till en början men de leder rakt ingenstans. Till syvende och sist inser man att faktumet att jag är en människa gör att jag inte fixar det med egen hand. När jag tittar djupt in i mig själv ser jag saker som skrämmer mig. Jag vet att alla människor är kapabla till de mest vidriga handlingar, bara de yttre förutsättningarna är de “rätta”. Vem kan skydda mig från mig själv? Inte är det jag själv i alla fall.
För mig är både Kristus och Satan en verklighet. Hur ska man annars kunna föklara det som hänt med den kristna kyrkan? Det började gå åt pipan redan på 300-talet, när den sk. “kristna kejsaren Konstantinus gjorde kristendomen till statsreligion. En politisk handling, Konstantinus lät döpa sig först på dödsbädden. Det som följde gör säkert att många ryggar sig tillbaka bara de hör ordet kristendom. Men. Det fanns dock i början en annan form av utövande och det är dithän man ska gå för att vara säker på äktheten i det man ska tro på. Satan har helt säkert gjort allt som står i hans makt att urvattna och förvanska läran. Nej, plocka av ALLT som är färgat av filosofi och hedniska riter så får du kvar det som är rätt och riktigt och då visar det sig att det fungerar, helt klart.