Sök       Avancerad sökning

5 av 5
5
en fråga till alla troende
Postade: 18 December 2008 04:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 61 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2008-12-11

Tack, det hoppas jag att jag gör, växer upp som en sann kristen och medmänniska. Vet du om att bara det att du är ute på det här forumet kan vara början till någonting bra för din del? Det hoppas jag att så är fallet. Kom bara ihåg att det finns många vägar men bara en som leder till rätt destination.

Ignatius: Bara så du får koll på vem du snackar med. Jag har läst både bibeln, koranen och andra religiösa skrifter. Jag har intresserat mig för religion i flera år nu och läser mycket i ämnet. Jag spenderar säkert 1 timmar om dagen i snitt att kolla på nätet om religion, tre och vetenskap. Jag är ingen rookie med andra ord. Så jag är tveksam om mitt medverkande i detta forum betyder nånting.

Och jag är inte ute efter att “bli” nånting eller att “växa” till nånging. Jag bryr mig om sanningen.

Postade: 18 December 2008 04:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 62 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  9
Gick med  2008-12-15
tankarurettintellekt - 18 December 2008 03:05 -

Tack, det hoppas jag att jag gör, växer upp som en sann kristen och medmänniska. Vet du om att bara det att du är ute på det här forumet kan vara början till någonting bra för din del? Det hoppas jag att så är fallet. Kom bara ihåg att det finns många vägar men bara en som leder till rätt destination.

Ignatius: Bara så du får koll på vem du snackar med. Jag har läst både bibeln, koranen och andra religiösa skrifter. Jag har intresserat mig för religion i flera år nu och läser mycket i ämnet. Jag spenderar säkert 1 timmar om dagen i snitt att kolla på nätet om religion, tre och vetenskap. Jag är ingen rookie med andra ord. Så jag är tveksam om mitt medverkande i detta forum betyder nånting.

Och jag är inte ute efter att “bli” nånting eller att “växa” till nånging. Jag bryr mig om sanningen.

Låter som en ärlig sökare. Även jag har studerat och många riktningar verkar bra till en början men de leder rakt ingenstans. Till syvende och sist inser man att faktumet att jag är en människa gör att jag inte fixar det med egen hand. När jag tittar djupt in i mig själv ser jag saker som skrämmer mig. Jag vet att alla människor är kapabla till de mest vidriga handlingar, bara de yttre förutsättningarna är de “rätta”. Vem kan skydda mig från mig själv? Inte är det jag själv i alla fall.
För mig är både Kristus och Satan en verklighet. Hur ska man annars kunna föklara det som hänt med den kristna kyrkan? Det började gå åt pipan redan på 300-talet, när den sk. “kristna kejsaren Konstantinus gjorde kristendomen till statsreligion. En politisk handling, Konstantinus lät döpa sig först på dödsbädden. Det som följde gör säkert att många ryggar sig tillbaka bara de hör ordet kristendom. Men. Det fanns dock i början en annan form av utövande och det är dithän man ska gå för att vara säker på äktheten i det man ska tro på. Satan har helt säkert gjort allt som står i hans makt att urvattna och förvanska läran. Nej, plocka av ALLT som är färgat av filosofi och hedniska riter så får du kvar det som är rätt och riktigt och då visar det sig att det fungerar, helt klart.

Postade: 18 December 2008 04:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 63 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2008-12-11

Ignatius:

Problemet är att varje kristen individ plockar bort och lägger till exakt vad de vill.
Alla förvandlar kristendomen till det de vill att kristendomen ska vara.

Vill inte göra dig ledsen. Men jag är ingen sökare på det sättet. När jag säger att sanningen är viktig för mig så menar jag att jag håller den högre än mitt vålmående. Dvs, jag kanske skulle må bättre om jag trodde Gud fanns men det har inget förklaringsvärde för mig. Jag tror på det med mest evidens bakom sig, svårare är det inte. Det blir ännu svårare när många av kristendomens påståenden är motbevisade och därmed falska. Guds allmäktighet och allvetande är lätt att ifrågasätta.

Och du säger satan är verklig. Vem har skapat satan? Jo, Gud.
Du säger att Satan gör allt för att förvanska kristendomen. Varför stoppar inte Gud satan? Var för sig inte gud av med satan? Om han kan men inte vill så är han elak mot sin skapelse. Om han inte kan men vill så är han inte allsmäktig. Så hur ska du ha det?

Postade: 11 Maj 2010 08:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 64 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  4
Gick med  2010-05-06

Jag är lite dålig på att formulera mig skriftligt men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
Jag ser det som samma Gud fast under samma namn.
Min skolpräst jag hade jämförde sånt med vatten..
Vatten är vatten, sen finns det i formen flytande, ånga och is. Men det är fortfarande vatten.

Lite luddig symbolik kanske, men jag hoppas ni förstår hur jag menar

Signatur 

Må gud vara med dig på din vandring genom livet.
Amen!

5 av 5
5

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70