tankarurettintellekt - 11 December 2008 08:04 -
Well. Hur menar ni alla människor som fanns innan Jesu födelse och bodde på hela andra delar av jorden skulle känna till er Gud? De hade inte en chans att göra det.
Gud fanns även innan han kom till jorden i mänsklig gestalt. Har du inte läst Gamla testamentet? Och inte har du heller slagit upp det bibelställe jag gav dig, Luk 24:27, där det framgår att Jesus Kristus har verkat i historien från skapelsens begynnelse. Människor har kommit till tro på Den Ende Sanne Guden från skapelsens början.
Dessa folk trodde därför på andra Gudar. Hundratals och kanske tusendals trosläror hann passera mänskligheten innan gud valde att uppenbara sig. För mig är det en sen religion.
Oj oj, så mycket konstigheter. 1. Ja, människor har hittat på olika slags främmande religioner nästan från begynnelsen, än sen? Syndafallet har gjort att syndaren har sökt sig bort från Den Ende Guden till olika slags avgudar. Om det vittnar ju hela GT om.
2. Din andra mening är helt obegriplig. Gud har uppenbarat sig från skapelsens början och kommer att uppenbara sig oavbrutet i denna värld tills världarnas undergång. Det är i Honom vi lever, rör oss, och andas. Han har uppenbarat sig konkret genom utvalda människor som vittnar i Bibeln. Och Han har uppenbarat sig genom Jesus Kristus. Och Han uppenbarar sig genom sitt Ord.
3. “sen religion”? Läste du överhuvud taget mitt föregående inlägg? Kristendomen har sin början till och med före skapelsen.
Således kan man säga att av de 200-250000 åren människan har existerat så tog det 98% av tiden innan Gud valde att lägga sig i oss människor genom att skicka ner Jesus.
Det tog sin lilla tid.
Det där är nonsens som grundas på den där galenskapen som kallas “evolutionsteorin” och som vill få oss att tro att vi är apor. Och du trodde jag var så korkad så jag skulle gå på något sådant? Människan har existerat omkring 6000-10000 år, och Gud har valt att “lägga sig i” sitt skapade verk alldeles från första skapelseögonblicket. Ja, i själva verket långt före skapelsen, från evighet, har han valt att “lägga sig i” och tänka på och bry sig om mänskligheten och särskilt sina utvalda.
Och oavsett, vilket många redan sagt, kan man inte urskilja religionernas sanningsgrad. Det står på samma (låga) nivå.
“Jesus sa: Jag är vägen och sanningen och livet.”
Det är först när du kommer till tro på Honom som du kommer att få förmåga att “urskilja” Sanningen i Kristendomen.