Sök       Avancerad sökning

1 av 5
1
en fråga till alla troende
Postade: 11 December 2008 04:28 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2008-12-11

Jag har en blogg där jag analyserar religion ur icke-troende synvinkel.
I mitt senaste inlägg frågar jag följande. Tänkte jag kunde ställa frågan här också.

Jag ska hålla mig kort. Min fråga är enkel. Vad gör din Gud mer sann än alla andra gudar? Alla troende jag för diskusioner med är lika tvärsäkra. “I koranen står sanningen”, “Bibeln är Guds ord” osv. Men faktum är ju att alla inte kan ha rätt.

Om vi utgår från att det finns en övernaturlig makt, ett högre väsen. Vad säger att det skulle vara just din Gud och att denna Gud vill att du ska leva som du tror den vill du ska leva? Människan har haft tusentals gudar som sina herrar genom historien och är egentligen någon Gud mer trolig än den andre? Jag bara frågar. Alla påståenden som baseras på “faith” har väl samma sanningsvärde? Och med det menar jag att du kan inte bevisa din Gud genom att hänvisa till just din Guds bok.

Så varför är inte Solguden den vi ska tillbe? Varför inte Apollo eller Vischna? Eller kanske Allah eller Ron Hubburd? Vad gör kort sagt just din Gud, din troslära och dina föreställningar om Gud mer sanna? Det här är en fråga som troende gärna undviker och när de väl diskuterar frågan är svaren ofta standardiserade och prat om att deras Gud varnat för trosläror som satan placerar ut för att vilseleda människan. Sånt vill jag inte höra nu. Eftersom samtliga stora religioner har denna tes motsäger den sig självt. Alla blir satan helt enkelt. Därför, bortse nu från den sortens argumentering.

Jag ser fram emot era, förhoppningsvis, seriösa svar.

Postade: 11 December 2008 05:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Som jag ser det, så är Gud den som skapat allting, den högste. Vad Han kallas, antar jag vara kulturellt betingat. Sedan finns det en massa andra oorganiska väsen, eller andar, som också har makt över vissa energier. Vissa kulturer och vissa människor har upphöjt dessa energier till Gud, därför arr dom haft hjälp av dem på något sätt. Kanske Solguden är Gud och att dom kallade Honom Ra? Kanske Allah och Jehova är samma Gud? Hur skall vi veta det? Som jag ser det, så är det Andens yttringar som avgör. Vad ställer guden ifråga för krav? Vem avgör vilka yttringar som är legitima? Var och en av oss har ju ansvar att söka förstå och känna efter. Förutsätter vi att dessa väsen är högre än vi, så lär vi aldrig kunna sätta dem under luppen. Vi får lita på, att vi har en viss grundutrustning till att känna igen den rätte Guden. Din frågeställning kommer alltid att stå kvar, obesvarad för de flesta. Men om vi förutsätter att vi alla har kärleken gemensam som det främsta målet, så kanske det leder oss samman i vad som är Gud, av alla gudar…?

Postade: 11 December 2008 06:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1518
Gick med  2008-09-10

NU är inte jag troende men jag ställde samma fråga i [url=http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/668/denna tråd.[/url]
Svaret blev som jag ser det att det inte går att finna något som gör en religion mer sann än en annan. Det närmaste är att man den religion som ger flest goda konsekvenser om man tror på den bör man tro på. Eller något åt det hållet.
Läs gärna tråden och reflektera vidare.

Ha det bra,

Anders

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 11 December 2008 07:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Om det nu inte kan bevisas att ena guden är mer sann än den andra, dvs man kan inte ens bevisa att tron på spagettimonstret som Guden bakom ID är mindre sann än tron på de stora religonerna. Ja, då undrar jag faktiskt hur troende ens kan försöka få tron bevisad som mer sann än vetenskapen.

Känns som självmål för mig. Ungefär såhär: “Påstående om övernaturlighet är per definition omöjliga att bevisa och kan därför inte särskiljas i sanningsgrad. Däremot kan varje enskild påstående om övernaturlighet bevisas vara mer sann än den kunskap som kommer fram ur den vetenskapliga metoden som faktiskt arbetar med saker som går att bevisa”

Jag får inte ihop det.

Postade: 11 December 2008 07:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Förresten. Min blogg.

Tankarurettintellekt.blogg.se

Postade: 11 December 2008 07:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  343
Gick med  2008-08-08

Tjena.

Här ett gammalt inlägg jag skrivit.

Kan försöka ge min syn på det.

I alla religioner så upplever människor en form av andlighet som gör ett dem på något vis uppfattar att Gud finns. Alla har inre upplevelser som dem upplever som frid och glädje. Vi ser det hos Sufister,Kundalini samt andra mystiker och även vid meditation samt New-age. Även hos satanister så förekommer en stark andlig kraft.
Alla olika religioner har dessa andliga kickar.  Och här ur min kristna synpunkt så kan även vi hamna i ett träsk där man bara sysslar med överandlighet med skratt och rulla runt på golvet. Man skall inte tro att “sin” tro har monopol på andliga möten.

Om vi tänker oss detta Gudomliga möte vid jämförelse med en kryssning på havet. Det är ofta en fantastisk upplevelse att åka båt i havet. Det är något man helst måste uppleva för att förstå det.

Men vi har också en karta över havet, alltså samlad information som sjömän genom hundratals år har sammanförts för att enklare kunna navigera på havet. Att bara se en karta över havet förklarar inte i sig själv hurdant havet är, eller dvs man kan inte uppskatta havets skönhet om man aldrig sett havet genom att enbart skåda kartan. Men att vistas på havet utan en karta kan vara mkt farligt och en stor risk. Men samtidigt så förlorar kartan sin egentliga innebörd om man aldrig varit på havet och upptäckt dess skönhet.

Alltså man kan säga att kartan kan symbolisera en teologisk religös skrift. Teologin kring en skrift fungerar på ett liknande sätt. Människor har under flera tusen år upplevt möten med Gud, och man har samlat dessa kunskaper i en bok som vi kallar bibeln,Koranen,Vedaskrifter osv.
Givetvis så finns det olika religösa skrifter som människor uppfattar som sina kartor. Och för mig handlar det inte om att alla andras kartor är fel.

Jag kan inte säga att alla andras “kartor” är helt fel. Men för mig så känns min karta (bibeln) rimlig och relevant för det hav jag befinner mig på. Den navierar mitt liv på ett sätt som mitt hjärta blir berört på. Jag märker att skriften tala mitt hjärtas språk.

Men för att sammanfatta det jag vill ha sagt då:
De flesta religioner leder till en form av upplysning för människans inre, eller förklarar människans inre lust till något mer än livet i sig självt..
Inget snack om den saken.
Men enligt mig visar Jesus den slutgiltliga vägen till Gud, människan kan inte av egen kraft bli upplyst och gå hela vägen Gud. Detta sätter kristendomen till en säregen plats bland världens religioner
I Jesus ser vi Gud. I Jesus ser vi en sårbar människa med känslor,Jesus blir arg,ledsen,glad osv. Detta är en tröst för människor att veta detta. Vi behöver inte prestera för att vara “Upplyst” Jesus möter oss som vi är, där vi är.

Signatur 

http://sleepaz.blogspot.com/

Postade: 11 December 2008 07:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Problemet är att alla är på samma hav. Verkligheten.
Alla kan inte vara rätt på en och samma gång.

Och visst, du kan känna att Bibeln är den “rätta” kartan. Men om något är rätt så är det inte enbart rätt för dig - utan rätt för alla. Och detta ska man objektivt kunna redogöra. Men eftersom jag tror de flesta troende är medvetna om att man inte kan särskilja sanningsgraden mellan olika läror så borde man heller inte försöka göra anspråk på att få troslärorna som mer sanna än “verkligheten”. Dvs, det man kan uppleva med våra sinnen och den vetenskapliga metoden.

För mig är alla religion, trosläor osv ett bevis på att religion och tro är en mänsklig skapelse. Som allt annat. Det är inget gudomligt över det.

Postade: 11 December 2008 07:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
tankarurettintellekt - 11 December 2008 03:28 -

Men faktum är ju att alla inte kan ha rätt.

Först ska jag säga det du sagt att du inte vill höra. Därför att det är av vikt.

Gud har låtit Satan “tillverka” alla dessa tusentals religioner och sekter och kulter och spagettimonsterroligheter. Detta för att syndare ska förhärdas och slutligen dömas.

Nu till saken.

Det finns bara En Gud. Och det är den Gud som bland annat Adam, Abraham, Moses, David, Jesaja, Malaki, Johannes Döparen, aposteln Paulus, och mer än någon annan - Jesus Kristus, har uppenbarat för oss.

Från världens skapelse till cirka år 95 e. Kr. har alltså Den Ende Guden uppenbarat sig för utvalda och heliga och profeter och apostlar som nedtecknat Ord från Den Ende Guden, vår Skapare. Dessa Guds Ord är nedtecknade i det vi kallar för Bibeln.

Jag kan naturligtvis varken vetenskapligt eller intellektuellt bevisa allt detta för dig, för då skulle det inte längre handla om Tro.

Men om du tillhör de utvalda, då kommer du förr eller senare en dag att förstå. Och då kommer dårskapen att förvandlas till djupaste visdom också för dig.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 11 December 2008 08:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Ragnar:

Således var Satan aktiv mycket tidigare än Gud eftersom kristendomen är en mycket sen religion. Låter som en dålig gud.

Postade: 11 December 2008 08:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  329
Gick med  2008-02-01
tankarurettintellekt - 11 December 2008 07:19 -

Ragnar:

Således var Satan aktiv mycket tidigare än Gud eftersom kristendomen är en mycket sen religion. Låter som en dålig gud.

Ragnar har skrivit ett mycket bra kort och koncist svar på din fråga. Kristendomen som namn är kopplat till namnet Kristus (den smorde) och är precis samme smorde i GT. Som jag ser det uppträder Satan inom varje människa i och med en frestelse: “Skulle då Gud ha sagt….” alltså ända från början. Detta finns så tydliga beskrivningar av i bibeln.

En kristen har ingen annan början än Guds “Varde ljus och det vart ljus….” Jesu är världens ljus och det ljuset har ingen annan religion.

Postade: 11 December 2008 08:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  116
Gick med  2008-04-07
abergdahl - 11 December 2008 05:08 -

NU är inte jag troende men jag ställde samma fråga i [url=http://www.credoakademin.nu/index.php/forums/viewthread/668/denna tråd.[/url]
Svaret blev som jag ser det att det inte går att finna något som gör en religion mer sann än en annan.

Såvida man inte förlitar sig på de historiska påståendena om Guds aktiva ingripande i naturen. Judendomen och Kristendomen är mer utmanande än de andra religionerna genom att de påstår historiska händelser som bevis för att deras Gud är sann, de är mer falsifierbara vilket gör dem mer trovärdiga.

/J

Postade: 11 December 2008 08:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
tankarurettintellekt - 11 December 2008 07:19 -

Ragnar:

Men kära nån, inte alls.

Kristendomens rötter utgörs också av hela den historia som Gamla Testamentet vittnar om. De kristnas Gud är Den Enda Sanne Guden och Skaparen som omvittnas allt från mänsklighetens begynnelse.

Kristendomen är således under inga villkor en “mycket sen religion”, vad är det för dumheter, Kristendomen är den allra tidigaste och första “religionen”. Så fort Gud uttalade sina skapande Ord i begynnelsen av allt så uppstod Kristendomen i synlig skepnad. Och redan före det har den sitt ursprung, ja, före världarnas skapelse uppstod Kristendomen i Guds välbehagliga och goda tanke, då när Gud utvalde vilka som skulle bli Hans barn av evighet.

Lukas Evangelium 24:27.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 11 December 2008 09:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10
foobar - 11 December 2008 07:36 -
abergdahl - 11 December 2008 05:08 -

Svaret blev som jag ser det att det inte går att finna något som gör en religion mer sann än en annan.

Såvida man inte förlitar sig på de historiska påståendena om Guds aktiva ingripande i naturen. Judendomen och Kristendomen är mer utmanande än de andra religionerna genom att de påstår historiska händelser som bevis för att deras Gud är sann, de är mer falsifierbara vilket gör dem mer trovärdiga.

/J

Vilket tar oss till frågan att avgöra vilken tolkning av bibeln som är mer rätt än en annan smile

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 11 December 2008 09:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Well. Hur menar ni alla människor som fanns innan Jesu födelse och bodde på hela andra delar av jorden skulle känna till er Gud? De hade inte en chans att göra det.

Dessa folk trodde därför på andra Gudar. Hundratals och kanske tusendals trosläror hann passera mänskligheten innan gud valde att uppenbara sig. För mig är det en sen religion.

Således kan man säga att av de 200-250000 åren människan har existerat så tog det 98% av tiden innan Gud valde att lägga sig i oss människor genom att skicka ner Jesus.
Det tog sin lilla tid.

Och oavsett, vilket många redan sagt, kan man inte urskilja religionernas sanningsgrad. Det står på samma (låga) nivå.

Postade: 11 December 2008 09:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2008-09-10

tankarurettintellekt,

du kanske ska vara medveten om att vissa på detta forum anser att människan skapades för 6000 år sedan. OCH att detta är vetenskaplig….

Har du läst agumenten i tråden jag hänvisde till?

Signatur 

Postade: 11 December 2008 09:15 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-12-11

Abergdahl:

Jo, jag vet att en del TROR det. Men vetenskapligt är det inte. Men den debatten orkar jag mig inte in på.

1 av 5
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70