Sök       Avancerad sökning

Omröstning
Varför visar Gud sig inte på ett sådant sätt att hans existens inte går att förneka?
Det finns de som är onda men söker sig till makt 0
Han vill att vi ska älska honom för hans personlighet inte för hans ställning 4
Den dag Gud uppenbara sig är domens dag 0
Han finns inte 6
Annan anledning 2
Röster totalt: 12
Du måste vara inloggad för att rösta
Varför visar Gud sig inte på ett sådant sätt att hans existens inte går att förneka?
Postade: 09 December 2008 12:10 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  792
Gick med  2008-10-26

Gud visar sig på många sätt för oss men inte på ett sådant sätt att den som inte tror kan se honom och sedan leva.

1 Det finns de som är onda men söker sig till makt
2 Han vill att vi ska älska honom för hans personlighet inte för hans ställning
3 Den dag Gud uppenbara sig är domens dag (= det är bäst för mänskligheten att ett verkligt Gudsbevis dröjer) )
4 Han finns inte
5 Annan anledning

Postade: 09 December 2008 08:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  105
Gick med  2007-06-12

Jag tycker att en sådan här omröstning blir lite onödig. Framförallt om man ställer alternativen mot varandra. Självklart kan vi människor inte veta vad Gud vill i andra fall än där han uppenbarar sin vilja, så vi får istället ana. Ifall någon kommer med en invänding likt den du tar upp kan vi visa på möjliga anledningar för att visa att det inte finns en logisk motsägelse, men det finns ingen anledning att anta att gissningen är sann mer än hypotetiskt.

Postade: 13 Januari 2009 09:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  22
Gick med  2009-01-12

Svaret ligger nog i Luk 16

“Den rike mannen sade: Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus för att varna mina fem bröder, så att inte de också kommer till detta pinorum. Men Abraham sade: De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till. Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig. Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.”

Signatur 

Den som är soldat och står under befäl får inte döda någon. Om han får order att döda, skall han inte utföra den, och han får inte avlägga soldated. Om han inte är beredd till detta, skall han avvisas. Den som har rätt att utdöma dödsstraff och den som är stadsmagistrat och bär purpurklädnaden skall lämna sin post eller avvisas. De katekumener eller troende som vill bli soldater skall avvisas, eftersom de föraktat Gud. - Hippolytus, ca år 215

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70