Sök       Avancerad sökning

Det verkar som Jesus INTE såg familjen viktig
Postade: 27 November 2008 10:19 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Man hör ofta att kristna förespråkar familjen. Varför? Jag tycks se mig en röd tråd genom evangelierna som visar att Jesus ogillade familjer. Han hade ingen hustru eller barn själv. Det är lite oroande eftersom det är väldigt vanligt bland kulter och sekter att upplösa familjer. Ett sätt att göra detta är att omprogrammera hjärnan som genetiskt sätter familjen först. Man gör detta genom att börja använda familjenamn. Bland kristna hör jag ofta detta, man kallar t.ex. Gud för “fader” och andra kristna för “bröder och systrar” så att den genetiska viljan att stödja familjen överförs till resten av församlingen. Nån som är villig att göra ett försvarstal som täcker alla följande passager utan att bryta dem?

Familjer bryter upp:
Matteus 10:35-36

35 Jag har kommit för att skilja en son från sin far, en dotter från sin mor och en sonhustru från sin svärmor, 36 och en man får sina egna till fiender.

Lukas 12:52-53

52 Ty härefter kommer fem i en och samma familj att vara splittrade, tre mot två och två mot tre, 53 far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.”

Läser man kontext så verkar det som budskapet får familjer att döda varandra:
Matteus 10:21 (+Markus 13:12 & Lukas 21:16)

21 En bror skall utlämna sin bror till att dödas och en far sitt barn, och barn skall sätta sig upp mot sina föräldrar och döda dem.

Detta är repeterat i andra platser:
Matteus 19:29 (+Markus 10:29-30 & Lukas 18:29-30)

29 Och var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar, han kommer att få hundrafalt igen och skall ärva evigt liv.

Och läser man kontext så verkar det verkligen vara så att man måste ge upp allt:
Lukas 14:26 & 33

26 “Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge.
...
33 På samma sätt kan ingen av er vara min lärjunge, om han inte avstår från allt han äger.

Jesus talade specifikt ner dem som brydde sig om sina familjer:
Lukas 9:59-62

59 Till en annan sade han: “Följ mig!” Mannen svarade: “Herre, låt mig först gå och begrava min far.” 60 Jesus sade till honom: “Låt de döda begrava sina döda, men gå du och predika Guds rike!” 61 En annan sade: “Jag vill följa dig, Herre, men låt mig först ta farväl av min familj.” 62 Jesus svarade: “Ingen som ser sig om sedan han har satt handen till plogen passar för Guds rike.”

Jesus, när han pratade med Fariséerna, verkade vara okej med att döda barn som brytit mot budorden:
Matteus 15:4

4 Gud har sagt: Hedra din far och din mor och: Den som förbannar sin far eller mor skall straffas med döden.

Hans attityd mot barn tycks repeteras i denna rasistiska passage:
Matteus 15:22-28

22 Då kom en kanaaneisk kvinna* från dessa trakter och ropade: “Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt.” 23 Men han svarade henne inte med ett ord. Hans lärjungar gick då fram och bad honom: “Skicka i väg henne! Hon följer ju efter oss och ropar.” 24 Han svarade: “Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus.” 25 Men hon kom och föll ner för honom och sade: “Herre, hjälp mig!” 26 Han svarade: “Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna.” 27 Hon sade: “Jo, Herre, också hundarna äter smulorna som faller från deras herrars bord.” 28 Då svarade Jesus henne: “Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill.” Och från det ögonblicket var hennes dotter botad.

Två bröder lämnar sina föräldrar för att följa Jesus:
Matteus 4:21-22

21 Han gick vidare och fick då se två andra bröder,Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes, där de satt i båten tillsammans med sin far Sebedeus och gjorde i ordning sina nät. Han kallade på dem, 22 och genast lämnade de båten och sin far och följde honom.

Jesus är oförskämd mot sin mor:
Johannes 2:1-4

1 På tredje dagen var det bröllop i Kana i Galileen, och Jesu mor var där. 2 Jesus och hans lärjungar blev också bjudna till bröllopet. 3 När vinet tog slut sade Jesu mor till honom: “De har inget vin.” 4 Jesus svarade: “Kvinna, vad har vi med det att göra? Min stund har ännu inte kommit.” 5 Hans mor sade till tjänarna: “Gör vad han än säger till er.”

Jesus tycks indirekt mena att vara mor är något illa:
Lukas 23:29

29 Ty det kommer en tid då man skall säga: Saliga är de ofruktsamma, de moderliv som inte har fött, och de bröst som inte har gett di.

Bibel 2000:

29Det kommer en tid, när de kvinnor som inte har några barn ska räknas som lyckliga.

Jesus upphör att referera till Josef som sin far och verkar likgiltig till sin familjs oro:
Lukas 2:48-49

48 När föräldrarna fick se honom blev de bestörta, och hans mor sade till honom: “Mitt barn, varför har du gjort så här mot oss? Din far och jag har varit oroliga och letat efter dig.” 49 Då sade han till dem: “Varför har ni letat efter mig? Visste ni inte att jag måste ägna mig åt det som tillhör min Fader?”

Och slutligen säger Jesus upp sin familj:
Matteus 12:46-49 (+ Markus 3:31-35 & Lukas 8:19-21)

46 Medan Jesus ännu talade till folket, stod hans mor och hans bröder utanför och ville tala med honom. 47 Någon sade då till honom: “Din mor och dina bröder står här utanför och vill tala med dig.” 48 Han svarade: “Vem är min mor och vilka är mina bröder?” 49 Och han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: “Här är min mor och mina bröder. 50 Var och en som gör min himmelske Faders vilja är min bror och min syster och min mor.”

Signatur 

Ignosticist

Postade: 03 December 2008 07:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  343
Gick med  2008-08-08

Det här är min syn på ett av dina exempel till citat.
Herrens ord kan ibland vara mycket hårda när man läser dem. Jesus är radikal, och det gillar jag, det är inget tramsigt när herren talar.
Jag tänker framförallt på detta från Lukas 14:26 :
Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och systrar, ja, även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge

Den här fattade jag inte alls det första gångerna jag läste bibeln, hur skall man kunna hata sin mor och far och sina barn för att följa Jesus?
För egentligen så är det en motsägelse när Jesus ber oss att älska våra medmänniskor med samtidigt så skall vi hata mor och far för att följa honom.
Men efter ett tag började jag helt plötsligt förstå innebörden av detta omstridda kapitel.
Och vi ser det som tydligast på det ställe i evangelierna när Jesus hårt och bestämt avvisar Petrus som är hans närmaste vän.
Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar
Och här kan man säga att herren hatar Petrus i den bemärkelsen när han säger ” Gå bort ifrån mig
Men det byter inte att Jesus i sig hatar Petrus som person, lika lite som det betyder att vi skall hata våra föräldrar.
Men Jesus avvisar ett medlidande smicker som kommer från Petrus mun. Djävulens sluga smickrande list som smyger sig in dem mest oväntande situationer.  Och det hat som Jesus pratar om, tror jag handlar om att:  när det väl gäller så måste vi avvisa eller underkänna våra närmaste och käraste om det kommer i mellan oss och lydnaden för Gud.
Och hur en sådan situation kan vara det kan jag inte svara på. Förhoppningsvis så kommer vi inte att vara med om sådana situationer där vi tvingas avvisa våra kära.
Men ett är säkert, kärleken till människor kan gå upp och ner och ibland svalna. Vi känner besvikelse när våra nära och kära dör bort. Och det är det bistra verkligheten med att kunna känna kärlek. Hjärtan blir så plågat när någon vi älskar dör bort. Och kanske är det här man skall försöka göra sina val klokt. Den kärlek som Gud ger oss varar för evigt. Han sviker aldrig. Han dör aldrig. Och om vi söker Gud kanske vi kan klara dem bistra och sorgliga stygn som uppstår i hjärtat när en människa i vår närhet dör ifrån oss. Att söka sig till Gud är att finna tröst och ro hos kärlekens källa.

Sen så är många av citeten du nämner tagna ur sina sammanhang. Och ofta säger Jesus detta till folk som kanske prioriterar andra saker än Gud.

Om Jesus är den han i evangelierna säger sig vara. Nämlingen den som skapat hela universum och nu antagit en människas gestalt. Om du för en stund tänker dig att Jesus verkligen är den som han utger sig för att vara. Då kan man försöka förstå det ur Jesu ögon.

Jag är eran Gud som skapat er, utan mig skulle ni aldrig funnits till, om ni bara visste vem jag är,  då skulle ni inte sätta eran familj före mig. Jag är GUD. Tro på mig och jag kommer ta bort era synder och ni kommer leva med mig i härligheten i evigheten.”
Det största budordet är “Du skall älska herren din Gud av hela ditt hjärta och hela din själ” Och väljer man sin familj före detta budord, då kan man inte följa Gud.

Om inte Jesus är Gud, då kan vi helt sluta prata om dem citaten du lägger fram. Dom blir då inget annat än ord från en galen ledare som vill att dem skall prioritera honom före sin familj.

Signatur 

http://sleepaz.blogspot.com/

Postade: 04 Januari 2009 04:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  25
Gick med  2007-07-08
sleepaz - 03 December 2008 06:23 -

Om inte Jesus är Gud, då kan vi helt sluta prata om dem citaten du lägger fram. Dom blir då inget annat än ord från en galen ledare som vill att dem skall prioritera honom före sin familj.

Jo, så är det nog bestämt… Det är ju i så fall inte första eller sista gången det hänt. Helt klart den enklaste lösningen på dilemmat. Bra att du löste det mysteriet!

Signatur 

http://omreligion.blogspot.com

Postade: 04 Januari 2009 09:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-08
Matte - 04 Januari 2009 03:08 -

Jo, så är det nog bestämt… Det är ju i så fall inte första eller sista gången det hänt. Helt klart den enklaste lösningen på dilemmat. Bra att du löste det mysteriet!

Jo det brukar ju lösa sig av sig själv när den galne ledaren dör. Men när det gäller Jesus så slutade inte folket följa och dyrka honom efter sin död. Varför det blev så kan du ta dig en funderare på.

Signatur 

Postade: 04 Januari 2009 11:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Jesus är radikal, och det gillar jag, det är inget tramsigt när herren talar.

Att vara hård är inget positivt. Mahatma Gandhi och Martin Luther King gjorde självuppoffrande stordåd för mängder av människor utan att vara elaka.

Men Jesus avvisar ett medlidande smicker som kommer från Petrus mun.

Medlidande är alltså fel enligt dig?

Den kärlek som Gud ger oss varar för evigt. Han sviker aldrig. Han dör aldrig.

Här låter det som du försöker övertyga dig själv om något.

Sen så är många av citeten du nämner tagna ur sina sammanhang. Och ofta säger Jesus detta till folk som kanske prioriterar andra saker än Gud.

Verkar som du ignorerar sammanhanget när du säger detta. Attityden är uppenbarligen konsistent.

Om du för en stund tänker dig att Jesus verkligen är den som han utger sig för att vara.

Det är ungefär lika kul att göra det samma med Koranen eller Bhagavad Gita. Ganska meningslös syssla dock.

Fundera på det en stund till.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 05 Januari 2009 09:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-08-08
JemyM - 04 Januari 2009 10:41 -

Att vara hård är inget positivt. Mahatma Gandhi och Martin Luther King gjorde självuppoffrande stordåd för mängder av människor utan att vara elaka.

Ghandi var inspirerad av evangelierna och Jesus, och det klassiska citatet “I like your Christ. I do not like your Christians. They are so unlike your Christ” Ghandi var med om en tråkig sak i en kyrka i SydAfrika som gjorde att han blev mycket sårad tyvärr. Men han såg en förebild i Jesus.

Och att Martin Luther king var kristen är ju ingen hemlighet direkt så. Förstår inte vart ville du komma med dina resonemang riktigt?

Medlidande är alltså fel enligt dig?

Det är smicker det handlar om här. Smicker behöver inte alltid vara av godo.

Signatur 

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70