Martin - 23 November 2008 01:48 -
Etik och rättssystem är inte samma sak. De kan stämma överrens, men det är inte de som ligger till grund för den objektiva moral som jag vill luta mig tillbaka mot.
Etik och rättssystem har mer gemensamt än vad båda har till moral. Etik är ju framtagna förhållningsätt, t.ex. läkaretik, företagsetik m.m.
Vi diskuterar grunden för etik, inte etikens språkrör.
Grunden för etiska system är ju viljan att handla med bäst resultat, alltså det som ger bäst fördelar, bäst konsekvenser, minst lidande och i allmänhet får saker och ting att fungera smidigt och minimera friktion. Att undvika komplikationer ligger ofta i större institutioners intresse eftersom de kan skadas ekonomiskt och kulturellt av felaktigt agerande.
Hur kan du empiriskt bevisa att min vilja stämmer överrens med din vilja, att ditt goda är mitt goda och att mina behov vill bli tillfredsställda såsom dina?
Om du blir enormt förbannad på mitt beteende så ser jag det som ett empiriskt bevis för att du antingen har problem med impulskontroll eller att jag gjort något fel. Om de första tio jag frågar tycks väga mot att du har fel så är det förmodligen du som borde anpassa dig. Om de tycker att mitt beteende var fel så är det förmodligen jag som borde anpassa mig, annars får jag försöka att övertyga dem i demokratisk anda. En annan plattform för att avgöra skillnaden är förmodligen i domstol.
Det är ett moralfilosofiskt övertramp om du inte har en universell etik att luta dig tillbaka mot.
Har du studerat moralfilosofi begriper du ganska fort att etik bara fungerar så länge folk accepterat den.
Varför ska jag göra som du, varför ska jag drivas till samma mål som du och varför ska jag ingå i din överensstämmelse?
Vi behöver inte vara överens alls. Vad vi behöver anpassas till är svenskt lagsystem. Det är trots allt den struktur vi lever under.
Varför, varför och åter varför? Ett riktigt motiv tack, ett som inte osar “därför”.
Jag tror du har svårt för att acceptera att etik är en mänsklig och bräcklig konstruktion. Vad säger du till ett barn som hela tiden säger “varför?” så fort du säger åt ungen att handla på ett visst sätt? Du måste lära någon att vilja följa samhällsregler men det är mycket svårt att motivera någon som inte gör det, det är då straff kommer in.