Abergdahl,
Det känns inte speciellt fruktbart att bråka om vilka namn borde användas för vissa begrepp. det viktigaste är att vi förklarar vad vi menar med vissa ord där man kan misstänka att det finns oklarheter, så att vi kan förstå varandra. “Naturalism” är ett begrepp som används olika, precis som jag tidigare nämnt. Se tex: http://plato.stanford.edu/entries/naturalism/
Om du tycker att jag använder ordet på ett icke-konventionellt sätt, får du göra det, jag håller dock alls inte med.
Låt mig gå en runda till och förklara vilken innebörd jag lägger i de ord jag använder:
abergdahl - 14 November 2008 06:36 -
Det existerar inga “naturalistisk metafysik”. Som naturalist förhåller jag mig till det jag kan veta någor om och undviker alla metafysiska antaganden.
Naturalismen är en metafysik, eller en ontologi. En teori/idé om hur verkligheten ytterst sätt är beskaffad, eller om vad som är verkligt. Om du med “metafysik” menar något hokus pokus använder vi orden olika. Begreppet “metafysik” var ganska politiskt inkorrekt ett tag under den logiska positivismens era, och är kanske i viss mån fortfarande, men det har definitivt ändrats. Den här innebörden av ordet stöter jag på nästan dagligen, oftast av ateistiska filosofer.
Jag tror inte någon modern ateistisk filosof skulle hålla med er om definitionen av naturalism Den defeition av naturalism som förekommer här är en missuppfattning. En naturlist eller ateist tror normalt sett inte på att gud inte finns. MAn undviker tro åtminstone i något som kan vara metafysiskt Att inte tro på gud är att just inte ha någon egentlig tro om gud eller icke gud.
Vad var min definition av “naturalism”? Jo, något i stil med: “allting som finns är naturliga processer” eller carl Sagans slogan: “The Cosmos is all there is, ever was and ever will be”. Skulle inte någon modern ateistisk filosof hålla med om att “naturalism” betyder någonting i den stilen? Oftast kallar sig moderna ateistiska filosofer för “fysikalister” istället, eftersom det säger lite mer (även om inte det häller säger så mycket).
Du påstår att en ateist eller naturalist normalt inte tror att Gud inte finns. Utan att man undviker att tro något som är metafysiskt. Du verkar tolka “metafysisk” som någonting övernaturligt. Jag skulle snarare säga att om naturalister undviker att tro något som är metafysiskt, så måste han undivka att tro någonting alls, eftersom allting som finns är metafysiskt (metafysik är ju det filosofiska studiet om det som finns).
Sedan att en ateist inte skulle tro att Gud inte finns? Det tycker jag strider mot våra språkliga konventioner. Gå runt på stan och fråga folk vad som menas med “ateist” och nästan alla kommer säga, någon som tror att Gud inte finns. De kommer inte säga någon som varken tror att Gud finns eller tror att Gud inte finns, en sådan position skulle de kalla agnosticism (även om agnosticism traditionellt har med kunskapsteori att göra, och betyder att vi inte kan veta om Gud finns, vilket egentligen är fullt förenligt med både teism och ateism). Man kan införa fler ord som “stark ateism”, “svag ateism” osv.
Jag antar att man inte behöver tro att Gud inte finns för att vara naturalist, däremot implicerar naturalismen (jag använder “naturalism” utefter min definition) att Gud inte finns. Man kan tro att p—>Q, tro att P utan att tro att Q. Man kanske inte har haft tid att göra den korrekta slutledningen. Däremot kan man inte tro att Gud finns och vara naturalist, eller det är åtminstone svårt att tro någonting sådant, eftersom de är begreppsligt oförenliga.
När man säger att endast det “naturliga” existerar så borde man säga “jag tar endast ställning till sådant som har observerats eller som utifrån observationer kan anses riktigt” eller något sådant.
Alltså det finns inga vetenskapliga observationer som tyder på något övernaturligt därför håller jag inte något sådant som rimligt. Det innebär INTE ett uteslutande för alltid utan i linje med vetenskapen är det ett ställningstagande till det finns rimliga skäl att tro något annat. Rationalism är kanske ett bättre ord
Det här skulle jag snarare kolla för någon form av empirism eller positivism, en syn på kunskap inte en metafysik (visst det finns en koppling här). Att det skulle finnas “vetenskapliga observationer” för något som existerar utanför tid och rum verkar föga troligt, om det här är ett skäl till att du inte tror på Gud, är det ett väldigt dåligt skäl. Vidare, det är mycket vi tror på utan “vetenskapliga observationer”, din position - om det här är din position - blir helt ohållbar.
Om man utvidgar “observation” till att gälla sådan som inte bara sker inne i labbet, finns det tex. de som tror sig erfarit Gud, vilket skulle kunna liknas vid en observation, det betyder inte att de faktiskt har erfarit Gud, men det visar på att det går att tro på Gud och ändå skulle kunna naturalister i din mening, vilket verkar konstigt. Men du menar kanske att en naturalist är någon som har den stränga syn på kunskap och förnekar att någon observerat Gud.
Jag skulle vidhålla att “naturalism” mer handlar om hur verkligheten är än hur vi får kunskap om hur verkligheten är. Skilj också på “naturalism” och “metodologisk naturalism” vilket är något helt annat.
För att komma tillbaka till ämnet: Vad finns de för vetenskapliga observationer som stöder tesen att vi inte bör våldta varandra?