Jag förstår inte hur ni kan läsa så dåligt. Ray hävdar inte ens i texten att homosexualitet är fel. Vad påstår Ray? Två saker:
(1) Att andra djur än människor är homosexuella är inget bra argument för att homosexualitet inte är moraliskt felaktigt för människor.
(2) Man kan inte härleda hur någonting bör vara om naturen är det enda som finns. Om det finns ett “bör”, måste det finnas någonting utöver naturen (detta är ingenting annat än det klassiska gudsbeviset utifrån objektiv moral)
(1) Verkar väldigt rimlig, och något alla borde hålla med om även om man inte tycker homosexualitet är fel. Det faktum att S håller P för sant, betyder inte att S måste acceptera varje argument för P. Låt oss anta att S inte vill gå med i EMU, betyder detta att S måste acceptera pingstvännen Åkes argument om att antikrist kommer ta över världen om Sverige går med i EMU?
(2) är naturligtvis lite mer kontroversiellt. Men många naturalister verkar åtminstone tro att tanken på ett objektivt “bör” är i konflikt mot deras världsåskådning. Objektiva värdeegenskaper är t.ex. enligt J.L. Mackie “queer”, och det även om det inte har någonting med homosexualitet att göra.
Det man skulle kunna kritisera Ray för är naturligtvis det här: “Enligt information om utställningen har man ibland kritiserat homosexuella handlingar för att vara ”onaturliga” eftersom de inte förekommer i naturen. Utställningens syfte är att bevisa att detta påstående inte stämmer – homosexuella handlingar har dokumenterats bland mer än tusen olika djurarter. Underförstått får man dra slutsatsen att eftersom homosexuella handlingar förekommer i naturen och alltså är ”naturliga” bör man bekräfta och bejaka mänsklig homosexualitet.”
Nu har jag inte sett utställningen, så det är svårt att säga vad som är underförstått och vad som inte är det. Men utifrån den lilla textsnutten “Enligt information om utställningen har man ibland kritiserat homosexuella handlingar för att vara ”onaturliga” eftersom de inte förekommer i naturen. Utställningens syfte är att bevisa att detta påstående inte stämmer” vore den välvilligaste tolkningen inte (3):
(3) Utställningen syftar till att visa att homosexualitet är moraliskt rätt för att det förekommer i naturen.
Utan snarare (3*).
(3*) Utställningen syftar till att visa att argumentet att homosexualitet är moraliskt fel för att det är onaturligt - där “onaturligt” betyder ovanligt förekommande i naturen - är ett inkorrekt argument (därför att homosexualitet är vanligt förekommande i naturen).
Man kan undra om inte Ray följer bloggosfärens/ledarskribenternas standardmodell:
(a) Ha någonting viktigt V att förmedla.
(b) Inte tycka det är tillräckligt att slagkraftigt att presentera V rakt upp och ner, utan att ha en dagsaktuell händelse att utgå ifrån.
(c) Hitta en dagsaktuell händelse H som är ämnesrelaterat till V.
(d) Tolka H så att V blir ett polemiskt inlägg mot H, även om det finns en alternativ och välvilligare tolkning till H sådant att V inte blir ett polemiskt inlägg mot H.
Nu säger jag inte Ray begår detta misstag (det vore att begå samma misstag själv eftersom jag tyckte det var viktigt att informera om detta vanliga misstag). Det hela hänger på huruvida det verkligen var underförstått att (3), vilken är svårt att svara på utan att själv se utställningen, vilket jag kanske borde göra. (Vad tar de för inträde på naturhistoriska? Är utställningen sevärd?)