Uppdelning är varken fullständig eller korrekt, dessutom är frågan fel ställd (förlåt, det blev visst en väldigt negativ inledning, men jag menar inget illa
). “Vem eller vad ligger bakom allting?” Detta innebär att om det finns något vem eller vad som utgör ett svar på frågan så är detta vem eller vad något som också ligger bakom det som utgör svaret på frågan. Vad du säkert vill fråga är “vem eller vad ligger bakom universum?” eller “vem eller vad ligger bakom alla kontingenta sakförhållanden?” Gud ligger inte bakom sin egen existens, utan Gud är det som inte behöver något bakomliggande för att existera, d.v.s. Gud är nödvändigt självexisterande.
(1) Ateism=Def. Ett subjekt S är ateist om -och endast om - S tror att Gud (eller gudar) inte finns. (naturligtvis, kan man definiera “ateism” annorlunda, men skulle tro att detta är den vanligaste innebörden i vår kultur).
Ateism är inte detsamma som materialism. Om jag tror att Gud inte finns, men att det finns en massa änglar, skulle jag inte vara materialist, men ändå vara ateist. Men materialismen är mycket starkare än så, den säger att allting som finns är konstituerat av materia. Vad är materia? Det är en svår fråga. Dagens fysik är inte riktigt som den gamla mekaniken, vilket resulterat i att många i dagsläget kallar sig fysikalister istället för materialister. Vilket ungefär innebär att allting som finns består i det som fysiker talar om (eller kommer att tala om i framtiden). Termen “naturalism” är bredare än “materialism” och “fysikalism”, tror den passar bättre in i vad du menar. Naturalism betyder någonting i stil med: allting som finns består endast av naturliga processer. Eller: det finns inga övernaturliga väsen/processer (sedan är frågan vad naturlig/övernaturlig innebär?).
Jag skulle uttryckt mig mer såhär:
Vad är orsaken till universums existens?
(1) Det finns ingen orsak till universums existens.
(2) Det finns en orsak till universums existens.
Om (2). Följdfråga: Vad är orsaken till universums existens?
(2.1) En agent med tillräcklig stor makt valde att skapa universum ur intet.
(2.2) Någonting som inte är en agent är orsaken till universums existens.
Om (2.2.) Hur kan någonting annat än ett personligt val starta en temporal process som universum?
(2.2.1) En naturlig process N som är skiljd ifrån universum men analog med universum orsakade universum
Om (2.2.1) Vad är orsaken till N (d.v.s. tillbaka till första frågan).
Tillägspremiss: Oändliga regresser är omöjliga.
Slutsats: Om (2) så (2.1) En agent med tillräckligt stor makt valde att skapa universum ur intet.
Mot (1) kan anföras filosofiska och naturvetenskapliga argument. Om (1) är sann har universum antingen alltid funnits, eller uppstått ur intet utan orsak, inget alternativ verkar rimligt: Läs den här artikeln.