Djävulen är verklig under följande förutsättningar:
-Människor känner att de förtjänar straff istället för läkedom.
-En omgivande kultur tror på djävulsmyten.
-Troende ägnar uppmärksamhet åt myten och ger den värde.
-Skuld projiceras utåt istället för att läkas inombords.
-Missdåd ackumuleras utan möjlighrét till förlåtelse, gottgörelse eller rening.
-Barn får lära sej att frukta demoner med övernaturliga krafter.
Djävulen är overklig under följande förutsättningar:
-Människor känner att de förtjänar läkedom istället för straff.
-En omgivande kultur är medverten om hur myter skapas.
-Människor är medvetnaom sitt oinre och tar ansvar för sina känslor.
-Människor tror på förlåtelse, läkedom och gottgörelse.
-Det finns möjlighet till utlopp för negativa energier (terapi, idrotter, öppen dialog, frisk familjedynamik, utbildning osv.).
-Barn betingas inte att tro på demoner och andra övernaturliga fiender.
-Samhället främjar medvetandets utveckling.
Vår kultur har i stort sett hunnit förbi djävulen, för trots bibeltrogna sekters utbredning har vi et århundrade av sekularisering bakom oss. Med alla dess brister har den profana kulturen ändå gynnat terapi, motverkat vidskepelse, givit människor ansvar för sitt eget öde och uppmuntrat dialog på alla områden som tidigare vartit tabubelagda. Detta är avsevärda framsteg, de vittnar om en stor medvetandeutveckling. Ondskan har, hur man än vill definiera den, hållit sej kvar, även om djävulen försvunnit ur bilden. Men sedan djävulen förlorat vår uppmärksamhet har han och ondskans betydelse krympt drastiskt och han möter nu samma öde som drabbat de antika olympens gudar; en gång var de så mäktiga att de tjänade som en förklaring till varje naturfenomen, nu är de förpassade till historien. I likhet med de grekiska gudarna har djävulen överlevt sej själv.När människor hittar en bättre förklaring till ett fenomen vissnar den gamla förklaringe bort. Meteorologin har ersatt aiolos, termodynamiken har ersatt promotheus.
Vi har makt att låta djävulen krympa, att göra honom verklig eller overklig.
I takt med mdvetandets fortsatta utveckling kommer djävulen att bli mer overklig. Det finns miljarder människor som är redo att sluta tala om demoner, synd och kosmisk ondska som lidandets upphov. De är redo att tala i termer av medvetande och att tala om hur det är att bli avstängd från sej själv. Vi har tillbringat århundraden med att be gud rädda oss och att frukta djävulen som den yttersta fienden. Kanske var det en nödvändig etapp i människans evolution, men nu kan vi vända oss mot en djupare, människovänligare visdom som talar om en enhetlig verklighet, inte ett sönderbrutet universum med himmel och helvete vid varsin pol.
Gott och ont är direkta funktioner av individens förbindelse med själen, eller avstängdheten från den ( i betydelse avsaknad av uppmärksamhet).
Det finns bara en verklighet. Livet är inte en strid mellen gott och ont, utan ett hoptrasslat nät där alla handligar, onda som goda, leder oss närmare verkligheten eller djupare in i illusionen.
Helvetet är en plats i medvetandet, ytterst en återspeglig av vårt medvetandetillstånd. Frihet från djävulen och helvetet åstadkommer vi genom att söka oss närmare själens verklighet.
Vår kultur har i stort sett hunnit förbi djävulen ..... Men sedan djävulen förlorat vår uppmärksamhet har han och ondskans betydelse krympt drastiskt…..
Tyvärr har du nog rätt. En sekulär kultur har ingen plats för djävulen.
Någon har sagt att “djävulens största lögn är att han inte finns”. Och nog verkar djävulen på ett sådant lögnaktigt sätt för vissa.
Å andra sidan ser jag ju djävulens härjningar så fort jag vaknar och öppnar ögonen och tittar på nyheterna.
Vår kultur begår ett stort misstag när den förnekar djävulens och demoners existens. Det leder bara till ökat lidande och ökad fångenskap för hundratusentals människor.
Jag anser t.ex. därför att varje sjukhus och psykiatrisk klinik borde ha tillgång till exorcister. Inte för att alla sjuka är besatta, men den onde verkar överallt och plågar människor.
Likaså borde det i varje församling finnas kristna som har särskild gåva att utdriva demoner ur folk. Behovet är enormt.
Vår kultur begår ett stort misstag när den förnekar djävulens och demoners existens. Det leder bara till ökat lidande och ökad fångenskap för hundratusentals människor.
Jag anser t.ex. därför att varje sjukhus och psykiatrisk klinik borde ha tillgång till exorcister. Inte för att alla sjuka är besatta, men den onde verkar överallt och plågar människor.
Likaså borde det i varje församling finnas kristna som har särskild gåva att utdriva demoner ur folk. Behovet är enormt.
“Wow” tänkte jag när jag läste detta. Trodde besatta människor endast fanns på film. I verkligheten har det ju sin psykologiska förklaring. Ensamhet,utanförskap, förträngda minnen, hemska minnen är exempel på saker som kan påverka en mycket starkt, som verkligen kan plåga personer, sätter du då likhetstecken med en ond ande? Jag har liksom aldrig sett eller hört om någon som bara plågas pga en ond ingenting, alltså plågas utan att något verkligt plågar en.
“Wow” tänkte jag när jag läste detta. Trodde besatta människor endast fanns på film. I verkligheten har det ju sin psykologiska förklaring. Ensamhet,utanförskap, förträngda minnen, hemska minnen är exempel på saker som kan påverka en mycket starkt, som verkligen kan plåga personer, sätter du då likhetstecken med en ond ande? Jag har liksom aldrig sett eller hört om någon som bara plågas pga en ond ingenting, alltså plågas utan att något verkligt plågar en.
Nej, besatta finns inte bara på film. De finns mitt ibland oss överallt. Idag såväl som på Jesu tid.
Men naturligtvis likställer jag inte “ensamhet, utanförskap, förträngda minnen, hemska minnen” med besatthet. Vanlig psykiatri/terapi/själavård kan avhjälpa många med sådana problem och bekymmer.
Men Satan och hans demoner verkar i gudlösa människor på tusenden sätt. Tydligast kan vi kanske se onda andars verksamhet i t.ex. bestialiska mord och våldshandlingar. Men också orena andar påverkar människor med alla möjliga slags perversa lustar och begär. En del blir helt besatta av dem.
Satan verkar aktivt som en svart dimma i och omkring alla gudlösa människor och håller dem fångna i sitt nät ända tills de blir fria i Jesus Kristus.
[quote author=“Ragnar” date=“1225447473]
Å andra sidan ser jag ju djävulens härjningar så fort jag vaknar och öppnar ögonen och tittar på nyheterna.
Mja…du kanske kan gå med på at du tror att du ser djävulens verkningar.
Annars skulle ju en asa-troende ha samma pålitlightsgrad när han säger ” jag hör hur tor kör omkring i sin vagn uppe i himlen” när det åskar.
Vi förnekar inte djävulen och demonerna. Man kan bara förneka nåt som existerar.
Och jag skulle vilja säga att fångenskapen och lidandet ligger i tron att djävulen finns, inte tvärtom.
En fri människa fruktar inget.
Vilka sjuka är besatta? Hur avgör du skillnaden?
Driva ut demoner. Jag skulle nog snarare kontakta en läkare eller en psykolog för sjukdomar och problem. Eller menar du att fall som regan( exorcisten, william friedkin 1973) finns i verkligheten?
Och att det finns ett enormt behov av utdrivare som fader merrin?
[
Men Satan och hans demoner verkar i gudlösa människor på tusenden sätt. Tydligast kan vi kanske se onda andars verksamhet i t.ex. bestialiska mord och våldshandlingar. Men också orena andar påverkar människor med alla möjliga slags perversa lustar och begär. En del blir helt besatta av dem. .
Mord och våldshandlingar begås av emotionellt störda människor. Människor slår ihjäl i guds namn också. Och det finns gott om gudlösa människor som inte slår ihjäl nån. Detta har inte med gud eller djävulen att göra utan mord och våld är en effekt av ett stört sinne, emotionellt skadat, gudstroende eller inte.
Vad som är perverst är en definition, olika i olika sammanhang. Generellt kan man säga att en perversion är en överdrift, har heller inget med demoner eller djävlar att göra utan är en funktion i sinnet.
Att kalla allt man inte gillar eller kan förklara för djävulens verk är att göra det ganska bekvämt för sej.
Ragnar: Jag anser t.ex. därför att varje sjukhus och psykiatrisk klinik borde ha tillgång till exorcister. Inte för att alla sjuka är besatta, men den onde verkar överallt och plågar människor.
Vilka sjuka är besatta? Hur avgör du skillnaden?
Jag är inte praktiserande exorcist så jag vill inte fördjupa mig i detta. Men ibland handlar fysisk/psykisk störning/sjukdom om demoners aktivitet. Detta står klart redan utifrån evangeliernas skildringar.
———————————————————————
Ragnar: Likaså borde det i varje församling finnas kristna som har särskild gåva att utdriva demoner ur folk. Behovet är enormt.
Driva ut demoner. Jag skulle nog snarare kontakta en läkare eller en psykolog för sjukdomar och problem. Eller menar du att fall som regan( exorcisten, william friedkin 1973) finns i verkligheten?
Och att det finns ett enormt behov av utdrivare som fader merrin?
Ja, visst finns verksamma exorcister också idag. Fast man ska inte överdramatisera det hela, filmens värld är ofta något helt annat än verkligheten.
Och sen finns det förstås ingen motsättning mellan läkare/psykologer/terapeuter/själavårdare och exorcister. Alla behövs och kan bidra till människors hälsa och välbefinnande.
Och sen finns det förstås ingen motsättning mellan läkare/psykologer/terapeuter/själavårdare och exorcister. Alla behövs och kan bidra till människors hälsa och välbefinnande.
Jag skulle tro att de flesta läkare/psykologer/terapeuter ser en motsättning mot exorcister.
Kanske inte kristna själavårdare, men det ligger ju mer i deras arbetsbskrivning. Goes with the terrirory, so to speak. Det finns nog få läkarutbildade som skulle ordinera en exorcist.
Jag skulle tro att de flesta läkare/psykologer/terapeuter ser en motsättning mot exorcister.
Kanske inte kristna själavårdare, men det ligger ju mer i deras arbetsbskrivning. Goes with the terrirory, so to speak. Det finns nog få läkarutbildade som skulle ordinera en exorcist.
Henrik VIII
Det ska inte ha någon som helst betydelse om läkare/psykologer/terapeuter ogillar exorcister. Inte heller ska läkare ha som sin roll att “ordinera” en exorcist (men de kan förstås föreslå).
Allt ska ske på frivillig basis. Om en “patient” vill samtala med en exorcist eller med en präst/pastor som även utövar andeutdrivning, så ska en sådan möjlighet finnas. Vill “patienten” sedan gå vidare och också bli föremål för sådan behandling ska så kunna ske.
Redan idag finns det sjukhuspräster/pastorer och särskilda andaktsrum på många sjukhus. Steget är inte långt till det jag föreslår.
Allt ska ske på frivillig basis. Om en “patient” vill samtala med en exorcist eller med en präst/pastor som även utövar andeutdrivning, så ska en sådan möjlighet finnas. Vill “patienten” sedan gå vidare och också bli föremål för sådan behandling ska så kunna ske.
Redan idag finns det sjukhuspräster/pastorer och särskilda andaktsrum på många sjukhus. Steget är inte långt till det jag föreslår.
Visst, gärna för mej. Men då ska vi också låta shamaner, trollkarlar, heliga män, nåjder, kloka gummor, medicinmän etc kunna konsulteras. Ala dessa sysslar ochså med saker som inte kan ses. Föreställningar, ideér. Hittepå om man så vill. Och vips, tillbaka till huvudsåpret, djävulen är ett hittepå. Som olympens gudar. Som tor och oden. Som faraonernas gudar. I could jut go on and on.
Det är dags att förpassa också djävulen till historien, till glömskans land.
Glöm djävulen. Vi måste släppa alla koncept om hur vi tror att allting är, vi måste stå nakna från all kunskap om vad vi tror pågår. Se själen, medvetandet, se vari alla föreställningarna ligger, var de uppstår och var de upphör. Djävulen är ett hjärnspöke, ingen svart dimma. Eller du kanske har sett svart dimma runt onda personer? Eller inte? För det äl väl bara en metafor hoppas jag, en bild, en förestänning, ett koncept, en ide inne i huvudet.
Visst, gärna för mej. Men då ska vi också låta shamaner, trollkarlar, heliga män, nåjder, kloka gummor, medicinmän etc kunna konsulteras.
Nej, sådant förbjuder vår Skapare och Gud strängeligen i sin för mänskligheten uppenbarade Bok.
Jag vill verka för att Bibeln och Den Kristna Tron överallt ska genomsyra samhället och då finns det ingen plats för sådant som du talar om.
Visst, gärna för mej. Men då ska vi också låta shamaner, trollkarlar, heliga män, nåjder, kloka gummor, medicinmän etc kunna konsulteras.
Nej, sådant förbjuder vår Skapare och Gud strängeligen i sin för mänskligheten uppenbarade Bok.
Jag vill verka för att Bibeln och Den Kristna Tron överallt ska genomsyra samhället och då finns det ingen plats för sådant som du talar om.
Prova att istället för “bibeln” och “den kristna tron” sätta in “hitler” och “mein kampf” i meningen ovanför och se hur kul det låter.
Inga jämförelser i övrigt.
Prova att istället för “bibeln” och “den kristna tron” sätta in “hitler” och “mein kampf” i meningen ovanför och se hur kul det låter.
Inga jämförelser i övrigt.
Henrik VIII
Henrik VIII
Nu har jag läst hela ert samtal från början Ragnars och ditt. Mycket intressant. I en annan tråd, som är obegriplig för mig ber du om förklaringar av språket så tydliga att en 4-åring kan förstå. Jag håller med dig, att det behövs.
Som jag ser det har du i denna tråd en referensram som stämmer med New Age. Och jag rekommenderar boken: “Ny tid och ny tro? Nyandliga rörelser och riktningar i dagens samhälle” författare Arlebrand . Hermansson . Wallin
I den boken har jag lärt mig något av “tänket” och förnekandet av verkligheten som den är.
Som jag ser det i er dialog, så har Ragnar en annan referensram mer hämtad från Livets Ords bibelspråk. I vissa frikyrkliga kretsar talas mer om djävulen än i andra kyrkor. Det beror nog på vilken referensram de kristna har. Ragnar hänvisar till bibelns språkbruk. Exorcism får inte förkomma i kyrkor eller på sjukhus enligt Socialstyrelsen skulle jag vilja tillägga (!).....
Än sen då? Kan du förneka, att en människa blir frestad på olika områden? Vad är det då som är så farligt att veta? Vi har olika språkbruk. På hebreiska heter åklagaren, som tjatar och tjatar Djävulen (se Jobs bok) och på grekiska språket Satan (Markus kap 1). I bibliskt språkbruk är ormen en metafor för frestaren/lögnens fader/ den store bedragaren/djävulen och så vidare.
Ta detta med trauman som ett exempel - övergrepp i barndomen. Hur hanterar en människa sina minnen? Vilka klarar att söka psykiatrisk hjälp, när förnekandet pågått hela livet och symtomen “bara” är panikångest? Vad blir läkarens ordination, när väntrummet är fullt av andra sökande patienter? Stesolid? Sobril?
Och vart går psykiatern eller psykologen själv när han/hon är totalt sönerstressad av sin egen maktlöshet att inte orka lyssna eller kunna hjälpa en dag till?
Din ordination tycks vara: “hjälp dig själv” och visst finns det receptet i nyandligheten? Resurserna finns inom dig! Satan är bara ett spöke som inte tål ljuset! Avskaffa Djävulen! Låtsa inte om att han finns!
[Än sen då? Kan du förneka, att en människa blir frestad på olika områden? Vad är det då som är så farligt att veta? Vi har olika språkbruk. På hebreiska heter åklagaren, som tjatar och tjatar Djävulen (se Jobs bok) och på grekiska språket Satan (Markus kap 1). I bibliskt språkbruk är ormen en metafor för frestaren/lögnens fader/ den store bedragaren/djävulen och så vidare.
Människor frestar sej själva. Lockelsen, begäret till saker och företeelser som man själv betraktar som fel, utlöses av psykologiska faktorer. Först måste man klassa nåt som fel för att bli frestad av det. Man blir ju inte frestad av mjölk tex, det måste nog vara sprit för att det ska utgöra en frestelse. Vad avgör om jag vill ha sprit? Psykologiska faktorer, miljö, gener, att säga att jag dricker för att satan vill det låter för mej som ett uttalande från medeltiden.
Vi måste ta ansvar för våra handlingar. Vi kan inte skylla på att djävulen fresar oss och snärjer oss i sitt garn, det är vi själva, och bara vi själva som bestämmer om vi vill falla för en “frestelse” eller inte.
Ta detta med trauman som ett exempel - övergrepp i barndomen. Hur hanterar en människa sina minnen? Vilka klarar att söka psykiatrisk hjälp, när förnekandet pågått hela livet och symtomen “bara” är panikångest? Vad blir läkarens ordination, när väntrummet är fullt av andra sökande patienter? Stesolid? Sobril?
Och vart går psykiatern eller psykologen själv när han/hon är totalt sönerstressad av sin egen maktlöshet att inte orka lyssna eller kunna hjälpa en dag till?
Jag förstår inte riktigt din poäng här. Menar du att man ska gå till en exorcist?
Din ordination tycks vara: “hjälp dig själv” och visst finns det receptet i nyandligheten? Resurserna finns inom dig! Satan är bara ett spöke som inte tål ljuset! Avskaffa Djävulen! Låtsa inte om att han finns!
Jag antar att du är ironisk här. Men jag menar på fullt allvar att resurserna finns i dig. Ingen annan kan hjälpa mej än jag. Jag kan få tips och råd från andra, men till slut måste jag ändå själv göra jobbet. Man kan leda en åsna till en hötapp, men man kan inte äta åt den.
Både djävulen och Jesus är syndabockar. Djävulen är allt som upplevs som skrämmande, hotande och kaotiskt. Att personifiera detta gör att man inte behöver ta eget ansvar. Det var inte en själv som gjorde något, utan djävulen. Det är inte pågrund av ens egen brist på handling som gör att det går illa för någon annan, utan deras livsstil som gjorde dem enkla offer för djävulen.
Jesus tar sen på sig alla skulder, återigen så man slipper ta eget ansvar.
Både djävulen och Jesus är syndabockar. Djävulen är allt som upplevs som skrämmande, hotande och kaotiskt. Att personifiera detta gör att man inte behöver ta eget ansvar. Det var inte en själv som gjorde något, utan djävulen. Det är inte pågrund av ens egen brist på handling som gör att det går illa för någon annan, utan deras livsstil som gjorde dem enkla offer för djävulen.
Jesus tar sen på sig alla skulder, återigen så man slipper ta eget ansvar.
Du har nog missförståt det hela. Som fri varelse så är det du själv som är ytterst ansvarig för dina handlingar. Djävulen är upphovet till onskan i världen (den fria agent helt valde bort det rätt och sanna för att sätt sig på Guds plats). Men han har inte makten över ditt liv om du inte låter honom styra, ansvaret faller följaktigen på dina skuldror. Medan Kristus tar på sig mitt straff så inser jag just hur tungt detta ansvar faller.