richardIII - 19 Oktober 2008 06:53 -
Ragnar - 19 Oktober 2008 05:40 -
varje människa har ett hav av ondska och orenhet inom sig.
Inte jag.
Ville bara säga det, blir lite trött på dessa svepande generaliseringar om att alla är onda och syndfulla.
Jag är en kärleksfull, harmonisk, sympatisk och lycklig människa som önskar alla gott och det är jag knappast ensam om. Du och dina kompisar kanske är onda och orena, du kanske lever i en miljö där alla omkring dej är onda och orena, men gör inte misstaget att tro att det gäller alla. Det finns kärlek här i världen, det finns osjälviskhet och medkänsla. Synd att du missar det. Tråkigt att du lever i en värld där alla är onda och dumma.
Richard III
Hej Richard III, Har du en hög position i samhället? Har du fått stor makt också här i samhället? Isåfall kanske du kan ordna ett bra jobb åt mig? Jag har alltid velat träffa på en så godhjärtad människa med hög position och stor makt! Då skulle de flesta livsproblem försvinna för mig och min besvikelse över detta hemska jordeliv upphöra.
Tyvärr tror jag inte du kan ordna det (även om du kunde det, för här går släkt och vänner etc. först). Man drar ju så ytterst sällan fördel själv av att verkligen hjälpa någon okänd. Människan är så av naturen att man väldigt gärna delar ut visa och kloka ord, gärna offentligt så alla kan se vilken god och klok människa man är. Men att verkligen hjälpa en människa på rätt köl rent praktiskt blir för jobbigt och kanske besvärligt.
Jag tror att det för en gudsförnekare är så att endast en liknelse kan bli gällande för att beskriva saken.
Guds ord liknas ofta vid ljuset och utan detta ljus saknas syndakännedom. När en människa tar emot Guds ord i sitt hjärta och verkligen fattar tag i tron så lyser ordet upp allt mörkt, så man kan se att hela människosläktet är som ett hav av orenhet och synd inför Gud, inte alltid inför människor. Blanda alltså inte ihop dessa saker.
Jag är också liksom du kärleksfull, harmonisk, sympatisk och som önskar alla gott. Själviskheten har jag inga problem med och medkänsla saknar jag inte. Jag ger också gåvor till tiggare och nödställda, ofta flera tusen (vissa månader över 10kkr varje månad) då jag haft jobb och möjlighet. Jag har haft månadsgiro till bl.a Rädda Barnen under långa tider och deltagit i kampanjer för att hjälpa naturen och människor.
Lika väl så är min natur ett hav av orättfärdighet och orenhet. Bara det att jag avslöjat för Er vilka goda gärningar jag gjort och gör är eg. patetiskt och liknar väl mest skryt. Skall man vara ren inför Gud så krävs mer. Jesus lärde detta till den goda ynglingen som hållit alla bud och lagar hela livet. Då svarade Jesus, gå och sälj allt du äger och har och ge pengarna till de fattiga. Då gick mannen bedrövad bort, för han ägde mycket!
Efter detta sa Jesus att det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga, än för en rik att komma in i Himmelriket. Lärjungarna blev förskräckta och undrade vem som då kan komma till Himmelriket? Då svarade Jesus de klassiska orden, det som är omöjligt för människan är möjligt för Gud.
Vi kan alltså se att Gud kräver fullkomlighet, inget annat duger!
Tänk vilken härlig värd att leva i om alla eller åtminstone fler människor vore fullkomliga!
En sån människa med makt och hög position i samhället hade jag kontaktat genast. Tyvärr är alla ödmjuka och goda människor som jag känner på samhällsbotten, ringaktade och helt oförmögna att hjälpa.
Lycklig är jag däremot inte och detta avundas jag förståss dig.