Många kristna anser att moralen och de känslor av moral som vi alla har naturligt är ett starkt argument för religion. Det finns flera exempel på detta i det här diskussionsforumet. Man anser dessutom att i ett materialistiskt och ateistiskt samhälle det är omöjligt, rentutav teoretiskt omöjligt att motivera en moral och att man automatiskt förfaller till en subjektiv normlöshet.
Två korta klipp:
Mats Wall Visar debattekniken på en rädsla? #88
“Inser du inte att renodlat materialistisk naturalism är ett filosofiskt synsätt som det finns goda skäl att hävda fullständigt omintetgör grunden för människovärdet?”
Mats Selander Är Gud kristen? #267:
“Jag har mycket starka intuitioner om att Guds karaktär och vilja är det enda som kan utgöra en tillfredsställande metafysisk förankring för moralisk godhet och moraliska förpliktelser.”
Man har frågat hur jag som ateist förhåller mig till den frågan. Jag tänker här redovisa min syn lite mer genomtänkt och fullständigt än med de korta svar som jag givit i andra sammanhang. Sammanfattningsvis så anser jag att jag kan motivera än väl så underbyggd moral som någonsin en teistiskt baserad moral.
Först några inledande synpunkter. Med materialistisk eller naturalistisk värld avser jag en värld där det inte finns något utöver det materiella och att allting inklusive medvetande och känslor och speciellt känslor av moral supervenierar på det materiella. D.v.s. om det materiella är på ett visst sätt så är medvetande och känslor entydigt bestämda (men däremot inte tvärtom).
Jag tror att vi människor är förberedda för moral och etik genom evolutionen. Det är ett överlevnadsvärde för människor och högre djur som lever i grupper att utveckla en moral. Om jag ger mat till dig när du har brist så kan jag lita på att du hjälper mig när jag har problem. Vi är alltså förprogrammerade att vara moraliska. Detta innebär dock inte att vi har någon skyldighet att hjälpa evolutionen genom att hävda ‘den starkes rätt’ vilket jag sett att man argumenterat för. Detta är en misstolkning både av evolutionen och vår roll i den. Oberoende av varför vi är moraliska måste vi som medborgare i ett humanistiskt samhälle motivera den etik som styr moralen. Detta skall jag försöka göra här.
Många tror att moral är en objektiv storhet. Detta förutsätter antingen att det finns någon gudom som bestämmer moralen externt eller att man kan härleda en absolut moral på något annat sätt. Jag tror inte på någon gud och tror inte heller att det finns något annat sätt att hitta ett fast odiskutabelt fotfäste för moral. Alltså är mitt angreppssätt i grunden subjektivt. Jag måste gå tillbaka till mig själv som rättesnöre.
Med en subjektiv moral börjar jag alltså innifrån. Vilken moral vill jag själv ha? För mig är det viktigt att ha en moral som gynnar i först hand mig själv men även mina närmaste, min hustru och mina barn och deras barn samt mina föräldrar. I andra hand vill jag att mina andra släktingar och goda vänner skall gynnas. I tredje hand bör andra bekanta och människor jag känner gynnas. Sedan alla svenskar, nordbor, européer och så övriga människor, husdjur, högre djur och lägre djur.
Låt oss anta att jag bor i ett samhälle med ett mindre antal medborgar, från något hundratal till några tusental. Vilken moral vore det ur min rent egoistiska synpunkt den bästa. Jag skulle naturligtvis tycka att en samhällsordning och en moral som ensidigt gynnade mig och mina barn vore den bästa.
Alla skulle ge mig mat och husrum vid behov. Tala vänligt och vårda mig när jag var sjuk. Inte ljuga för mig, inte bedra mig etc. Jag skulle kunna ställa upp en moral som nog de flesta skulle ställa upp på med det lilla undantaget att det endast var jag som gynnades. Det skulle förstås vara problem med en sådan ordning. För att få dessa privilegier skulle det nog krävas att jag var en furste. Det skulle då finnas risk att privilegierna endast kunde upprätthållas med våld och i sådana fall funnes det en klar risk att det skulle utbryta revolution vilket sannolikt skulle innebära att jag och mina barn fick en betydligt sämre ställning än om vi varit helt vanliga medborgare. Det skulle också vara svårt att överföra rättigheterna till mina efterkommande. Förr eller senare skulle en privilegierad ordning bryta ihop.
Det räcker således inte att bara jag har det bra. För att på lång sikt göra det troligt att jag och mina efterlevande får det bra så krävs att mitt välbefinnande vårdas av en regim som inte är beroende av min ställning. En av många förutsättningar är att regimen. även om den inte gynnar mig mer än andra, åtminstone inte gynnar mig mindre än andra. Det kan lätt bli fallet i olika typer av diktaturer där det finns en härskande elit som förtycker folket inklusive mig. Den bästa typen av regim som kan garantera jämlikht är en demokrati. Visserligen medför inte en demokrati med säkerhet total jämlikhet men de värsta avarterna av ojämlikhet försvinner förhoppningsvis. Jag bör alltså sträva efter att få leve i en god demokrati.
Denna demokrati bör verka för att jag får det så bra som möjligt, mesta lycka i någon bemärkelse. Eftersom jag inte kan kräva särbehandling så bör den alltså sträva efter att alla medborgare får så mycket lycka som möjligt. Vi hamnar i någon form av utilitarism. Nu kan utilitarism se ut på lite olika sätt. Jag tror inte att en renodlad lyckobaserad handlingsutilitarism fungerar. Det för lite långt att argumentera här för en regelutilitarism dvs en utilitarism där man anser att man skall följa regler (moral) vilka är utformade så att vi får maximal lycka, men jag tror att någon form av regelutilitarism är överlägsen handlingsutilitarism. Med lycka avser jag här även välbefinnande, och intellektuell stimulans.
I korthet så innebär min inställning alltså att jag med utgående från mina egna behov generaliserar dem till andra människor och därmed skapar en allmängiltig moral.
För att åskådliggöra hur jag resonerar så tar jag ett exempel nämligen livet helgd - människovärdet. Det är en av de viktigast moraliska frågorna och många har ansett att det inte går att motivera den med en subjektiv moral. För mig själv är det naturligtvis högst väsentligt att ingen tar livet av mig eller mina barn och barnbarn. Därför är det viktigt att det finns en regel om att man inte får döda varandra. Denna regel bör också inkludera gamla, dementa och psykiskt sjuka därför att jag och mina anhöriga blir gamla och kanske dementa och sjuka. Jag vill inte riskera att någon gör en avvägning mellan nyttan av mitt liv och nyttan av att ta mig av daga om jag kommer i ett läge där jag är svag och sjuk. Detta är av intresse för mig inte bara då jag har blivit sjuk utan även under hela mitt liv. Utan en visshet om att man respekterar livet, mitt liv och andras, skulle jag oroa mig för vad som skulle kunna hända. Det är alltså bättre för mig, och för andra, att man följer regeln om livets helgd ovillkorligt. Kortsiktig möjlig nytta att ta livet av vissa människor får vika för den långsiktiga nyttan av en bestämd moralisk princip.
Så utifrån min subjektiva önskan att leva och leva gott, så kan jag motivera en generell regel som säger att man inte får ta livet av andra människor
Sammanfattningsvis anser jag således att en etiskt högstående moral är möjlig förutan religion. Dessutom är jag öppen för tanken att vi får en bättre moral på mitt sätt än via religionen. Detta hinner jag dock inte gå in på här. Det finns mycket mer att säga men jag får kommentera vartefter.
Nils G