Mats, du efterlyser konstruktiva förslag.
Arbetsbelastningen på administratörerna/moderatorerna och speciellt på dig är uppenbarligen för stor. Jag vet inte hur mycket tid den tekniska administration tar med själva modereringen borde kunna organiseras så att administrationen av den blir minimal. Här är några förslag:
F1. Tre fyra hjälmoderatorer utses som delar på arbetet att skanna alla bidrag. De kan själva organisera arbetet. Dessa gör enklare påpekanden till debattörerna men gör inga avstängningar. De argumenterar aldrig med debattörerna i dessa ärenden.
F2. Vid allvarligare eller upprepade överträdelser rapporterar de till en huvudmoderator som kan utfärda varningar, göra avstängningar
F3. Åtminstone huvudmoderatorn är anonym. Detta gör att regeln med tjafs med moderatorer kan tas bort (i alla fall önskvärt). Huvudmoderatorn flyttar istället sådana inlägg till en separat tråd i t.ex. supportforum där debattören fritt kan säga vad han/hon vill om modereringen men huvudmoderatorn inte argumenterar (i alla fall inte mer än en gång) utan bara meddelar beslut. Om debattören då kommer med ytterligare inlägg så må det vara hänt och behöver inte besvaras eller åtgärdas (om det inte blir direkt olagligt förstås).
F4. Det kanske finns andra arbetsuppgifter t.ex. flyttande av trådar som kräver extra behörighet men det kan kanske ingå i hjälpmoderatorernas arbete också.
Med ovanstående organisation, som såvitt jag förstår inte innebär någon omvälvande förändring, så borde någon centralt i Credoakademin kunna hinna med arbetet som huvudmoderator. Huvudmoderatorn behöver inte läsa några inlägg annat efter att hjälpmoderatorerna har anmärkt på något inlägg. Genom att vara anonym och lägga diskussionerna till speciell tråd kan huvudmoderatorn så att säga ta ett steg bakåt och inte engagera sig så mycket diskussioner med den kritiserade debattören. Denne kan förklara sig om han/hon finner det nödvändigt men det behöver inte bli några jobbiga diskussioner.
Arbetet som hjälpmoderator borde kunna delegeras ut till i stort sett varje ansvarskännande debattör som har tid. I snitt är det tydligen c:a 30 inlägg per dag vilket en jour-moderator väl klarar av. De inlägg som inte är sakliga och balanserade verkar vara ytterst få.
Efter att jag funderat ytterligare har jag kommit fram även till följande:
F5. Forumreglerna borde göras klarar, mer fullständiga och struktureras i ett antal numrerade punkter. Det senare för att man lättare skall kunna hänvisa till dem. Det borde också vara lättare att hitta dem. Jag tycker att det vore värt att lägga några timmar på detta arbete. Som det nu är fattas, vad jag kan se, viktiga regler som tillämpas. Vad jag främst syftar på är regeln om att en länk inte är något argument. Andra regler är krav på artighet eller god ton, krav på saklighet (inget trams) och kanske någon till. Dessa regler kunde kanske diskuteras och formuleras här i forumet.
F6. Det är nog så att man t.o.m. skulle kunna slopa hjälpmoderatorerna enligt F1 och helt förlita sig på att vi debattörer själva säger till om någon begår övertramp och anmäler om övertrampet är grovt eller upprepas. Exemplets makt är stor och alla vi som varit med ett tag vet väl ungefär hur en bra debatt på forumet bör se ut. Om det finns en uttalad vilja från forumadministratörerna att debattörerna själva tar på sig ansvaret för att stävja lättare missbruk och anmäla grövre missbruk så tror jag att detta skulle fungera, åtminstone för en tid, säg ett halvt till ett år. På sikt kan ju en praxis driva iväg. Om dessutom huvudmoderatorn någon gång griper in så borde detta kunna fungera. För att detta förslag skall fungera så är det nog viktigt att förslag F5 genomförs så att det finns fasta regler att referera till.
(Ett mellanting mellan F1 och F6 är också möjlig. Man har många hjälpmoderatorer så att varje underforum täcks av åtminstone två moderatorer men har inga krav på att de läser inläggen varje dag. Dessutom kan man försöka att aktivera alla andra debattörerna att anmäla. Flera varianter är möjliga. I en utformning enligt detta så skulle jag kunna tänka mig att ställa upp).
Med ovanstående förslag inklusive F6 så tror jag att arbetsbelastningen för huvudmoderatorn kan bli mycket liten. Förslagen, speciellt F2, innebär sannolikt att ingripanden och diskussioner med debattörer blir mindre än tidigare. Detta skulle kunna innebära att kvaliteten på forumet sjunker men jag tror inte att det nödvändigtvis blir så. I några fall tycker jag faktiskt att det hade varit bättre om moderatorerna legat lite lägre.
Om jag har rätt att arbetsbelastningen för modereringen sjunker avsevärt så vore det tragiskt att inte testa en modell enligt mina förslag. Riskerna för att det skall gå över styr är små och borde vara väl värda att ta för att kunna hålla forumet öppet. Credoakademins ledare kommer väl ändå läsa i forumet då och då och kan ganska snart upptäcka eventuella problem om vi debattörer tappar huvudet kollektivt.
Det här var lite idéer som kan diskuteras. Vad tycker moderatorerna och ni andra?
Nils G