Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Tack för intressant debatt!
Postade: 08 Oktober 2008 03:46 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  321
Gick med  2008-07-06

Som ni kanske läst så stänger Credoakademins forum från den 1 november.

Jag vill passa på att tacka meddebbattörer för många intressanta diskussioner, både med likasinnade och de som har helt andra åsikter. Om jag vid tillfällen “spårat ur” så ber jag om ursäkt för detta. Jag är en humörsmänniska och det har kanske märkts i debatten emellanåt… Men jag hoppas att jag inte sårat någon, och om jag gjort det ber jag som sagt om ursäkt.

Om någon annan vill säga några “sista ord” e.dyl. så känn er fria att använda denna tråd till det om ni vill.

Jag passar samtidigt på att slänga ut en fråga: Är det någon som känner till något liknande forum, d.v.s. ett forum med inriktning på kristen livssyn?

Till sist vill jag önska alla, kristen eller inte, det bästa jag kan önska, nämligen Guds välsignelse!
Mvh Indy

Postade: 08 Oktober 2008 04:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Jag tackar också. Lite ledsen över att forumet skall lägga ner. Det har varit skiljda åsikter här helt klart och olika nivå på debatterna men jag har fortfarande uppskattat samtalet. Det har varit intressant att se hur folk tar olika frågor. CA har varit bättre för att prata om just kristendomen i jämförelse med flashback som jag satt med mycket förr i tiden. Den gigantiska tråden om Jesus Kristus som Myt skulle jag nästan vilja spara nånstans, det har sagts så mycket där.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 08 Oktober 2008 05:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  54
Gick med  2008-09-20

Om man är anställd som professor på ett universitet, ingår det i arbetsuppgifterna att bemöta pseudovetenskap som t.ex. ID, eller direkt kunskapsfientliga hållningar som traditionell kreationism. Eftersom detta är ett forum som delvis populeras av målgruppen, är det en förlust.

Postade: 08 Oktober 2008 05:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  105
Gick med  2007-06-12
Fred - 08 Oktober 2008 03:39 -

Om man är anställd som professor på ett universitet, ingår det i arbetsuppgifterna att bemöta pseudovetenskap som t.ex. ID, eller direkt kunskapsfientliga hållningar som traditionell kreationism. Eftersom detta är ett forum som delvis populeras av målgruppen, är det en förlust.

Att säga att någon är kunskapsfientlig bara för att man inte drar samma slutsats av observerade fakta ger en bättre bild av din syn på dig själv än av motståndaren. Den största förlusten med detta forumet är att här är alla åsikter välkomna och enbart bra argument (inte akademiska meriter) är avgörande.

Postade: 08 Oktober 2008 06:02 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  137
Gick med  2007-06-05

Hej alla,

Jag har länge tänkt jag skulle läsa igenom Tirians inlägg. Jag har tyvärr inte läst igenom alla, men det jag sett är något ganska märkligt. I en tråd där han debatterade om genetiska algoritmer såg jag en alldeles unik analytisk förmåga som jag inte förr sett i någon annan av trådarna. Period.

Jag blev helt paff faktiskt.  Hoppas att fler upptäckt med vilken klarhet han analyserar hur planering och förutseende “kontaminerar” olika koncept och simuleringsmodeller som anses påvisa (makro)evolution. smile

“Tag vara på tiden”

Vi lever i informationsåldern, och vi lär oss många saker som inte tidigare generationer hade lika bra tillfällen till. “Tag vara på tiden” skulle man med rätta kunna säga även ifråga om insikter i informationsteori.

Jag hoppas nämligen att vår tids insikter skall tas till vara och leda till att nya generationer med större klarhet analyserar och avslöjar lögnens rätta väsen. Lögnen har ju till avsikt att smyga sig på, att beslöja sig och dölja något. Antingen försöker den dölja sanningen direkt, eller så försöker den dölja en bluff. Eller skrämmas. Se bara på skapelse/evolutionsdebatten så ser ni vad jag menar…

Exempel på plogbill till svärd!

Tirian verkar dock i flera avseende ha gjort som Bibeln uppmanar de troende att göra - att smida sin plogbill till ett svärd! (ja, precis det, åt det hållet).

Edit, länk: Se http://sv.rilpedia.org/wiki/Joel_3:10

Låt mig förklara: En plogbill använde man förr för att skaffa sitt dagliga bröd. Den övning arbetet med att skaffa inkomst i informationsåldern kan ge, dvs om Gud välsignar den gåva som uppövas genom arbete med avancerad informationsteknologi, kan användas även till att analysera och avslöja vår tids stora lögn, naturalismen, grunden för de flesta av vår tids avgudar. Ja, jag tänker på t.ex. den kapitalistiska “mördande” konkurrensen, där endast den “bäst anpassade överlever” (Vad trodde du att jag menade?... smile

Indy - 08 Oktober 2008 01:46 -

Jag passar samtidigt på att slänga ut en fråga: Är det någon som känner till något liknande forum, d.v.s. ett forum med inriktning på kristen livssyn?

Jag känner inte till något sådant. Men i framtiden kanske det kan samlas ett intresse för att hjälpa till att driva ett forum som jag redan har, se länk* nedan (jag prioriterar dock själv VoF för närvarande, av skäl som endast kan spåras tillbaka till min Mästare och Herre, dvs där han går fram**, där vill också jag… osv).

Personligen hoppas jag att CredoAkademin låter forumet ligga kvar även efter stängning, men i låst tillstånd. Det finns mycket bra material här. Själv länkar jag ofta hit från t.ex. VoF.

mvh, och tack för det som varit,

// Rolf Lampa

* Rilpedia forums:
http://forums.rilpedia.org/

Om intresse finns att där (i en framtid) hjälpa till med moderering (jag själv önskar INTE moderera, jag vill själv ha tid att debattera**), hör av er via forumet eller direkt till rolf at lampa at rilpedia at org. Allt har sin tid.

** Edit: Aktuell tråd borta på VoF: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=6736

Postade: 08 Oktober 2008 06:18 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-09-20

Johannes Olsson, vilka är det som drar slutsatser då? Dels är det forskare, och deras slutsatser får vi höra genom utbildningsväsendet. Vilka är den andra sidan? Präster?

När jag läser ditt inlägg får jag nästan en känsla av att du tror att det är jag som dragit en massa slutsatser här, och fått med mig vetenskapsmännen, men jag utgår ifrån att du uttryckte dig lite slarvigt.

Hur som helst, du betalar skatt för att professorer ska bekämpa kreationismen, och jag förmodar att artiklar i vetenskapliga tidsskrifter på detta område är att predika för kören. Dessa lämpar sig bättre för nya rön. Detta forum, drar däremot till sig personer som, kanske inte är fientliga mot evolutionsteorin, det var fel uttryck av mig, men som kanske inte accepterar den fullt ut.

Kunskapsförsiktiga?

Postade: 08 Oktober 2008 06:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
Fred - 08 Oktober 2008 04:18 -

Johannes Olsson, vilka är det som drar slutsatser då? Dels är det forskare, och deras slutsatser får vi höra genom utbildningsväsendet. Vilka är den andra sidan? Präster?

När jag läser ditt inlägg får jag nästan en känsla av att du tror att det är jag som dragit en massa slutsatser här, och fått med mig vetenskapsmännen, men jag utgår ifrån att du uttryckte dig lite slarvigt.

Hur som helst, du betalar skatt för att professorer ska bekämpa kreationismen, och jag förmodar att artiklar i vetenskapliga tidsskrifter på detta område är att predika för kören. Dessa lämpar sig bättre för nya rön. Detta forum, drar däremot till sig personer som, kanske inte är fientliga mot evolutionsteorin, det var fel uttryck av mig, men som kanske inte accepterar den fullt ut.

Kunskapsförsiktiga?

Det enda jag kritiserade var att tonen i ditt inlägg lät som att det inte finns något att diskutera, utan att det bara handlar om att professorer skall bekämpa alla avvikande teorier.

Postade: 08 Oktober 2008 06:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-09-20

Det finns inga avvikande teorier kring arternas uppkomst. Det finns en del krav man måste leva upp till innan man kan säga att man har en teori.

Det är sådant här som ni behöver få veta, för här tror jag att det förhandligger lite desinformation.

Postade: 08 Oktober 2008 06:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
Fred - 08 Oktober 2008 04:53 -

Det finns inga avvikande teorier kring arternas uppkomst. Det finns en del krav man måste leva upp till innan man kan säga att man har en teori.

Det är sådant här som ni behöver få veta, för här tror jag att det förhandligger lite desinformation.

@ Fred: – Kan du ta ditt käbbel någon annanstans och visa lite respekt för trådens ämne?

//Admin Mats

Postade: 08 Oktober 2008 07:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-06-12

Det är möjligt att det finns en särskild syn på i vilka termer sådana här saker får behandlas, men faktum kvarstår: Fri debatt är önskvärt!

Se bara på medeltiden, då fanns det inga avvikande teorier för hur universum tillkommit, att i ett sådant läge frysa debatten med slutsatsen att det inte finns något mer att ta upp är absurt. Det blir dessutom absurt att förbjuda teorin som gett upphov till hela den moderna civilisationen och synen på kunskap (nu rör det sig om vetenskapshistoria och vetenskapsfilosofi) för att man på förhand bestämt vissa kriterier.

Detta kan diskuteras i andra trådar, jag är nöjd med att påvisa din onyanserade ton.

Postade: 08 Oktober 2008 07:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-09-20

Vad tröttsamt det är när ni raderar det jag skriver. Min poäng var i alla fall att jag höll mig till ämnet, och att det var kritiken mot det jag skrev som handlade om annat. Och min poäng var att detta forum var en möjlighet för de som får skattemedel för att syssla men folkbildning, att nå ut till kreationister.

Postade: 08 Oktober 2008 07:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Administratör
RankRankRank
Gick med  2006-05-30
Fred - 08 Oktober 2008 05:16 -

Vad tröttsamt det är när ni raderar det jag skriver. Min poäng var i alla fall att jag höll mig till ämnet, och att det var kritiken mot det jag skrev som handlade om annat. Och min poäng var att detta forum var en möjlighet för de som får skattemedel för att syssla men folkbildning, att nå ut till kreationister.

@ Fred: – Kan du nöja dig så?

//Admin Mats

P.S. Om du absolut vill diskutera den här frågan vidare, varför inte starta en ny tråd i just det ämnet? Det är inget som hindrar dig. D.S.

Postade: 08 Oktober 2008 07:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  321
Gick med  2008-07-06

EDIT:
Jag tog bort det jag först skrev i mitt inlägg här, då det jag skulle säga redan sagts ovan av Mats Wall.

Jag vill i stället återigen trycka på trådens syfte, att är det fler som skriva några “sista ord” och/eller “tacka för sig” så är ni välkomna att göra det. Men var vänliga och håll er till just detta.
Tack på förhand!
Mvh Indy

Postade: 09 Oktober 2008 07:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23

Jag tycker att det har varit mycket stimulerande att läsa och delta i forumet.

Hoppas verkligen att det återkommer längre fram.

Tackar och bockar för det som varit!

smile

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 09 Oktober 2008 01:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  13
Gick med  2008-07-26

Credoakedemin stänger och förnuftets/humanismens ljus lyser plötsligt lite klarare.  cool smirk

Signatur 

Jag tror på människan!

Postade: 09 Oktober 2008 01:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Administratör
RankRankRank
Gick med  2006-05-30
PaleRider - 09 Oktober 2008 11:37 -

Credoakedemin stänger och förnuftets/humanismens ljus lyser plötsligt lite klarare.  cool smirk

@ PaleRider: – Nej, CredoAkademin stänger inte, men vårt forum stänger från och med den 1 november och tar en time-out så att vi kan fokusera på annat ett tag. Viss skillnad, tycker du inte?  wink

//Admin Mats

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70