Den som vill kommentera beskedet att vi stänger ner forumet och tar en time-out från och med den 1 november är hjärtligt välkommen att göra det här.
//Admin Mats
Detta var ett oväntat och mycket tråkigt besked. Som jag skrivit i några inlägg så är detta det enda debattforum jag varit med om, där man som kristen kan få ha intressanta debatter, samtidigt som modereringen har fungerat, så att debatterna (oftast) hållits på en relativt bra nivå.
Jag förstår ert beslut, om andra viktiga bitar helt enkelt inte hinns med, men det känns tråkigt. Hoppas forumet kommer tillbaka. Avslutningsvis en fråga: Om jag fattat det rätt så kommer alla gamla trådar att försvinna för gott, oavsett om forumet kommer tillbaka eller inte. Är detta rätt uppfattat?
Mvh Indy
Avslutningsvis en fråga: Om jag fattat det rätt så kommer alla gamla trådar att försvinna för gott, oavsett om forumet kommer tillbaka eller inte. Är detta rätt uppfattat?
Nja, inte riktigt. Vi kommer tills vidare att lägga allting i en digital malpåse, men ingenting raderas för gott så länge möjligheten fortfarande finns att vi startar om forumet längre fram. Risken finns dock att en återstart samtidigt innebär en nystart av samtliga trådar, vilket betyder att ni som vill spara material bör göra det i god tid innan 31 oktober.
Vi har till exempel inte hunnit fylla på och underhålla andra delar av sajten så som vi hade tänkt och trott när vi startade för snart 18 månader sedan (se t ex avdelningarna för Artiklar och FAQ).
Det här ser jag fram emot. Jag har haft mer glädje av artiklar och FAQ än av forumet. Men forumet fyller ju en annan funktion och även jag hoppas att ni skall hitta en lösning så att ni kan öppna det igen. Det borde väl gå att hitta fler kristna som kan dela ansvaret att moderera och sköta sajten.
Varför gör de detta?
Det kan omöjligtvis finnas någon annan verksamhet som Credo bedriver som når till en så pass stor skara läsare.
Och här sker ju en rättvis, ingående och upplysande debatt med debattörer från skilda världar, var någon annanstans kan man finna något liknande?!
Jag förstår ert beslut, om andra viktiga bitar helt enkelt inte hinns med, men det känns tråkigt,
Jag förstår inte beslutet!
Hur kan de missa Guds ledning i och med omfattningen av debatterna och antalet besökare?
I en av trådarna har jag noterat 200 tittar per dag, bara för att titta på ett nytt inlägg som gjorts.
Hur kan de prioritera något annat?
Hur långt skulle ett FAQ och artiklar nå?
Hur många skeptiker blir övertygade av proffsinlägg?
Hur många kristna utvecklar sina egna argument genom ytterligare proffsinformation?
Kristna apologetiska böcker finns i överflöd även om jag själv har nytta av en del från Credo.
Jag är skeptisk och tror att detta är ett misstag.
Min spontana reaktion är att det är lustigt att det ska behöva vara en lösning till “tidsproblemet” att stänga ner forumet. Först och främst så kan ett forum vara hur automatiserat som helst, man behöver inte som administratör titta till det varje dag eller gå in och se till att alla i debatten är “korrekta”. Att Credo då inte skulle kunna ta ansvar för innehållet på samma sätt förstår jag, men huvudpoängen är den att ett forum tar inte tid i anspråk.
Tror inte jag har postat här nån gång, men det är ju kul att läsa, och inom sitt ämne är det helt klart det bästa forumet.
Det finns fler alternativ till att stänga ner det, bland annat kan man ju överföra admin-ansvar till andra personer, eller göra forumet externt från Credoakademins hemsida, osv. Att “stänga ner” (eller ta “time out” som ni säger, men vi vet ju hur det kan gå då) är lite drastiskt, det är min åsikt.
Min spontana reaktion är att det är lustigt att det ska behöva vara en lösning till “tidsproblemet” att stänga ner forumet. Först och främst så kan ett forum vara hur automatiserat som helst, man behöver inte som administratör titta till det varje dag eller gå in och se till att alla i debatten är “korrekta”. Att Credo då inte skulle kunna ta ansvar för innehållet på samma sätt förstår jag, men huvudpoängen är den att ett forum tar inte tid i anspråk.
Där håller jag inte med dig. Om forumet inte hade modererats så noga som det nu gör så hade debatten snabbt spårat ur. Tyvärr tar många inte mer hänsyn än så. Och jag förstår om ansvariga för Credoakademin inte vill vara förknippad med ett forum, där personangrepp och oseriös debatt “härjar fritt”.
Så även om jag tycker det är tråkigt att forumet stängs ner så tycker jag absolut att det är rätt beslut om tiden till att se över debatten inte kommer att finnas framöver.
(Däremot kanske det skulle gå med fler moderatorer??)
/Indy
Tycker att forumet har varit en intressant plats för tankeutbyte och hoppas innerligt att det återkommer längre fram då för att vara ett permanent inslag på Credo. Intressant med nya uppdateringar som skall komma och jag förstår mycket väl att dessa kan ta tid och kraft. Men samtidigt - forumet på Credo behövs!!!
Selv har jeg lært en masse, både av å lese andres innlegg og å skrive egne innlegg.
Og argumentasjonen for nedleggelse er at forumet tar for mye tid for Credo-staben? Det er jo vi som diskuterer her som (i perioder) har brukt tid på forumet. Jeg synes ikke at begrunnelsen er god nok. Håper derfor på en mer detaljert begrunnelse.
Lite tråkigt att ni känner er tvungna att stänga ner forumet. Ni får väl söka EU pengar eller något så ni kan anställa någon som har ansvaret för forumet
En undran bara.
Kan ni inte ha själva forumet kvar så att det åtminstone är läsbart. Ni stänger helt enkelt av möjligheten till att lägga till nya trådar och stänger alla nuvarande trådar. Borde inte det gå att göra?
Då kan man även på ett enkelt sätt starta upp forumet igen senare.
Eller klarar inte den programvara ni använder av att åstadkomma detta?
Lite tråkigt att ni känner er tvungna att stänga ner forumet. Ni får väl söka EU pengar eller något så ni kan anställa någon som har ansvaret för forumet
Fint, då fixar du det, tirian.
tirian - 09 Oktober 2008 09:22 -
En undran bara.
Kan ni inte ha själva forumet kvar så att det åtminstone är läsbart. Ni stänger helt enkelt av möjligheten till att lägga till nya trådar och stänger alla nuvarande trådar. Borde inte det gå att göra?
Då kan man även på ett enkelt sätt starta upp forumet igen senare.
Eller klarar inte den programvara ni använder av att åstadkomma detta?
Vi har ännu inte riktigt bestämt hur vi ska göra, om vi ska låta inläggen ligga kvar för läsning eller om vi ska ta bort forumet helt. Låter man forumet ligga kvar blir det ju lite märkligt att man inte kan skriva i det, eller hur? (Programvaran klarar av det, så det är bara att bestämma hur man vill göra.)
Vi har ännu inte riktigt bestämt hur vi ska göra, om vi ska låta inläggen ligga kvar för läsning eller om vi ska ta bort forumet helt. Låter man forumet ligga kvar blir det ju lite märkligt att man inte kan skriva i det, eller hur? (Programvaran klarar av det, så det är bara att bestämma hur man vill göra.)
//Admin Mats
Bah vad tråkigt! Jag har tagit en timeout från Credoakademins forum som varat i flera månader och nu när jag avslutat den, så tar forumet snart timeout istället. Typiskt, men sånt är livet. Jag instämmer i förslaget att ni låter inläggen ligga kvar och låser trådarna temporärt. Visst förefaller det lite märkligt att man inte kan skriva i dem, men det är i.a.f. bättre än att inläggen går förlorade för evigt. Dessutom finns det andra forum (7ehimlens t.ex.) som man inte heller kan skriva i (om man inte har deg förstås).
Jag tycker det är synd att ni skall lägga ner forumet. Då det enligt mig håller en mycket hög klass.
Forumet gör att sidan håller sig levande, vi har sett flera andra exempel där hemsidor har lagt ner sina forum och den effekt som blivit efter det.
Jag hoppas ni tänker igenom stängningen noga och vad det kan innebära för framtiden.
Fint, då fixar du det, tirian.
Visst
Om man ska vara lite mer allvarlig delar 10000 fonder och stiftelser ut ca 12-15 miljarder kronor varje år bara i Sverige.
Nu är detta inget enkelt arbete att hitta en passande fond/stiftelse och skriva ansökan och få pengar. Men det går om man kan hitta tid och/eller resurser som kan leta. Kanske kan det vara värt att spendera någon eller några dagar att kolla upp vilka möjligheter som finns.
Kanske ni kunde köpa STORA FONDBOKEN 2008 (ISBN 978-91-975477-2-7) eller 2009 års upplaga (om den kommit ut) och kolla om det finns något som passar den verksamhet ni bedriver.
Från en som gärna vill se att time-outen blir så kortvarig som möjligt ...