JemyM - 10 Oktober 2008 05:57 -
[
Jag såg inte detta innan.
De passager som indirekt gör kvinnor olämpliga som präster enligt bibeln omyndigförklarar också kvinnan helt. Detta hade till effekt att en ofantlig potential genom historien gick förlorad, dvs alla de intelligenta och starka kvinnor som kunde bidragit till samhällets utveckling om de hade fått chansen. Kvinnans värde inom kristendomen är väldigt liten, det är endast tack vare att det friare samhällsklimatet tvingat fram kvinnliga rättigheter som nu gör att kvinnor så aktivt kan delta i kristendomens tjänst.
Förlåt att jag tnte svarat tidigare, har haft besök av min fästmö i helgen som bor 60 mil bort.. Dessutom har jag tenta idag så jag skall försöka gå igenom bibeltexterna lite mer senare idag. Några tankar kort först:
Jag tänkte länge som du, men idag tänker jag att det inte går att förenkla historien på detta sätt.
Till viss del har du givitvis rätt i att kvinnor förtryckts under historien och att samhället förlorat mycket på detta. Jag tänkte bara gå igenom två saker: 1. Att det är en viss överdrift 2. Att det inte är nödvändigtvis så att det är kristendomen i sig som varit orsak till detta utan att den tvärtom höjt kvinnans ställning.
1. Dåtidens samhälle var mer koncentrerat till hemmet. De flesta människor arbetade nära sitt hem och i mycket mindre utsträckning än idag utbildade man sig (till stor del skede detta i hemmet - av kvinnan). Att kvinnan som ju föder barn fick en central plats i hemmet blir väl ganska naturligt, det är inte nödvändigt att lägga en lägre värdering i denna uppgift än att försörja hemmet ekonomiskt som ju var mannens uppgift. Dessutom lägger du i ditt resonemang en intressant aspekt - nämligen att samhället hade blivit oerhört mycket mer annorlunda ifall kvinnor styrt och män varit hemma - jag är inte lika säker på att skillnaderna hade yttrat sig på så stora områden som du ger sken av, även om jag gladerligen erkänner skillnader mellan könen.
2. Kristendomen såg Jesus som Gud och människa. Den människa som var “enbart” människa som vördades högst var Maria. Tyvärr urartade denna dyrkan och en revolt mot detta gjorde att ett sunt tänk försvann. Kyrkan har på så sätt inte nedvärderat kvinnans “roll”. Många brukar ofta framhålla att Jesus umgicks med kvinnor i en oanständig utsträckning för att vara på sin tid (vissa vill dessutom gå så långt och mena att detta var en profetisk linje -> Jesus kunde inte förändra hela samhället, men la grunder för förändringen att ske senare). Kvinnan i urförsamlingen spelade en stor roll, man samlades i hemmen, de verkar ha haft en stor frihet - både att dela evangeliet och profetera mm.
Vad många missar är att jämställdhets kampen började i pietistiska sammanhan så som hos baptisterna där kvinnor under 1800-talet fick predika och som påverkade samhället att höja kvinnans roll.
Som sagt det finns mycket mer att skriva och förtryck finns kvar.
Tankar?