Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Kvinnopräster - 50 år
Postade: 10 Oktober 2008 02:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  327
Gick med  2008-02-03

Hej Ragnar!

Ragnar - 10 Oktober 2008 05:42 -

Tack Kerub för ditt intressanta svar! Det är bara ovanstående citat jag ifrågasätter. Jag kan aldrig för mitt liv tro att avfallsprofeterna inom svenska kyrkan någonsin skulle kunna hävda att de har “bibeln som enda rättesnöre och att just deras tolkning av densamma är den rätta”. Tvärtom brukar de ju öppet och utan rodnad på olika sätt ifrågasätta Bibeln och dess auktoritet.

Jag kanske förhastade mig något här. Jag vet inte hur toppen av Svenska Kyrkan resonerar. Men jag har sett åtskilliga representanter för kyrkan ifråga (även präster) argumentera för de mest konstiga saker och samtidigt påstå sig följa bibelns ord. Det har bl.a. påståtts att grundtextens ord för homosexualitet egentligen skall översättas med pederasti, att budet om att kvinnan skall tiga i församlingen egentligen betyder det rakt motsatta e.t.c. Kort sagt: fäderna skall ha tolkat bibeln felaktigt och idag skall man ha uppnått den sanna förståelsen av bibeltexterna.

Ragnar - 10 Oktober 2008 05:42 -

Finns det sådana församlingar i Sverige? Får jag fråga efter namnet på denna församling?

Visst! Den heter “Theotokos avsomnande”, en gammalkalendarisk Grekisk-Ortodox församling.

Peace, Kerub

Postade: 10 Oktober 2008 03:02 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14
Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 12:31 -

Frågan ifall du avvisade kristendomen pågrund av kvinnosynen står kvar då du inte svarar på frågan direkt men jag anar att du svarar jakande.. Självfallet innebär inte det en förnekelse av Gud. Det fattar väl alla(h).
Mycket av det du tar upp hör ihop med politiseringen av kyrkan, och detta kommer bli en mastodonttråd. (tur att forumet stänger snart smile)

Ja, och nej. Jag personligen tappade den kristna tron på grund av att jag lärde mig saker om bibeln och världen som gjorde tron på bibeln som trovärdig omöjlig, detta gjorde dock inte att jag gick ur kyrkan eller slutade se kristendomen som något gott. Det steget kom senare. Jag avvisade senare kristendomen pågrund av att jag inte längre kunde se att det positiva ursäktade det negativa. Det negativa innefattade då bland annat kvinnosynen (vilket debatten om kvinnliga präster belyste). Det innefattade också grälet om homosexuella och skuldbeläggandet av sexualiteten. Sen dess har fler skäl kommit till.

Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 12:31 -

Huvudfrågan kvarstår också: Varför bör kvinnor vara präster i en kristen tradition? (där dina tre punkter förutsätts)

Jag ser kvinnliga präster som något okristligt. Jag ser inte varför den som står för “kristen tradition” bör godkänna kvinnliga präster. Inte heller ser jag varför de skall viga homosexuella eller män/kvinnor som inte är oskulder.

Men så tar jag också avstånd från “kristen tradition”.

Låter det paradoxalt?

Jag tycker man skall stå för vad man kallar sig. Jag tycker kristna här i Sverige i allmänhet inte representerar kristendom så som bibeln förmedlar. Jag anser det vore bäst om de som egentligen är humanistiska teister bestämmer sig för att lägga undan bibeln en gång för alla. Om man vill tro på Gud men anser att bibeln inte duger som regelverk, varför då ha kvar det?

Signatur 

Ignosticist

Postade: 10 Oktober 2008 03:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  105
Gick med  2007-06-12

Då är vi helt överrens!

Denna tråd handlar dock om ifall kvinnor kan vara präster i en kristen tradition. Du säger själv att du är emot det, får man fråga varför?

Postade: 10 Oktober 2008 03:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 01:06 -

Då är vi helt överrens!
Denna tråd handlar dock om ifall kvinnor kan vara präster i en kristen tradition. Du säger själv att du är emot det, får man fråga varför?

Paulus åsikter ser jag som en del av kristendomen.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 10 Oktober 2008 07:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04
Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 08:13 -
richardIII - 10 Oktober 2008 06:45 -

Hej!

Och tänk när kyrkan accepterar kvinnliga homosexuella präster som lever i samkönade äktenskap!
Dags att flytta till afghanistan? Talibanerna har ju en kvinnosyn som gud borde gilla.

Richard III

Sjukt meningslöst inlägg tycker jag, vad vill du ha sagt?

Vet du vad som är sjukt? Rädslan som ragnars resonemang bygger på. Rädslan för kvinnor, rädslan för gud, rädslan för homosexuella. Rädslan för att göra fel, rädslan för att tänka själv…..I could just go on and on, but tonight, I´ve got a headache.

Richard III

BTW JemyM, keep up the good work.

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 10 Oktober 2008 07:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  54
Gick med  2008-09-20

Man får inte dalta med detta, bra jobbat JemyM.

Postade: 10 Oktober 2008 07:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 12:44 -

Dessutom var ju en av huvudpoängerna i mitt första inlägg att det inte med nödvändighet är så att bara för att kvinnor inte får vara präster så ser rörelsen dem som mindre värda. Det finns heller inget som säger att de nödvändigtvis förtrycker dem (vilket skulle kunna exemplifieras genom att ett samhälle som alltid använder principen “rädda kvinnor och barn först” vid olyckor inte förtrycker männen, utan värnar om samhället.)

Jag såg inte detta innan.

De passager som indirekt gör kvinnor olämpliga som präster enligt bibeln omyndigförklarar också kvinnan helt. Detta hade till effekt att en ofantlig potential genom historien gick förlorad, dvs alla de intelligenta och starka kvinnor som kunde bidragit till samhällets utveckling om de hade fått chansen. Kvinnans värde inom kristendomen är väldigt liten, det är endast tack vare att det friare samhällsklimatet tvingat fram kvinnliga rättigheter som nu gör att kvinnor så aktivt kan delta i kristendomens tjänst.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 13 Oktober 2008 09:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
richardIII - 10 Oktober 2008 05:12 -
Johannes Olsson - 10 Oktober 2008 08:13 -
richardIII - 10 Oktober 2008 06:45 -

Hej!

Och tänk när kyrkan accepterar kvinnliga homosexuella präster som lever i samkönade äktenskap!
Dags att flytta till afghanistan? Talibanerna har ju en kvinnosyn som gud borde gilla.

Richard III

Sjukt meningslöst inlägg tycker jag, vad vill du ha sagt?

Vet du vad som är sjukt? Rädslan som ragnars resonemang bygger på. Rädslan för kvinnor, rädslan för gud, rädslan för homosexuella. Rädslan för att göra fel, rädslan för att tänka själv…..I could just go on and on, but tonight, I´ve got a headache.

Richard III

BTW JemyM, keep up the good work.

Om du var ute efter att göra en psykoanalys av varför Ragnar tycker som han gör kunde du ha gjort det från början så hade jag sluppit kommentera det första inlägget och istället direkt kommenterat psykologiserandet (nytt ord! smile). Det är ointressant varför någon tycker som dom gör så länge det inte är trådens ämne, men detta har jag redan gått igenom med dig..

Postade: 13 Oktober 2008 09:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 24 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-06-12
JemyM - 10 Oktober 2008 05:57 -

[
Jag såg inte detta innan.

De passager som indirekt gör kvinnor olämpliga som präster enligt bibeln omyndigförklarar också kvinnan helt. Detta hade till effekt att en ofantlig potential genom historien gick förlorad, dvs alla de intelligenta och starka kvinnor som kunde bidragit till samhällets utveckling om de hade fått chansen. Kvinnans värde inom kristendomen är väldigt liten, det är endast tack vare att det friare samhällsklimatet tvingat fram kvinnliga rättigheter som nu gör att kvinnor så aktivt kan delta i kristendomens tjänst.

Förlåt att jag tnte svarat tidigare, har haft besök av min fästmö i helgen som bor 60 mil bort.. Dessutom har jag tenta idag så jag skall försöka gå igenom bibeltexterna lite mer senare idag. Några tankar kort först:

Jag tänkte länge som du, men idag tänker jag att det inte går att förenkla historien på detta sätt.
Till viss del har du givitvis rätt i att kvinnor förtryckts under historien och att samhället förlorat mycket på detta. Jag tänkte bara gå igenom två saker: 1. Att det är en viss överdrift 2. Att det inte är nödvändigtvis så att det är kristendomen i sig som varit orsak till detta utan att den tvärtom höjt kvinnans ställning.

1. Dåtidens samhälle var mer koncentrerat till hemmet. De flesta människor arbetade nära sitt hem och i mycket mindre utsträckning än idag utbildade man sig (till stor del skede detta i hemmet - av kvinnan). Att kvinnan som ju föder barn fick en central plats i hemmet blir väl ganska naturligt, det är inte nödvändigt att lägga en lägre värdering i denna uppgift än att försörja hemmet ekonomiskt som ju var mannens uppgift. Dessutom lägger du i ditt resonemang en intressant aspekt - nämligen att samhället hade blivit oerhört mycket mer annorlunda ifall kvinnor styrt och män varit hemma - jag är inte lika säker på att skillnaderna hade yttrat sig på så stora områden som du ger sken av, även om jag gladerligen erkänner skillnader mellan könen.

2. Kristendomen såg Jesus som Gud och människa. Den människa som var “enbart” människa som vördades högst var Maria. Tyvärr urartade denna dyrkan och en revolt mot detta gjorde att ett sunt tänk försvann. Kyrkan har på så sätt inte nedvärderat kvinnans “roll”. Många brukar ofta framhålla att Jesus umgicks med kvinnor i en oanständig utsträckning för att vara på sin tid (vissa vill dessutom gå så långt och mena att detta var en profetisk linje -> Jesus kunde inte förändra hela samhället, men la grunder för förändringen att ske senare). Kvinnan i urförsamlingen spelade en stor roll, man samlades i hemmen, de verkar ha haft en stor frihet - både att dela evangeliet och profetera mm.
Vad många missar är att jämställdhets kampen började i pietistiska sammanhan så som hos baptisterna där kvinnor under 1800-talet fick predika och som påverkade samhället att höja kvinnans roll.

Som sagt det finns mycket mer att skriva och förtryck finns kvar.

Tankar?

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70