Den 27 september 1958 beslutade kyrkomötet, Svenska kyrkans högsta beslutande organ, att kvinnor skulle få prästvigas. Och idag, precis 50 år senare, är ungefär hälften av landets präster inom svenska kyrkan kvinnor.
Detta är något som i år på ett positivt sätt uppmärksammas eller till och med firas i nästan hela det kyrkliga Sverige. Det är lyckliga ansikten vi ser. Skålar utbringas. Gripande tal kan höras.
Från början var motståndet mycket starkt i hela det kyrkliga Sverige, även från teologer och exegeter inom universitetsvärlden.
Men idag finns det knappast någon kyrka eller församling som öppet sörjer över detta tidens tecken.
Hux flux på bara några få decennier svängde alltså Kyrkan helt om så att man idag med stolt uppsyn njuter i fulla drag till sång och dans över det förbjudna som man har välkomnat. Det förbjudna som Kyrkan förut i trohet mot sin Gud med skärpa tog avstånd ifrån.
Och bibeltroende tiger hukande dessa dystra tider. Det finns bara enstaka kristna här och var som piper lite ynkligt något ögonblick för att snabbt uppslukas av tidens brus och glam.
Kvinnoprästerna står där i all sin skönhet och predikar så snällt och gulligt och de är trevliga mot alla. I denna kärlekens och toleransens och icke-diskrimineringens tid är det ju helt underbart att också kvinnor kan få vara präster!
Eller?
Problemet är nu att Gud inte vill det. Och det har Han dessutom ovanligt tydligt deklarerat i sin Bok.
Det här borde därför vara ett sorgens år. Ett år då vi klär oss i grått och svart och i tårar ber till Gud om nåd och förbarmande.
Vi har åter igen ätit av den förbjudna frukten. Vi har åter igen lyssnat till kvinnans röst. Vi har åter igen syndat.
Och nu ska mina ord få plåga dig än mer, för nu vill jag tvinna ihop denna sak med något annat – homosexualitet.
Det ligger nämligen till så att har man en gång börjat bygga på förnekelsens breda och jämna väg, så blir det oerhört svårt att sedan plötsligt sluta. I dag ser vi en nästan identisk repris på hur kvinnoprästerna fick tillträde in i Kyrkan när vi bevittnar processen av homosexrelationens intåg i Kyrkan.
Först är det ett kompakt motstånd. Men staten börjar då dundra oupphörligt med sina gudlösa kanoner och Kyrkans ställningar bryts sakta men säkert ner. Och till slut ger man efter för trycket. Kanonkulornas namn - kärlek, tolerans, människovärde, icke-diskriminering - finns det ingen kyrka som kan hålla stånd emot. Och orsaken därtill är att man inte vill/vågar/kan hålla sig stadigt till Skriften allena. Och kan man inte det förlorar man omedelbart.
Det dröjer inte många år så kommer Kyrkan i Sverige att bejaka och välkomna också homosexuella som lever i par relationer, och likaså kommer Kyrkan också till slut att acceptera homosexuella präster/pastorer som lever i par relationer. Sådant kommer i en nära framtid bli lika naturligt och självklart som det är med kvinnopräster idag. Och de få motståndarna kommer då som nu att bli betraktade som udda otrevliga figurer, som otäcka rökpuffar från medeltiden. Figurer inget att bry sig om. Bara att förakta och hata.
Så måste det bli. För dit leder den väg som byggdes 1958. Och vägens slut heter inte bara kvinnopräster och bifall till homosexrelationer - det kommer mer. Ja, det kommer mer.
På ett sätt känns det spännande för mig som bibeltroende att få leva mitt i en tid då ett stort avfall pågår inom kristenheten i Sverige. Tänk att få uppleva något sådant. Att få vara med i en sådan tid.
Men fastän det är spännande att se hur Guds vrede verkar genom all denna förblindelse och förvirring, så blir jag samtidigt uppfylld av sorg och bedrövelse över att få leva mitt i en sådan här mörk avfallstid.
Jag undrar nu: Finns det någon mer där ute i öknen som plågas i sin själ av detta 50-års firande?