Indy - 29 September 2008 04:31 -
Matt 11:28 ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila.”
Rom 5:8 ”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.”
1 Joh 4:9-10 ”Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende son till världen för att vi skulle få liv genom honom. Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss och sänt sin son som försoningsoffer för våra synder.”
Ska jag fortsätta??
/Indy
Jag fortsätter lite i samma veva, och om vi tittar lite det förbundet.
Gud slöt ett förbund med Abraham och hanss framtida avkomma som vi kan läsa om 1Mosebok.
Ett förbund är av den egenskapen att båda parter skall kunna offra sig för varandra, ett jämnlikt förbund.
Ett blodsförbund innebär att man ger sitt allt för att förbundet skall hållas. Abraham var beredd att ge sin förstfödde son Isak till Gud.
Gud håller detta förbund och gör likadant som Abraham pga förbundet. Gud ger världen sin förstfödde son Jesus. Han offrar sin son för världens frälsning, han sänder honom till världen som en dödlig människa. Han visar världen sin kärlek.
Oki om alternativet till Guds kärlek är evigt straff i helvetet. Är det då kärlek? Men först måste vi då bena ut helvetes läran innan vi kan avgöra vad straffet blir. Och här finns det skilda tolkningar på vad detta är.
När vi i vissa översättningar av den hebreiska bibeln - alltså det Gamla testamentet - möter ordet “helvete” är det en olycklig översättning av det hebreiska ordet sheol. Det olyckliga ligger i att det svenska ordet “helvete” inte alls har samma innebörd som sheol…
Det hebreiska ordet sheol står helt enkelt för “de dödas plats” - den plats där människorna hamnade efter döden. I detta sheol “nere i jordens djup” (Ps 63:10) vilade de döda i stoftet, orörliga, utan känsel och medvetande.
Sheol översätts sedan till till Grekiskans “Hades”, som har en liten annan mening än det Judsiska ordet Sheol. I Hades finns det en del av Grekisk mytologi som har ett helt anna djup än Sheol.
Därifrån har vi för övrigt fått det svenska ordet “helvete”. Det kommer helt enkelt av orden “Hel”, namnet på dödsguden inom den nordiska mytologin, och “vite”, dvs straff. Om vi dessutom lägger till Dantes inferno,samt det katolska läran om skärseld som har kanske helvetet fått ett betyligt större plats än vad det borde.
Men vi har en en del om detta ställe helvetet i Uppenbarelseboken.
“Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter.
14 Döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön” (Upp 20)
Här kommer alltså helvetet att kastas i en eldsjö. Mycket talar för att denna eldsjö är det eldande Gehenna som Jesus pratar om. Vilket vi också kan se i Jesaja 66.
Jesaja 66
15 Ty se, HERREN skall komma med eld,
och hans vagnar skall vara som en stormvind.
Han skall låta sin vrede drabba med hetta
och sitt straff med eldslågor.
16 Ty med eld och med sitt svärd skall HERREN gå till rätta med alla människor,
och många skall bli slagna av HERREN.
17 De som låter sig invigas och renas till gudstjänst i trädgårdar,
anförda av en som står där i mitten,
de som äter svinkött och andra styggelser, ja, också möss,
de skall alla förgås, säger HERREN.
18 Jag känner deras gärningar och deras tankar. Den tid kommer då jag skall samla alla hednafolk och tungomål, och de skall komma och se min härlighet. 19 Jag skall sätta ett tecken ibland dem. Några av dem som blir räddade skall jag sända som budbärare till hednafolken,
Detta är en variant till tolkning av helvetes läran. Det är en sådant djupt ämne att man inte bara kan tramsa till en tråd om det ochg påstå att Gud är en ond och dum fabror anser jag. Det kräver ett bibelstudium och teologiska kunskaper att ge sig in i detta.