I en annan tråd här har jag förstått att den fria viljan kan välja mellan att älska gud av hela sitt hjärta eller brinna i helvetet. Är det så? Säger gud det? “Älska mej av hela ditt hjärta eller stick och brinn? “Är det ett val? Är det kärlek? “Du behöver inte älska mej men om du inte gör det kommer du att plågas evinnerligen”. Jag frågar igen, är det kärlek?
Jag frågar mig detsamma, och jag skulle gärna vilja se om det finns fler som med ett kort litet inlägg ville bekräfta att de känner på ett liknande sätt…
I en annan tråd här har jag förstått att den fria viljan kan välja mellan att älska gud av hela sitt hjärta eller brinna i helvetet. Är det så? Säger gud det? “Älska mej av hela ditt hjärta eller stick och brinn? “Är det ett val? Är det kärlek? “Du behöver inte älska mej men om du inte gör det kommer du att plågas evinnerligen”. Jag frågar igen, är det kärlek?
Richard III
Jag förstår inte varför det är så många som hänger upp er på detta. Att få komma till Gud är ett erbjudande som man måste tacka ja till, eftersom vi har en fri vilja. Är det så konstigt? Antag att du står på en sten mitt i en lavaström, och stenen sjunker sakta er i den brinnande magman. Antag sedan att det kommer en helikopter med ett erbjudande om att få åka med. Ifrågasätter du helikopterpilotens godhet om du väljer att inte åka med och tar konsekvenserna av det??? Sedan skulle han kunna dra in dig i helikoptern men då åker du inte med av fri vilja, och fri vilja är något som Gud gett oss. Inte för att han måste utan för att han vill. Sedan är valet vårt. Den möjlighet vi har fått av Gud, att få välja vilken väg vi vill, trots att han skulle kunna tvinga oss; Det är kärlek!
/Indy
Om det var min unge som stod på den där stenen, och jag satt i helikoptern, så inte skulle jag fråga om hon ville åka med. Jag är trött på dåliga bortförklaringar, Indy. Förbannat trött!
Richard III
Guds kärlek består i att Han sände sin Son för att frälsa världen.
Och det är ett mysterium.
För vi är alla värda Guds vrede och helvetet. Men Guds outgrundliga kärlek visas alltså i att vi som är värda helvetet har blivit räddade i Jesus Kristus.
Så när mänskligheten stod där på stenen omgiven av brinnande lava så sände Gud sin Son och drog bort oss därifrån. Och det gjorde han utan vår vilja eller medverkan.
För vi är alla värda Guds vrede och helvetet. Men Guds outgrundliga kärlek visas alltså i att vi som är värda helvetet har blivit räddade i Jesus Kristus.
Beated wife mentality
Du är värdelös, du förtjänar att bli slagen, nertryckt, kränkt. Men din man älskar dig i allafall, var mycket tacksam för det.
Kristen mentalitet bygger på en tvåstegsprincip i vilket steg 1 finns där men man pratar inte om det. Det är att du först behöver övertygas om att du behöver räddas, du behöver först erkänna att du är född fel, att du är skadat gods, att du saknar värde, att ditt liv saknar värde.
Först när du nått den mentaliteten, först då kan steg två inträffa; att Gud bryr sig om dig, att Gud älskar dig trots alla dina fel, att Gud faktiskt ger dig en mening du inte trodde att du hade.
Kristendomen är på samma gång en glorifiering av lidandet och en smärtlindring. Hela religionen bygger på en klassisk “good cop/bad cop” manipulation.
Om det var min unge som stod på den där stenen, och jag satt i helikoptern, så inte skulle jag fråga om hon ville åka med.
En liknelse är till att förenkla något som är svårt att förstå (vilket Guds nåd kan vara för somliga). Givetvis är inte relationen Gud/människa lika enkel som mitt exempel med stenen i lavan, men tydligen kunde du inte se det som den förenkling den var. Hur skulle du föreslå att det skulle gå till i verkliga livet då? Hur skulle Gud tvinga oss till relation med honom utan att påverka den fria viljan, som gör oss unika??
Jag är trött på dåliga bortförklaringar, Indy.
Vad får dig att tro att det är en bortförklaring?
/Indy
Richard III
Jag förstår inte varför det är så många som hänger upp er på detta. Att få komma till Gud är ett erbjudande som man måste tacka ja till, eftersom vi har en fri vilja. Är det så konstigt? Antag att du står på en sten mitt i en lavaström, och stenen sjunker sakta er i den brinnande magman. Antag sedan att det kommer en helikopter med ett erbjudande om att få åka med. Ifrågasätter du helikopterpilotens godhet om du väljer att inte åka med och tar konsekvenserna av det??? Sedan skulle han kunna dra in dig i helikoptern men då åker du inte med av fri vilja, och fri vilja är något som Gud gett oss. Inte för att han måste utan för att han vill. Sedan är valet vårt. Den möjlighet vi har fått av Gud, att få välja vilken väg vi vill, trots att han skulle kunna tvinga oss; Det är kärlek!/Indy
För att det här ska funka som exempel måste man anta att helikopterpiloten har startat lavaströmmen, lagt ut stenen och sedan placerat mej där. Sedan flyger han förbi och erbjuder hjälp, om jag betalar med min kärlek. Det är inte så att han tänker rädda mej iallafall, ungefär som jag skulle rädda ett barn som faktiskt vill leka på motorvägen. Jag skulle nog säg att det inte rör sej om ett erbjudande som man måste tacka ja till utan snarare “ett erbjudande man inte kan tacka nej till”, gudfadern del 1.
Eftersom människans främsta uppgift är att älska Gud & älska varandra, så måste en valfrihet existera. Äkta kärlek måste innehålla ett fritt val, och eftersom Gud är kärlek så är en värld med den fria viljan en nödvändighet. Vi får dock inte glömma bort Guds nåd, den rymmer förmodligen många fler människor än vi kan ana…
/M
Richard III
Jag förstår inte varför det är så många som hänger upp er på detta. Att få komma till Gud är ett erbjudande som man måste tacka ja till, eftersom vi har en fri vilja. Är det så konstigt? Antag att du står på en sten mitt i en lavaström, och stenen sjunker sakta er i den brinnande magman. Antag sedan att det kommer en helikopter med ett erbjudande om att få åka med. Ifrågasätter du helikopterpilotens godhet om du väljer att inte åka med och tar konsekvenserna av det??? Sedan skulle han kunna dra in dig i helikoptern men då åker du inte med av fri vilja, och fri vilja är något som Gud gett oss. Inte för att han måste utan för att han vill. Sedan är valet vårt. Den möjlighet vi har fått av Gud, att få välja vilken väg vi vill, trots att han skulle kunna tvinga oss; Det är kärlek!/Indy
För att det här ska funka som exempel måste man anta att helikopterpiloten har startat lavaströmmen, lagt ut stenen och sedan placerat mej där. Sedan flyger han förbi och erbjuder hjälp, om jag betalar med min kärlek.
Fel. Om du läser 1 Mosebok så ser du att det snarare är så att du och helikopterpiloten befinner sig på tryggt avstånd från lavan, men att du blir ditlurad av någon annan med löftet om kunskap om du ställer dig på stenen. När du sedan ställt dig där så märker du att du inte kan komma därifrån av dig själv. Då kommer helikopterpiloten och erbjuder sin hjälp. Det är bara att ta emot.
Nu inser jag att liknelsen börja leva ut sig själv när man drar den såhär långt, men jag hoppas att du ändå förstår den enorma skillnaden på hur du uttrycker det och hur det egentligen ligger till i den kristna tron.
/Indy
Den fria viljan är en variant på maffiaknepet att “erbjuda beskydd”. Du är fri att undvika att betala, men…
Hur menar du? Utveckla.
/Indy
“Beskydd” låter från början som ett positivt erbjudande som du kan anta om du vill, men egentligen betyder det att om du inte antar erbjudandet så kommer det gå illa för dig. Det som låter som ett fritt val är underförstått ett förtäckt hot.
Lukas 12:4-10 “4 Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer. 5 Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta. 6 Säljs inte fem sparvar för två öre? Och inte en enda av dem är bortglömd hos Gud. 7 Ja, till och med alla hårstrån på ert huvud är räknade. Var inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar.
8 Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar. 9 Men den som förnekar mig inför människorna skall bli förnekad inför Guds änglar. 10 Den som säger något mot Människosonen skall få förlåtelse. Men den som hädar den helige Ande skall inte få förlåtelse.”
Eftersom människans främsta uppgift är att älska Gud & älska varandra, så måste en valfrihet existera. Äkta kärlek måste innehålla ett fritt val, och eftersom Gud är kärlek så är en värld med den fria viljan en nödvändighet. Vi får dock inte glömma bort Guds nåd, den rymmer förmodligen många fler människor än vi kan ana…
/M
Fast vad jag menar är ju att det inte är nåt fritt val alls. Välj mellan att älska nån eller existera i evighet i plågor, tycker du själv att det är ett rättvist val? Det är inte fritt val, det är tvång. Om gud hade sagt, älska mej eller låt bli, du kommer ändå till himmelen, då hade det varit kärlek. Nu är det ett hot. Hur kan man tvinga nån till kärlek? Och ja, det är ett tvång eftersom alternativet att inte göra det utgörs av värsta skräckscenariot.
/M
Precis som Kim Jong Il, Josef Stalin och Mao Zedong som också dem var/är helt överflödiga för mänsklig samlevnad.