Jag kommenterade igår händelser i Jerusalem i början av 30-talet och betonade i min text vikten av religionsfrihet. Petrus och de första kristna fängslades och myndigheterna försökte tysta dem på grund av deras tro på Jesus som Messias.
I Indien pågår idag liknande svåra förföljelser av kristna. Tillsammans med flera kyrkoledare arrangerar därför SEA - Svenska Evangeliska Alliansen - en manifestation i Stockholm onsdag 24/9 till stöd för våra lidande bröder och systrar i Indien. Jag uppmanar alla, som har möjlghet, att komma till Indiska ambassaden (Adolf Fredriks kyrkogata 12 i Stockholm, precis bredvid Citykyrkan) nu på onsdag den 24 september kl. 11.00.
…
Jag gillar inte den starka “vi och dem” mentaliteten i det här. Bland annat används uttrycket “bröder och systrar”. Det får det att låta som en familjefejd i vilket “vi” skall försvara oss från “dem”. Det täcker över den mänsklighet som förenar lidande i ett frihetsberövat land.
Jag gillar inte den starka “vi och dem” mentaliteten i det här. Bland annat används uttrycket “bröder och systrar”. Det får det att låta som en familjefejd i vilket “vi” skall försvara oss från “dem”. Det täcker över den mänsklighet som förenar lidande i ett frihetsberövat land.
@ JemyM: – Det är inte mycket du gillar, JemyM. När du till och med reagerar på en vädjan att stå upp för människor som förföljs enbart på grund av sin tro, då tycker jag att det går för långt.
Varför inte kanalisera din överskottsenergi till att skriva ett brev till hindunationalisterna i Bajrang Dal eller BJP och be dem krama sina medmänniskor i stället för att bränna deras hem, missshandla och döda dem. Adressen kan du nog få hos indiska ambassaden.
@ JemyM: – Det är inte mycket du gillar, JemyM. När du till och med reagerar på en vädjan att stå upp för människor som förföljs enbart på grund av sin tro, då tycker jag att det går för långt.
Det skulle aldrig falla mig in att reagera mot en agenda som vill motverka våld och förtryck. Jag kritiserade “vi och dem” vinklingen.
Mats Wall - 20 September 2008 10:26 -
Varför inte kanalisera din överskottsenergi till att skriva ett brev till hindunationalisterna i Bajrang Dal eller BJP och be dem krama sina medmänniskor i stället för att bränna deras hem, missshandla och döda dem. Adressen kan du nog få hos indiska ambassaden.
Jag har följt konflikten i Indien och befinner mig just nu i den utbildning jag behöver för att i framtiden kunna föra fram förslag till hur man bemöter liknande konflikter. Jag har med andra ord redan vigt mitt liv åt frågan, men jag är ingen mogen diplomat ännu. Jag hoppas dock att det finns många som redan gör exakt det du föreslår här.
Gäller inte första budet endast för dem som tror på Bibelns Gud?
Det står ju att du (den troende) skall inga andra gudar ha jämte mig (Gud). Underförstått att det riktas till en redan Gudstroende och inte till en som är av en annan tro/livsåskådning eller hur?
Ursäkta att mitt svar dröjt. Synkretism innebär i det här sammanhanget att samtidigt omfatta flera religioner. Är det enligt dig enbart detta som det första budet vänder sig emot, eller menar du även det att man konverterar (att man byter från en religion till en annan)?
Jag tänker att budordet riktar sig till den som tror på Bibelns Gud dvs judar/kristna i första hand. Som kristen kan man inte som jag ser det omfatta andra religioner samtidigt. Den kristne tror på den ende Guden så som denne har uppenbarat sig enligt Skriften. Är man t ex hindu så är inte Bibeln den bok som ger anvisningar för hur man skall leva livet. Hinduism och andra religioner har ju sina egna heliga skrifter eller berättelser om det gudomliga i tillvaron. Om man väljer att byta religion så antar jag att man har mer eller mindre genomtänkta skäl att göra så. Bibeln talar, om jag minns rätt, upprepade gånger om detta med människor som vänder sig till andra gudar än den ende Guden. Det verkar vara ett fenomen som har förekommit i alla tider, även idag…
Så hur ser du då på religionsfrihet för dessa? Vill du likt Stefan propagera för något som Bibeln näppeligen kan sägas stödja?
Jag propagerar starkt för religionsfrihet eftersom jag själv vill åtnjuta just detta, annars hade jag sågat av den gren jag själv sitter på, eller hur? Hade jag varit född i ett annat sammanhang hade jag med säkerhet haft en delvis annan syn på andlighet och tillhört en annan religion. Samtidigt tror jag att Gud har uppenbarat sig själv i Jesus på ett helt unikt sätt. Detta faktum tror jag också att alla människor kommer att konfronteras med när tiden är inne. Fram tills dess råder ett visst mått av frihet…