Sök       Avancerad sökning

Varför behövde Gud Maria för att avla Jesus?
Postade: 18 September 2008 05:38 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  23
Gick med  2008-08-24

Varför behövde Gud Maria för att avla Jesus om nu Gud är allsmäktig såsom lutherska frireligiösa kristna tror?

Postade: 18 September 2008 06:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  94
Gick med  2007-08-07

För det första är det nog fel att tro att bara för att Gud gör på ett visst sätt så beror det på att han behöver göra det. Gud är ju fri att göra på vilket sätt han vill, varför ska vi tror att Gud alltid skall göra något utan att gå via de medel han skapat?

En förklaring kan vara att Gud använde sig av Maria, därför att naturen hos något bestämdes av dess ursprung enligt dåtidens tro. Dvs en människa är det som är fött av människa, en gris är det som är fött av en gris, osv.  För att alltså betona då att Jesus verkligen också var människa så var det viktigt att han föddes precis som en vanlig människa. Jämför uttrycket “Guds son”, att vara son till något innebär att ha samma natur som det man är son till. Jesus kallas både människosonen och Guds son i NT för att betona just att han var både Gud och människa.

Postade: 18 September 2008 06:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
presbyt - 18 September 2008 03:38 -

Varför behövde Gud Maria för att avla Jesus om nu Gud är allsmäktig såsom lutherska frireligiösa kristna tror?

@ presbyt: – Nu är det andra (eller är det tredje?) gången som “lutherska frireligiösa” återkommer i dina inlägg. Det lär ju finnas många fler kristna schatteringar än de “lutherska frireligiösa” som tror på Jesu avlelse genom jungfru Maria, t ex den romersk-katolska kyrkan eller varför inte den lutherska f d statskyrkan?

Hur kommer det sig att du pekar ut just den här gruppen (som vid ett hastigt överslag borde omfatta ca 20-25.000 medlemmar i Sverige, dvs EFS, ELM-BV och kanske någon till, bland kanske runt en halv till en miljon kristna i Sverige)?

//Admin Mats

Postade: 18 September 2008 10:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Eftersom jag tycker det hela här opartiskt om vi nu ser till helheten till vad också ingår i den kristna sfären, dvs. i det som man på annat håll även kallar för Kristendom. För av svaren att döma här, så står diskussionerna här emellan varandras motsatts. Det vill säga från att vara mer bokstavs troende inom lutherska församlingar och de som inte vill ha någon tro alls. Och det i en evig paj kastning utan vara sig filosofiskt och teologisk innehåll, vilket tråkar ut mig.

Nej det skulle vara kul om det bland alla lutherska fundamentalister här fanns lite fler inom de katolska eller ortodoxa leden. Samt så borde det vara en regel när man svarar att man skriver vilket samfund man tillhör.

Postade: 20 September 2008 08:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-08
Johan Andersson - 18 September 2008 04:06 -

En förklaring kan vara att Gud använde sig av Maria, därför att naturen hos något bestämdes av dess ursprung enligt dåtidens tro. Dvs en människa är det som är fött av människa, en gris är det som är fött av en gris, osv.  För att alltså betona då att Jesus verkligen också var människa så var det viktigt att han föddes precis som en vanlig människa.

Ok, då har du bevisat att Jesus var människa som alla andra. Tycker du inte att det hade varit ett mer angeläget bevis att visa att han var Gud (enl kristendomen). Ex. hade han kommit ner i en vagn från himmlen och åkt tre varv över Jerusalem så att alla såg (inkl historiker), då hade det varit ett starkare bevis för att han var Gud. Att han föddes av en människa berättar att han var en människa, vilket du just skrev.

Niklas

Postade: 20 September 2008 12:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Nu har du missförstått mig. För jag ville definitivt inte bevisa någonting med det jag skrev. Utan jag ville försöka få igång en filosofisk och teologisk diskussion om eventuella andra möjligheter. Nämligen att försöka se det hela på ett lite annorlunda sätt utan att känna tvång att hålla sig inom vissa givna förutsagda ramar.

Något jag allt mer har förstått är syftet med de här så kallade bibelskolorna som man håller i så här även nu mera. Det vill säga ge en färdig och inom sin lilla grupp av kristna ge sin tolkning av bibeln såsom den absolut riktiga och sanna. Vilket jag anser är en mycket farlig väg. Och som i slutänden inte är bättre än hur fundamentalistiska muslimer tolkar Koranen.

Nej bibeln måste tala till en på ett högst personligt sätt, liksom förövrigt förhållandet med Gud och Jesus Kristus är och måste vara. Att som sökande och vilsen, utnyttja denne i hennes andliga mognad såsom bibelskolorna tyvärr verka göra, med att leverera enkla svar på mycket svåra existentiella frågor, anser jag är mycket fult, ja närmast ondskefullt.

Nej bibeln kan inte läsas och tolkas på ett sådant definitivt sätt som bibelskolorna verkar göra, med att säga att så här är det punkt slut. Detta anser jag mera leder till en mörkläggning och ett tunnel seende. Men det finns dock en stor poäng med ett sådant betraktande. Men som jag menar dock inte ger en rätt att säga att så här är det och ingenting annat.

Det är att det förvisso kan hjälpa och lyfta den nödställde med att känna hopp och förtröstan vilket jag definitivt inte har något att vända mig emot. Utan mer vill ge vederbörande en stor eloge för att ha och känna denna vilja. Vad jag vänder mig emot är på det definitiva sätt man tolkar bibeln, för det har under dess 2000 åriga historia alltig slagit fel ut.

Således är man inte de första i historien som gör anspråk på sanningen.

Postade: 20 September 2008 12:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  94
Gick med  2007-08-07

En förklaring kan vara att Gud använde sig av Maria, därför att naturen hos något bestämdes av dess ursprung enligt dåtidens tro. Dvs en människa är det som är fött av människa, en gris är det som är fött av en gris, osv.  För att alltså betona då att Jesus verkligen också var människa så var det viktigt att han föddes precis som en vanlig människa.

Ok, då har du bevisat att Jesus var människa som alla andra. Tycker du inte att det hade varit ett mer angeläget bevis att visa att han var Gud (enl kristendomen). Ex. hade han kommit ner i en vagn från himmlen och åkt tre varv över Jerusalem så att alla såg (inkl historiker), då hade det varit ett starkare bevis för att han var Gud. Att han föddes av en människa berättar att han var en människa, vilket du just skrev.

Tycker du inte att ett sådant bevis hade varit mer angeläget om det varit en helt annan fråga som diskuterats(“Vilka bevis finns för att Jesus också var Gud?”) istället för den som faktiskt diskuteras (Varför behövde Gud Maria för att avla Jesus?”) Vill du diskutera en helt annan fråga än vad denna tråd gör så föreslår jag att du startar en ny tråd med den fråga du vill diskutera.

Postade: 20 September 2008 01:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Förlåt, men det många anser att diskutera här, anser inte jag är att diskutera, ja jag förstår det bara inte. Nej om man har något att säga måste man för det första skriva brev och tala om hur saker hur man själv känner, tycker och tänker i frågan. Och inte skriva såsom man gör när man chattar, dvs. ge snabba svar på specifika enkla små skit saker.

Kom med något hur du själv tänker tycker och känner i frågan!

Postade: 20 September 2008 06:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
presbyt - 20 September 2008 11:37 -

Kom med något hur du själv tänker tycker och känner i frågan!

Tack för du bryr dig om våra känslor. Ärligt talat jag har sluta bry mig om Jesus och känner inget för den människan, men jag råkade in här när jag ändå diskuterade i en annan tråd.

/Niklas

Postade: 21 September 2008 12:02 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Niklas,

Jag tittar tillbaka ett halvår. Ser vi en utveckling?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 21 September 2008 10:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-06-08
Imatea - 20 September 2008 10:02 -

Niklas,

Jag tittar tillbaka ett halvår. Ser vi en utveckling?

Ja, men det hör inte till denna tråd. Jag har mailat dig enskilt istället för att ta det här.
/Niklas

Postade: 21 September 2008 11:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Det man tror om, kan man bara utrycka vad man känner, tycker och tänker om. Detta anser jag i allra högsta grad gäller bibeln och detta kristen tro och vad religion överhuvudtaget går ut på. För man kan inte tala om att man vet. Utan det är då snarare en fråga om vad man som person tror sig veta på grund av vad man själv känner, tycker och tänker i frågan.

Varför jag när jag ställde frågan ”Varför behövde Gud Maria för att avla Jesus?” ville höra vad man själv tänkte tyckte och kände om detta, dvs. tror. Utan att ideligen hänvisa till bibeltexter och på den grunden säga att man bestämt vet. Nej, nej, nej man kan bara vad det gäller detta med bibeltexten bara säga vad man tror sig veta. Och det kan vara en oändlig skillnad från det och verkligen veta något. Vilket det egentligen är väldigt få saker man med 100 % säkerhet kan säga det om.

Nej lite ödmjukhet om jag be!

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70