Ragnar - 25 September 2008 12:42 -
Sveriges idag outtalade “grundinställning” är i grunden antikristlig ateism.
Senast jag kolla är den kristna kyrkan det dominerande ämnet i Religionskunskapen. Katolska,protestantiska och ortodoxa kyrkan tar mer plats än någon av de andra religionerna, inte tillsammans, men ämnet är ändå längst. De allra flesta skolorna har också någon form av besök till kyrkor nån eller några gånger. Man har aldrig något klart ateist budskap i skolan alls faktiskt, man diskuterar inte under skoltimmarna hur den ateistiska världsbilden ser ut.
Fast man uttrycker sig förstås inte så, utan använder andra ord inom det samlande begreppet demokrati.
religion-ateism=demokrati? Vad menar du? Är demokrati ett ateistisk påhitt fatt kunna skilja religion från staten?
Sveriges officiella trosåskådning innehåller absoluta doktriner, just idag är det t.ex. sådant som jämställdhet, jämställdhet, jämställdhet, mångkultur, tolerans mot alla och särskilt mot de homosexuella, evolution.
Ja, kristna vill väl inte bli förföljda eller utpekade som i tex Kina? Vi har ju kommit fram till att det är bäst för alla att man ska inta ställningen att respektera varandra oavsätt religion/ideologi/läggning bara det inte skadar andra. Denna ömsigsidighet har väl inget med ateism att göra? Eller?
Detta predikas sedan oupphörligt och med emfas i skolorna för de små oskuldsfulla barnen.
I skolan lärs så många sidor som möjligt ut. Det är sedan barnens uppgift att ta ställning. Sen innehåller inte vetenskapen absoluta sanningar. Skolböcker byts ut hela tiden pga av det (när pengar finns vill säga). Sen visade du ju tydligt att du vill sätta den Kristna tron högst och se ner på de andra. Du flyttar helt enkelt dina egna predikningar från kyrkan som alla får gå till, till skolorna som alla måste gå till. Du har därmed skapat ett icke-argument då du själv kommer med något minst lika illa.
Vi kommer inte ifrån det faktum att det inte finns en enda skola någonstans i världen som förhåller sig objektiv och neutral. Det går inte. Så fort det existerar en skolplan med direktiv så har ställning tagits vad avser grundinställning och tro.
Jag har faktiskt försökt föreställa mig en objektiv och neutral skola. Tar man dagens samlade kunskap, trycker ihop den till en skolplan på 9-12 år plus mer för den som vill, så får jag det faktiskt till något som liknar mycket den svenska modellen. Sen finns det alltid lärare med personliga åsikter, men vad göra åt det? Ska man inte få fråga vad läraren tycker?
Och jag vill helt enkelt utan nåd kasta överbord nuvarande moderna grundinställning och gudlösa trosåskådning, och återinföra det som mera varit i linje med Sveriges tradition och historia under lång tid, dvs en klassisk kristen/biblisk grundinställning.
Ska vi gå tillbaks till svenska traditioner där kristendom var helt dominerande i skolan, så ser vi också tillbaks till en tid där kungar härskade, demokrati fanns ej, jämställdhet existerade ej, majoriteten levde fattigt, svenska bryde sig inte om andra utan drog gärna ut i krig för ära och berömelse.
Sen behöver jag nog komma med ett klargörande. När jag skrev att evolution och Islam även kan inkluderas i undervisningen i en skola på kristen/biblisk grund, så menar jag naturligtvis inte att dessa presenteras som likvärdiga med Den Kristna Trons Doktriner. Islam ryms inom det allmänna religionsämnet, och evolutionsteorin kan lämpligen förpassas till “sekter och kulter” eller något liknande inom religionsämnets ram.
Fint, då gjorde du det väldigt klart att du stödjer fullt ut ett system nazister,kommunister, talibaner och andra extremister använder sig av. Du delar inte deras tro, men deras system som är likställt med hjärntvätt delar du. De allra flesta kristna vad jag hört delar inte den åsikten.