Men måste inte den perfekte skaparen kalkylerat syndafallet och låtit det ingå i scenariot? Om han inte visste att det skulle hända är han inte allvetande. Om han visste att det skulle hända var de ten del av planen och allt är frid&fr;öjd.
Han visste säkerligen att det skulle kunna hända, och troligtvis också att det skulle hända, men det vet jag inte. Hur som helst så är ju hela poängen att det var människans val, som avgjorde. Gud hade ju ett förlopp som han helst skulle se hända, men människan valde en annan väg, och missade därmed det som Gud tänkt. Bara för att Gud visste vad som skulle hända så betyder det inte att det var det han ville skulle hända.
/IndyJag tror inte att en skapargud uppfinner detta oerhört stora universum, detta ofantligt komplexa system, för att sedan se sina planer kullkastade av en biologisk företeelse som kallas människa på en liten pluttplanet som är så obetydlig i både ålder och storlek att den knappast räknas. Jag tror att människan hittar på en gud som ser dem bara för att känna sej betydelsefulla. I ett större perspektiv är vi myror, bakterier, cellanhopningar på jordens yta som har lika stor signifikans i alltet som ett sandkorn i sahara. Om det finns en skapargud som har en uttänkt plan för universums födelse och död så kan människan ändra den ungefär lika mycket som ett kvalster i mitt ögonbryn kan sätta käppar i hjulet för min karriär.
Off topic, men i alla fall, sidan stänger snart så passa på att diskutera.
Jag vet inte om det var så mycket att diskutera i just detta fallet. Som du säger känns det lite Off topic, och detta är ju mest din trosuppfattning som du ger uttryck för. Jag kan inte säga så mycket annat än att jag inte håller med dig, men var och en har ju rätt att ha sin uppfattning.
/Indy