Sök       Avancerad sökning

1 av 6
1
Kom jesus till helvetet?
Postade: 15 September 2008 09:07 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  288
Gick med  2008-04-04
SolidRock - 14 September 2008 07:19 -
Roland Chantre - 14 September 2008 03:30 -

Solid Rock!
Det är märkligt tycker jag när kristna dömer ut oss som företräder ett naturalistiskt synsätt för att våra kunskaper inte skulle vila på stadig grund. I själva verket så är det ju varje form av dogmatisk lära som vilar på “lösan sand”. Hela ditt moralsystem, hela din världsbild, allt ditt hopp vilar på förhoppningen och tron (faith) att en person som eventuellt levde för ca 2000 år sedan i en avkrok av det Romerska riket i själva verket inte var en människa utan Den Ende Guden inkarnerad. Född av en “oskuld” i det enda syftet att han skulle torteras och offras till sin mer blodtörstiga delmängd (fadern) för att med blod tvätta ren människans, genom fruktätnings-olydnads-incidenten från en gammal semitisk folksaga, smutsiga och syndfulla själ. Det finns ingenting som stöder denna minst sagt otroliga historia utanför den “antologi” av rövarhistorier, folksagor, fabler, pamfletter, panegyrier, smädesskrifter, amatörhistoriska verk, brev, etc. etc. som utgör det vi idag kallar bibeln.

Tyver har du helt fel på denna punkt, men det är inte ämnet för tråden (disskutera gärna i rätt forum, Jesus frågan alltså).  Jesu offerdöd utgör, enligt mig, ett av de mest attraktiva delarna av den kristna tron, då den handlar om någon som är beredd att gå in i döden för att inte bara rädda dig smile utan även hela männskligheten.

Vad är det som är helt fel? Och varför säger du tyvärr? (Och med förlov sagt, det är lite svårt att ta någon som inte kan stava på fullt allvar.)
Min fråga här blir; om jesus tog all synd på sej borde han ju blivit den största syndaren och således kommit till helvetet?

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 15 September 2008 09:13 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
richardIII - 15 September 2008 07:07 -

(Och med förlov sagt, det är lite svårt att ta någon som inte kan stava på fullt allvar.)

@ richardIII: – Du har ju inte en aning om personen i fråga har dyslexi eller något annat problem som gör att stavningen inte alltid är skolboksenlig. Du förstår ju uppenbarligen vad han menar, så vad är problemet?

//Admin Mats

Postade: 15 September 2008 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04
Mats Wall - 15 September 2008 07:13 -
richardIII - 15 September 2008 07:07 -

(Och med förlov sagt, det är lite svårt att ta någon som inte kan stava på fullt allvar.)

@ richardIII: – Du har ju inte en aning om personen i fråga har dyslexi eller något annat problem som gör att stavningen inte alltid är skolboksenlig. Du förstår ju uppenbarligen vad han menar, så vad är problemet?

//Admin Mats

Inget problem, bara en åsikt, och som du såg så var åsikten om stavning inom parantes, det betyder att man kan hoppa över den och inte bry sej om den.
Det hade varit roligare om du svarat på frågan om jesus.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 15 September 2008 09:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
richardIII - 15 September 2008 07:29 -

Inget problem, bara en åsikt, och som du såg så var åsikten om stavning inom parantes, det betyder att man kan hoppa över den och inte bry sej om den.

@ richardIII: – Det hade varit roligare om du inte hade fällt din kommentar alls.

//Admin Mats

Postade: 15 September 2008 12:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04
Mats Wall - 15 September 2008 07:48 -
richardIII - 15 September 2008 07:29 -

@ richardIII: – Det hade varit roligare om du inte hade fällt din kommentar alls.

//Admin Mats

Okej, jag tar tillbaka den, insändaren har uppenbarligen dyslexi och är inte ansvarig för sin stavning.
Nu skulle det vara intressant med en kommentar till huvudspåret; eftersom jesus tog alla synder på sej
och således blev den person mest tyngd av synd, hamnade han i helvetet? Om inte, varför?

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 15 September 2008 05:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  94
Gick med  2007-08-07

Jesus kom inte till helvetet eftersom hans offerdöd uppfyllde kravet på Guds rättvisa. De som däremot inte omfattas av hans offerdöd kommer att få själva få betala för sina synder i helvetet.

Postade: 16 September 2008 07:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04
Johan Andersson - 15 September 2008 03:46 -

Jesus kom inte till helvetet eftersom hans offerdöd uppfyllde kravet på Guds rättvisa. De som däremot inte omfattas av hans offerdöd kommer att få själva få betala för sina synder i helvetet.

Tack för ett uppriktigt svar även om jag inte begriper det. “Uppfyllde kravet på guds rättvisa”, betyder det att gud kan vara orättvis också? Eller vad är orättvist?  Att offra sej själv för att nån annan ska slippa brinna i helvetet borde ju betyda att man själv gör det, att man tar straffet på sej, det är väl det som menas med att offra sej, rätta mej om jag har fel. Och vem omfattas inte? Icke kristna?
Jesus offrade sej för alla som tillber honom, alla som inte gör det ska till helvetet? Vad är det för offer?
Det är väl inget offer, det är marknadsföring.

Om man skriver nåt som inte gillas av moderatorerna på den här sidan är de rätt snabba med tillsägelser, speciellt om man är uttalat ickekristen. Om man däremot ställer en fråga blir det tyst, och det krävs en ny medlem för att ta upp tråden. För att vara en sida som utger sej för att förklara och försvara kritendomen så gör ni ett rätt dåligt jobb.

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 16 September 2008 05:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-08-07

Tack för ett uppriktigt svar även om jag inte begriper det. “Uppfyllde kravet på guds rättvisa”, betyder det att gud kan vara orättvis också? Eller vad är orättvist?  Att offra sej själv för att nån annan ska slippa brinna i helvetet borde ju betyda att man själv gör det, att man tar straffet på sej, det är väl det som menas med att offra sej, rätta mej om jag har fel. Och vem omfattas inte? Icke kristna?
Jesus offrade sej för alla som tillber honom, alla som inte gör det ska till helvetet? Vad är det för offer?
Det är väl inget offer, det är marknadsföring.

(1) Nej, Gud kan inte vara orättvis, det är just därför han kräver Jesu försoningsoffer för att någon som syndat mot honom ska slippa helvetet.
(2) Nej det kräver inte att Jesus måste brinna i helvetet för att sona synden. Det som krävs är att hans offer är tillräckligt värdefullt för att sona brottet, och eftersom Sonen varande både Gud och människa och utan synd så har hans offer ett oändligt kvalitivt värde för Fadern och sonar så för alla som det omfattar.
(3) De som omfattas av Jesu offerdöd är alla de som har en genuin tro på hans offerdöd. Resten av de som syndat kommer till helvetet där de får ett rättvist straff för sina synder.

Postade: 16 September 2008 08:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2008-02-19

God kväll alla!

richardIII, din fråga är svår att besvara utan att själv be och studera Bibeln tillsammans med dig ansikte mot ansikte. Men skall göra ett försök i förhoppningen att du kanske kan få en liten inblick i hur problemet kan förklaras. Självklart kommer det vara ett mycket komprimerat svar och jag vet mycket väl att det lätt kan misstolkas och förvrängas.Bäst vore det om du själv började studera för att finna svaren.

Din fråga, som jag förstår den, ”kommer Jesus Kristus till helvetet för att Han tog på sig alla människor synder?”

För det första; det finns inget helvete i den formen som mainstream kristendomen i Sverige propagerar för. Det går emot Bibelns uppenbarelse av Guds karaktär och den undervisning vi har om döden, tillståndet efter döden, domen, uppståndelsen och domens påföljder.

Vill Gud att människor skall dö?

Svara dem: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, jag gläder mig inte åt den ogudaktiges död. I stället vill jag att den ogudaktige vänder om från sin väg och får leva. Vänd om, vänd om från era onda vägar! Inte vill ni väl dö, ni av Israels hus?” – Hes 33:11

Gud gläds inte i att dem som inte väljer Honom dör. Han vill att alla skall leva men det är inte Hans val att göra, det är människor val. Att vi dör om vi inte väljer Honom är inte ett godtyckligt beslut gjort av Gud utan en logisk konsekvens av att inte vilja ha något med skaparen att göra.

Ty hos dig är livets källa, i ditt ljus ser vi ljus.” – Ps 36:10

Nej, det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra…” – Jes 59:2

Om livet är i Gud, om allt som lever ständigt måste uppehållas av Guds livsgivande kraft, vad händer då om vi säger nej till Honom? Om vi syndar och aktivt tar beslutet att separeras från Gud separeras vi också från källan till vårt liv. Vi kan inte behålla livet och samtidigt säga nej till Gud. Död är en konsekvens av att säga nej till livet.

När inträffar helvetet?

Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda.” – 2 Pet 3:7

Här kan vi läsa att jorden är ”sparad” och ”förvaras” åt elden. med andra ord var helvetet, när detta skrevs, fortfarande något som låg i framtiden.

Men om helvetet på apostlarnas tid fortfarande låg i framtiden, har det kommit nu? Ger Bibeln oss någon exakt tid?

När Människosonen kommer i sin härlighet och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja dem från varandra, som en herde skiljer fåren från getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida och getterna på den vänstra. … Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.” – Matt 25:31-33, 41

Här är det viktigt att märka, helvetet är skapat för djävulen och hans änglar och inte för att straffa människor. Det är inte av en ren slump som Bibeln poängterar detta. Gud vill att människor skall veta att Han inte ämnade att vi skulle hamna i helvetet. Vad vi också får av texten är en tid för när helvetet kommer inträffa. Vilket är efter Jesus Kristus återkomst.

Hur länge kommer helvetet att vara?

De drog upp över hela jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld kom ner från himlen och förtärde dem. Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter.” – Upp 20:9-10

Läser vi denna text och den föregående i Matteus 25 verkar det som om Bibeln lär att helvetet varar för evigt. Men tittar vi närmare ser vi också att vi här har en motsägelse. Elden skall o ena sidan förtära, ta bort, syndaren och o andra sidan vara för evigt. Hur går detta ihop? Vad menas med evig eld?

Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.” – Jud 7

Brinner Sodom och Gomorra fortfarande idag? Nej. Brann de på tiden detta skrevs? Nej. Men ändå står det att städerna straffats med evig eld. Kan det vara som så att vi inte har samma uppfattning av uttrycket en evigt brinnande eld som Bibeln har? Vad är det egentligen som är evigt med denna eld?

Städerna Sodom och Gomorra dömde han till undergång. Han lade dem i aska och gav så ett exempel på vad som skulle hända de ogudaktiga.” – 2 Pet 2:6

Det verkar som om det är konsekvenserna av elden som är i fokus och inte elden i sig. Här erkänner Bibeln att Sodom och Gomorra inte brann för evigt, de blev till aska som ett exempel på vad som skulle hända med ogudaktiga i helvetet. Med andra ord, de ogudaktiga kommer inte brinna för evigt utan kommer tillslut bli aska.

Men hur tolkar vi texterna som säger ”de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter”? Låt oss angripa konceptet och studera vad Bibeln verkligen lär.

Så länge jorden består, skall sådd och skörd, köld och värme, sommar och vinter, dag och natt aldrig upphöra.” – 1 Mos 8:22

Vi ser att dag och natt aldrig skall upphöra så länge jorden består. Men vi vet också att Bibeln säger att jorden en dag skall förgås.

Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer.” – Upp 21:1

Och om den nya jorden säger Bibeln:

Stadens portar skall aldrig stängas om dagen—natt skall inte finnas där” – Upp 21:25

Natt skall inte finnas på den nya jorden. Vilket betyder att helvetet inte kan brinna i dag och natt eftersom natt inte finns. Med andra ord är det så kallade helvetet tidsbegränsat!

Men Bibeln talar också om en ”osläckbar eld” i t.ex. Matteus 3:12. Men att en eld är osläckbar betyder inte att elden inte till slut kommer slockna. Det är stor skillnad på att släcka och på att slockna.

Se, dagen kommer, den brinner som en ugn. Då skall alla högmodiga och alla som handlar gudaktigt vara som halm. Dagen som kommer skall bränna upp dem, säger HERREN Sebaot, den skall lämna kvar varken rot eller kvist. … Ni skall trampa ner de ogudaktiga, ty de skall vara som stoft under era fötter på den dag då jag utför mitt verk, säger HERREN Sebaot.” – Mal 4:1, 3

De ogudaktiga kommer inte att bli plågade i evighet. Dem kommer bli förgjorda och inget mer kommer finnas kvar av dem, endast aska. Till och med satan själv och hans änglar kommer upphöra att existera, dem kommer bli aska.

Genom dina många missgärningar och din oärliga handel vanhelgade du dina helgedomar. Därför lät jag eld gå ut från dig, och den förtärde dig. Jag gjorde dig till aska på marken inför alla som såg dig.” – Hes 28:18

Om till och med satan kommer utplånas total och inte finnas mer, varför skulle syndare fortsätta att leva för evigt för att bli plågade? Bibeln lär om ett evigt straff, men inte om en evig bestraffning, det är en stor skillnad.

Men de ogudaktiga skall gå förlorade. HERRENS fiender försvinner som ängarnas prakt, de försvinner som rök.” – Ps 37:20

De ogudaktiga kommer försvinna, de kommer inte finnas mer.

”… . Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta.” – Upp 21:4

Det kommer inte finnas någon plåga eller gråt i den nya världen. Hur kan vi få detta att gå ihop med en evig plåga och gråt?

Gud vill utplåna synden, inte bevara den för alltid. Han kommer förstöra den en gång för alla och inte plåga de som begår den i evighet. Evig förintelse väntar dem som vägrar ta emot det eviga livets gåva som Gud erbjuder.

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” – Joh 3:16

Det står inte att de som inte tror Honom kommer plågas i helvetet dag och natt, det står att de kommer förgås, förintas. Evigt liv eller evig död, det är valen människor har. Jesus vill rädda oss från döden och har tagit döden ifrån oss genom att dö. Var straffet för synd evig plåga tog inte Jesus straffet ifrån oss. Däremot, om straffet för synd är döden så tog Han det ifrån oss genom att dö för våra synder.

Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.” – Rom 6:23

Bibeln lär som vi ser, konsekvent, om ett val mellan evigt liv och död. Inte mellan evig plågning och liv.

Med andra ord, det finns inget helvete så Jesus kommer inte att vara där. Jesus dog för alla syndares synder men om en syndare väljer att förneka Kristus offer kommer syndaren få ta konsekvenserna av att separera sig från Gud och livet. De som inte omfattas är alltså dem som inte vill omfattas.

Det finns mycket mer att säga och framförallt att studera. Många fler texter och koncept. Men klockan är redan mycket och snart kan jag inte skriva mer. Hoppas du fått en liten inblick i hur problemet kan närmas från ett annat håll.

God kväll och natt alla!

Shabo

Postade: 16 September 2008 08:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Richard III,

Jag håller med dig och brukar hålla med dig i sak, men det där med stavningen, där tycker jag att du skulle kunna be om ursäkt och inte bara “ta tillbaka”. Jag tillhör dem som stavar fel ibland, senast idag. Slarvig stavning kan man eventuellt anmärka på, som i det här fallet:

För att vara en sida som utger sej för att förklara och försvara kritendomen så gör ni ett rätt dåligt jobb.

cheese

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 16 September 2008 08:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Shabo!

Godnatt på dej också!

Signatur 

Postade: 16 September 2008 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
Johan Andersson - 16 September 2008 03:46 -

De som omfattas av Jesu offerdöd är alla de som har en genuin tro på hans offerdöd. Resten av de som syndat kommer till helvetet där de får ett rättvist straff för sina synder.

Det värsta är att väldigt många kristna faktiskt tycks tycka så här. Jag hade en diskussion med en väninna till min fru härom dagen och hon uttryckte det så att även om hon inte önskade det, så tyckte hon att det var rättvist att hennes okristna syster skulle till helvetet när hon dog. Själv ska hon väl antagligen till himlen. Jag ställer fortsatt min förhoppning till att dylika uttalanden kommer av en notorisk rädsla att säga emot något som står i bibeln och inte är faktiska åsikter. Men det är som sagt bara en förhoppning.

Postade: 16 September 2008 09:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-12-11

Amen, Sampa! Jag undrar om de som ger kristna skolor statsbidrag och ibland rätt att dela ut högskolepoäng förstår vilka avgrundsföreställningar de underblåser. Det gör de antagligen inte.

Signatur 

Postade: 17 September 2008 08:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-04-04

Hej!
Imatea:

Richard III,
Jag håller med dig och brukar hålla med dig i sak, men det där med stavningen, där tycker jag att du skulle kunna be om ursäkt och inte bara “ta tillbaka”. Jag tillhör dem som stavar fel ibland, senast idag. Slarvig stavning kan man eventuellt anmärka på, som i det här fallet:

För att vara en sida som utger sej för att förklara och försvara kritendomen så gör ni ett rätt dåligt jobb.

Att missa en och annan bokstav gör vi alla då och då. Stavningen jag anmärkte på var bedrövlig rakt igenom, men jag borde inte anmärkt på den, jag ber härmed offentligt om ursäkt, mannen har kanske som så riktigt påpekats dyslexi, vilket jag inte tänkte på, men, ursäkta mej, jag får lite vibbar av femteklassare när jag ser den typen av stavning. Sagt som en förklaring, jag håller med, det var dumt sagt. Även femteklassare har rätt till en åsikt utan att bli påhoppade.

Tack johan och shabo för era förklaringar. Tyvärr blir jag inte så mycket klokare.
Så här; om min bror är otrogen och hans fru börjar skälla ut honom, om jag då säger -jag tar på mej hans skuld, straffa mej istället, och hon då börjar puckla på mej, funkar det?
Eller om min bror mördar nån och när polisen kommer säger jag -ta mej istället, jag tar på mej hans försyndelse. Min bror, bnrottslingen, går fri och jag, en oskyldig, blir fänglad eller i ett annat land, avrättad.
Är det aå skaparen av solsystem har lagt upp det? Låta brottslingen löpa och straffa oskyldiga?

Richard III

Signatur 

est deus in nobis

Postade: 17 September 2008 09:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2007-08-07

Shabo
Hur länge kommer helvetet att vara?

”De drog upp över hela jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld kom ner från himlen och förtärde dem. Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter.” – Upp 20:9-10

Läser vi denna text och den föregående i Matteus 25 verkar det som om Bibeln lär att helvetet varar för evigt. Men tittar vi närmare ser vi också att vi här har en motsägelse. Elden skall o ena sidan förtära, ta bort, syndaren och o andra sidan vara för evigt. Hur går detta ihop? Vad menas med evig eld?

Du har nu börjat diskutera en annan fråga än den som ursprungligen ställdes, nämligen den vad helvetet innebär. Det finns fem olika positioner:

(1) Den klassiska som innebär evig medveten plåga i from av en fysisk eld för de förtappade
(2) Den annihilationistiska, vilket är den som du förespråkar. De förtappade straffas med eld innan de förintas.
(3) Den metaforiska som innebär evigt straff fastän det inte är någon fysisk eld utan står för annat, tex. en ångesfylld frånvaro utan Gud osv
(4) Den purgatorianistiska dvs den katolska synen om skärselden vilket innebär att de straffas för en tid.
(5) Att några får evigt straff enligt (1) eller (3) medan andra får tidsbestämt straff.

Ditt svar är alltså irrelevant för den ursprungliga frågan, ty ditt svar besvarar inte frågan om varför Jesus inte kom till helvetet (förstått som (2)) utan vad helvetet är för något, vilket mitt svar i sig inte tog ställning till. Man kunde ju fortfarande hävda att Jesus borde ha blivit förintad eftersom han bar synderna.

Dessutom ger inte ditt svar lösningen på “motsägelsen” i versarna, varför står det att de ska “plågas dag och natt i evigheters evigher” om de inte ska det? Det är därtill bara en motsägelse om man förutsätter att beskrivningar av de ogudaktigas förintelse är något annat än beskrivningar av det timliga jordiska tillståndet. Att någon förintas med eld när Jesus kommer tillbaka hindrar ju inte att personen sedan efter uppståndelsen kastas i eldsjön som varar för evigt.  Inget hindrar ju att de förintats från jorden och sedan i en uppståndelsekropp (också de förtappade ska ju uppstå till domen) eller som andlig varelse slutgiltigt kastas i eldsjön som varar i evighet. (Satan kan ju vara i eldsjön trots att han inte har en fysisk kropp i vanlig bemärkelse)
“Evig eld” verkar snarare användas i två betydelser, en betydelse med avseende på dess eviga resultat, vilket du försöker generalisera till all användning av begreppet, och den andra med avseende på en evig process, vilket är vad den klassiska synen tagit fasta på.

Det är en skillnad på Guds domar med eld som sker i tiden under jordelivet och eldsjön som är utanför vanlig tid och som sker i koppling till Guds slutgiltiga dom.

Postade: 17 September 2008 09:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
Imatea - 16 September 2008 07:46 -

Amen, Sampa! Jag undrar om de som ger kristna skolor statsbidrag och ibland rätt att dela ut högskolepoäng förstår vilka avgrundsföreställningar de underblåser. Det gör de antagligen inte.

De tar det väl inte på allvar. Största problemet är väl, tycker jag, när barn tutas i sånt här och ges men för livet. Om det sen är livets ord, jehovas vittnen eller muslimska rörelser spelar självklart ingen roll. Det är lika illa vilket som.

1 av 6
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70