Sök       Avancerad sökning

10 av 10
10
Tro och vetande..
Postade: 26 Oktober 2009 10:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 136 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  820
Gick med  2009-06-02

Nej, jag har ingen högre utbildning i biologi, men jag har läst en del. Jag skulle dock vilja hävda att evolutionen inte är en religion - den är inte heller bara för ateister, de flesta kristna jag har pratat med är starka förespråkare för evolutionen. T.o.m. påven har ju officiellt uttalat stöd för evolutionsteorin. Det är bara ett fåtal kristna som inte erkänner evolutionen. Siffrorna är något högre när det gäller muslimer, men jag skulle tro att det i stor utsträckning beror på sämre utbildning i de muslimska länderna.

Postade: 26 Oktober 2009 11:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 137 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  26
Gick med  2009-10-20

Det är bra loudon, tack.

jag menar att människan är inte ett djur bland annat därför att människan skiljer sig från djuren intelligensmässigt. Jag tror inte på att utvecklingen av IQ har med evolition att göra.  Djuren har ingen ande, men människan har en ande. jag stödjer inte evolutionsteorin, åtminstone inte hela. Jag har inte läst så mkt om det heller.

Mvh:J

Postade: 26 Oktober 2009 11:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 138 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-10-20

Dessutom skiljer sig människans beteende väsentligt från djuren. En människa har inget större behov att markera sitt revir eller att sjunga för att locka till sig en partner och så vidare.

Postade: 27 Oktober 2009 12:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 139 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  820
Gick med  2009-06-02
Jonna - 26 Oktober 2009 10:30 -

Dessutom skiljer sig människans beteende väsentligt från djuren. En människa har inget större behov att markera sitt revir eller att sjunga för att locka till sig en partner och så vidare.

Olika djur har olika beteenden. Människan har vissa beteenden som är unikt mänskliga, men alla djur har beteenden som är unika för dem.

Postade: 27 Oktober 2009 01:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 140 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  177
Gick med  2009-08-21
Jonna - 26 Oktober 2009 10:30 -

Gränstvister, staket, ta beslut över huvudet på folk, titta på invandringen och vad säger rasisten?

När det gäller att jaga partner, alla tycker inte det räcker med ett sms, jag fick jobba rätt duktigt för min hustru.

Sjunga och spela är jätteeffektivt, ställ dig på en scen och flickorna står på rad. Det gällde i alla fall mig under min musikerperiod.

Ta några nya tag i vad som skiljer oss från djuren:-)

Postade: 30 Oktober 2009 07:08 - —   [ Ignorera ]   [ # 141 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-10-20

Hej alla, jag skulle nog kunna dra upp ett bättre exempel. men jag är jättetrött och måste hitta ngt i garderoben för att jag ska äta middag med vänner imorgon. Jag måste nog jobba lite under helgen och kommer jobba hela nästa vecka och har långa dagar, så jag orkar inte med en massa tjafs, var och en får tycka vad han eller hon vill. så länge man inte trycker med ngn annan eller gör ngn annan till åtlöje. Jag läser bland annat den lutherska översättningen av bibeln på tyska.

Anledningen till att jag blev kristen, det blev en lång och krokig väg för mig dit. Det började med att jag som väldigt liten började undra över om vi var ensamma i universum eller om det finns liv i andra galaxer än våran. jag tror på att det finns liv i andra galaxer än våran, varför skulle vi vara ensamma här i universum? Hur uppstår korncirklarna? och så vidare. Vad är kreativitet och abstrakt tänkande? Är det en biokemisk förening i hjärnan som “säger” om man ska eller om man inte ska ändra stilart?
Vad händer innan tanken dyker upp i hjärnan? Jag tror på att det finns högintelligent liv i universum. och sedan började jag läsa bibeln och tänkte att Jesus var den enda länken till det utomjordiska, där man kan vara trygg, ngn som bär mitt ok.

MvhJ

Postade: 31 Oktober 2009 12:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 142 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1518
Gick med  2008-09-10

Jonna,

Jag frågar mig om du är seriös eller om du vill skoja med oss här. Du ger på något sätt uttryck för den vulgär bild av kristna som en del omhuldar. DEt är nästan som om du på ett ironiskt sätt vill visa hur oreflekterad religion kan bli till en kunskapsskapsis.
Jag anser att de flesta kristna är intelligenta och att de seriöst resonerar kring viktiga frågor de flesta idag inte “orkar” bry sig om. Vad är rätt och fel, vad kan vi veta om verkligheten och så vidare. Kristnas syn på verkligheten borde rent logiskt utmynna i så kallad externrealism, både ontologiskt och epistemologiskt. På svenska betyder det att det FINNS en verklighet bortom och utanför våra upplevelser av den och att vi KAN VETA något om verkligheten. Kristenhet (och religion i stort) tenderar också att stå för, eller borde stå för, att det finns vissa handlingar som är rätt och andra som är fel.
Konstigt nog tenderar många inom den “moderna” kristendomen snarare hamn i synen att gud finns men kanske kan ses som en liknelse snarare än person. Bibeln är en samling berättelser som kan ge vägledning men vi kan inte vara säkra på vad de betyder. Många teologer tvivlar också på förkomsten av en extern verklighet. För mig är religion en teori med så mycket inneboende självemotsägelser att den inte har något värde. Dags att släppa livlinan och istället som medmänniskor hjälpas åt att bära eventuella ok. Konstigt nog kan jag, som ateist, inte riktigt känna att jag bär på något OK. Jag har kastat av mig religionens ok och kan därför gå med rak rygg…..
MIn konklusion är . det är inget fel på religiösa personer, det är religionen som är problemet.
Jag angriper inte eller förlöjligar PERSONER möjligtvis deras argument och idéer..  Du är säkert en utmärkt och bra person men du har kanske inte tänkt klart innan du började skriva dina inlägg här.. om du nu är “på riktigt”

Signatur 

It is a fundamental part of the scientific method that all hypotheses and theories must be tested against observations of the natural world, rather than resting solely on a priori reasoning, intuition, or revelation.

Postade: 31 Oktober 2009 07:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 143 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2009-10-20

Jag tycker at du kommer med en grov förolämpning och en massa bullshit agbergdahl. De flesta människor är ganska intelligenta, men inte så intelligenta som Newton.

Postade: 11 Mars 2010 12:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 144 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  30
Gick med  2008-07-25

@Jonna

Så varför är du här? Du skriver ju själv att du inte orkar med en massa tjafs, så varför skriva i ett forum? Jag håller förövrigt med abergdahl om att det verkar onekligen som om du är här för att driva med kristna genom att ha en ganska nonchalant stil på ditt skrivande. Du har ju själv sagt att du ogillar folk som “trycker med ngn annan eller gör ngn annan till åtlöje”, så du har säkert förståelse för om jag och abergdahl reagerar negativt på det vi tycker liknar någon som gör andra till åtlöje. Om det så ej är fallet ber jag naturligtvis om ursäkt för missförståndet.

/Dach

10 av 10
10

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70