Sök       Avancerad sökning

När Gud inte är förkroppsligad till Kristus, vad är då gud och helig ande då för något?
Postade: 09 September 2008 09:16 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  23
Gick med  2008-08-24

När Gud inte är förkroppsligad till Kristus, vad är då gud och helig ande då för något?

Är helig ande något som endast kan beröra kristna? Hm, ändå förtalar kristna varandra om att inte är sanna kristna. Hm, har vi människor ens någon rätt att kritisera, förtala någon som säger sig tagit emot gud?
Och det oavsett vilken religion den enskilde säger han eller hon tillhör. För frälsningen är ju trots allt en relation mellan den enskilde och Gud, eller?

Och om detta anser jag ingen oavsett vilken religion, trossamfund mm man än tillhör har rätten att lägga sig i.

För den som gör det anser jag spelar lite av rysk roulett med vad Jesus ville, för inte ville han starta ett religionskrig, om man nu ska uttala sig lite drastiskt!

Postade: 09 September 2008 09:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  96
Gick med  2007-12-02

presbyt: Läs Bibeln så får du se vad Jesus säger! Antingen var Jesus Guds son och hade rätt i det han sa, eller så var han en komplett galning eftersom han påstod sig vara Guds son. Vilken Jesus vill du tro på? Det här säger Jesus om sig själv.

Joh 14:6:

Jesus svarade: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

Jesus ville inte ha religionskrig, det har du helt rätt i. Han ville att människor skulle se sanningen.

Postade: 09 September 2008 09:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Jag vet, men har vi kristna ensamrätten på vad Gud är? Tror du att Jesus verkligen ville att du skulle försöka frälsa dem som redan sade sig vara frälsta?

Hoppas du förstår bättre nu!

Postade: 10 September 2008 09:38 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  96
Gick med  2007-12-02
presbyt - 09 September 2008 07:41 -

Jag vet, men har vi kristna ensamrätten på vad Gud är? Tror du att Jesus verkligen ville att du skulle försöka frälsa dem som redan sade sig vara frälsta?

Hoppas du förstår bättre nu!

I Johannes 10:1-18 kan du läsa vad Jesus säger om andra religioner och andra religionsstiftare. Försökte lägga in en länk men forumet tillåter inte vissa sorters länkar tydligen, men du får gärna slå upp det på Folkbibeln.net eller Bibeln.se.

Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.

Under den tid Jesus sa dessa ord var det en vanlig bild av paradiset och tryggheten att gå i ett fårahägn, och Jesus säger här att han är den enda grinden in till den tryggheten. Dessutom säger han att det finns andra får som inte hör till den fållan, men att Jesus leder dessa får också.

presbyt, om du ger Bibeln ett ärligt försök kommer du få svar på många av dina frågor, men du är självklart välkommen att ställa dem till oss på forumet. Eftersom du ändå verkar se Jesus som en auktoritet i ditt liv använder jag mig av Bibeln nu i min argumentation, hoppas du förstår att det är för att Bibeln är vår trovärdigaste källa när det kommer till att veta vem Jesus var och vad han sa och gjorde. Om du inte accepterar Bibeln som en trovärdig källa vill jag gärna veta från vilken utgångspunkt du diskuterar!

Annars kanske vi kan ha en filosofisk diskussion om huruvida sanningen är relativ eller inte, det brukar vara spännande.

Ha en fortsatt god kväll,

Sebastian

Postade: 11 September 2008 08:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Hej Sebastian, självklart vill du bara väl med ditt svar. Men eftersom jag vill försöka angripa och sätta mig in i vad detta med kristendom är och betyder på ett lite annorlunda sätt än vad som är brukligt hos dem som kallar sig för kristna i Sverige idag.

För det första så vill inte jag på något sätt favorisera luttrerska lärorna, dvs. de lärorna som säger bibeln ger svar på allt. Nej, för jag vet nämligen det att bibeln som den ser ut idag långt ifrån är ursprunglig, dvs. är fylld av olika tolkningar. Tolkningar som genom århundradena har tolkats om och om igen.

Men med detta vill inte på något sätt säga att inte bibeln är viktigt. Dock inte på det sätt som moderna lutherska kristna samfund vill göra gällande. Och det på ett sätt som jag närmast tycker liknar högmod än något annat.

Och det när man helt och fullt verkar kunna påstå att man blir en bättre kristen människa mm utifrån hur man kommit överens hur man ska tolka bibeltexten idag. Och det bara för att man lever i ett århundrade där bibel har kommit att kunna vara var i mans ägodel.

Nej personligen så tycker jag bibelskolorna är farligt lika de skolor där man inom Islam sitter och studerar koranen. Där man i sin tur har kommer överens om hur man ska tolka den. Nej detta tycker jag är så farligt nära fundamentalism man kan komma. När man på så sätt som idag, gjort upp i förväg hur man ska tolka dess heliga skrift. 

Själv kan jag t ex omöjligt tro såsom en strikt kreationistiskt kristen. Och jag anser att man om något gör sig skyldig till högmod av värsta sort. Om man påstår att kreationism är det enda som gäller om man vill kalla sig kristen och som jag anser är farligt nära fundamentalism.

Och jag tror inte att man själv märker när man går över den här gränsen beträffande sina bibelstudier, om det nu är någon som samtidigt står över en, t ex församlingen. Och talar om hur saker och ting ska tolkas.

Man blir, anser jag i själva verket blind, varav uttrycket ett opium för folket härrör. Och går in i ett tunnel seende med ett sådant betraktelsesätt, precis såsom en drog. Varför jag själv väljer att betrakta bibeln på ett liknande sätt som man gjorde i drygt 1500 år innan Luther.

Ps.
Det är farligt att vara allt för självsäker!

Postade: 14 September 2008 08:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2008-02-19
presbyt - 09 September 2008 07:16 -

Är helig ande något som endast kan beröra kristna? Hm, ändå förtalar kristna varandra om att inte är sanna kristna. Hm, har vi människor ens någon rätt att kritisera, förtala någon som säger sig tagit emot gud?
Och det oavsett vilken religion den enskilde säger han eller hon tillhör. För frälsningen är ju trots allt en relation mellan den enskilde och Gud, eller?

Och om detta anser jag ingen oavsett vilken religion, trossamfund mm man än tillhör har rätten att lägga sig i.

För den som gör det anser jag spelar lite av rysk roulett med vad Jesus ville, för inte ville han starta ett religionskrig, om man nu ska uttala sig lite drastiskt!

God kväll!

Härligt tycker jag det är nu när det blikr lite kyligar, det blir mysigare på något sätt.

presbyt, jag blev lite intresserad av ditt inlägg. Vad menar du med “När Gud inte är förkroppsligad till Kristus, vad är då gud och helig ande då för något?”?

En förklaring skulle göra det mycket lättare att svara på din fråga.

Ha en bra kväll alla!

Postade: 15 September 2008 09:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Okey, jag ska försöka mig på en förklaring, angående detta med vad och vem jag tror detta med vad Gud är när han inte visar sig för oss genom sin mänskliga skrud Jesus.

Men innan jag försöker mig på att göra en förklaring så vill jag påpeka det att jag faktiskt tror på evolutionsteorin och detta med Gud och Jesus Kristus, sedan jag tror att det på något sätt finns plats för de bägge, beroende hur man betraktar det hela. 

För det första så tror jag, utan att krångla till det allt för mycket i onödan. Att det som är Gud, egentligen finns i allt levande, såsom självaste livet mm.

Och när det sedan gäller oss människor så tror jag att vi fått något förutom livet som visar Guds natur och vem han är och vad han står för, där av uttrycket skapade människan till sin avbild. Vilket således denne Jesus kom att få väldigt mycket utav.

Jag tror nämligen inte allt har skett på en gång på det sätt såsom det står i bibeln. Utan jag tror mer att vi alla befinner oss mitt uppe i skapelsen som pågår för fullt än. Där vi människor om vi så vill kan bli Guds redskap om vi nu vill upptäcka honom inom oss.

För förutom livet, så är det som jag tror är gud, något som jag tror skiljer oss från djuren. Vilket då således kan vara förmågan att känna empati, sympati, ha ett samvete mm, ja allt det där som hör till en högre och mer fullständig livsform.

Jag kan vara så djärv med det synsättet jag har. Så jag skulle kunna påstå att vi rent av i en avlägsen framtid kan bevisa Guds existens genom att vi då kan peka på vad detta med helig ande t ex är rent fysikaliskt.

Jag tror helt enkelt Gud är något i naturen, för att inte säga naturen själv och det som driver skapelsen framåt. Ja, jag tror till och med att evolutionen i själva verket är skapelsen, en process i vilket det som är Gud i allra högsta grad själv är med och företräder.

Och jag tror därmed att det som är Gud, från det att låt säga Big Bang skedde. Och som då själv blev tvungen att underkasta sig naturlagarna. Varför det egentligen bara finns högs begränsade möjligheter att verka, typ då genom det vi kallar under.

Detta som är Gud kan nämligen anser jag bara därför verka genom det som är hans avbild, nämligen genom oss själva. För det är endast genom oss det som är Gud kan verka, hela eller vad man nu ska kalla det för, efter att Gud själv är en del av de naturlagar han själv skapat.

Naturlagar som företräder kosmos. Och som skulle bli till kaos om så även det som företräder Gud skulle göra avsteg ifrån det som är ordningen, dvs. kosmos.

Det var därför han behövde någon som på alla dess sätt kunde verka för honom ibland oss människor, som han genom Maria gjorde sig synlig genom Jesus Kristus, en son som därmed lika mycket var fadern själv, dvs. den kraft, det väsen mm som är Gud.

För att på så här sätt, genom Jesus, lättare kunna verka ibland oss människor, på samma sätt som vi själva i viss mån kan göra för varandra när vi blivit varse om Guds närvaro. Fast med den stora skillnaden att man med Jesus närvaro kan göra desto mer.

Och beträffande det här med skapelsen, så tror jag uttrycket med att skapa människan till sin egen avbild. Att man med detta menar att människan då blev varse om vad detta med vad Gud innebar och därmed vem Gud egentligen är, för att därefter allt mer kom att skilja sig ifrån djuren.

En insikt människan kan ställas inför än idag oavsett vilken religion han eller hon tillhör. Ett val som gör henne till en människa och inte ett djur.

Låter helgalet antagligen, men jag försöker med min tro sätta in allt i ett sammanhang och med detta menar jag vad som är religion och vad som är vetenskap idag. 

skulle kunnat skriva betydligt mer, men är så trött!
Vänligen

Postade: 16 September 2008 12:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  32
Gick med  2008-02-19

God eftermiddag!

presbyt, oj, det var verkligen en uttömning av din personliga övertygelse. Tackar. Skulle jag kunna säga att du lutar lite åt det spiritualistiska hållet och New Age? Kanske inte helt korrekt men kanske inte heller helt missvisande?

Det verkar som om du i alla fall delvis tror på en gud men inte på Bibelns Gud, har jag rätt? Om jag har det, varför tror du inte på Gud så som Bibeln uppenbarar Honom? Finns något som skulle få dig att ändra din uppfattning, om det gör det, vad?

Själv är jag övertygad om att Bibeln är den sanne och levande Gudens ord. Herren har haft otroligt tålamod mig mitt styvnackade sätt att närma mig Bibeln och Honom men tillslut har Kristus Jesus vunnit seger i mitt hjärta och jag tror, är övertygad om, att Hans ledning och återskapande kraft tillslut kommer föra mig hem till Hans omedelbara närvaro. Det är de löfte och den tro jag förtröstar på.

Lycka till och ta hand om er.

Shabo

Postade: 17 September 2008 09:09 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Jag tror mer och mer att de som kallar sig kristna enligt luthersk modell. Kommer att reagera precis som Judarna en gång gjorde när Jesus påstod han var Kristus inför dem.

Detta sedan man ifrån ord till tro har en färdig mall där det hos de mest bokstavstrogna inte ges något som helst utrymme för eget tolkande. Vilket jag anser är direkt vilseledande när man som jag vet att bibeln skrivits om och tolkats otaligare gånger fram tills det att den fick den text den har idag.

Och beträffande spiritualist eller New Age så kallar jag mig själv för varken det ena eller det andra. Nej däremot så har jag tyvärr allt mer börjat blänga lite snett på den lutherska frireligiösa modellen allt mer sedan jag anser den är alldeles för mycket kommersiellt driven. Och jag mår direkt illa av hur det är i USA, pingströrelsen hemland med fleras.

Om Gud nu är som bokstavstrogna lutherska kristna tror. Varför behövde då Gud, Maria för att avla Jesus?

Nej lutherska frireligiösa väljer att bli blinda med sitt betraktande utav bibeln. Själv skulle jag mer vilja kalla dem för kristna fantaster. Som jag tror önskar något allt för storslaget precis som Judarna en gång gjorde.

Postade: 18 Januari 2009 12:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30

Ang. min syn på kristendomen. Jag personligen tror faktiskt inte att ett visst “samfund” har den rätta sanningen - nämligen Jesus.  Jag håller med dig om detta att många anser sig ha den rätta tolkningen att och alla andra som inte repsekterar denna tolkning inte är kristna, enligt mig är detta på sätt och vis fel, jag har själv faktiskt tänkt sådär. Men så började jag intressera mig mer och mer på vad Jesus faktiskt sade och insåg en väldigt viktig sak.  Samfunden gör detsamme, det enda som verkligen betyder nånting är att lära känna Den ende Sanne Guden och hans son Jesus Kristus. Enligt Jesus själv så är detta det eviga livet.

Det viktigaste i det kristna budskapet är att älska Gud av hela sitt hjärta, med hela sin själ, med hela sitt förstånd och med all sin kraft, och sedan att älska sin syster och broder i Kristus, därför att när vi älskar våran syster och broder så älskar vi också Jesus. Och då får vi kärleken ifrån Gud, den största kärleken man kan tänka sig som kallas för “Apage” och med denna kärlek som Gud ger oss, kan vi älska våran fiende med.

Så mitt svar är detta: Jag tror inte att ett visst samfund har den enda rätta tron, utan den som älskar sin Gud högre än allt, och sedan älskar sin syster och sin broder i Kristus, och visar kärlek till sin nästa och sin fiende är Guds barn.  På frukten skall vi känna igen trädet - sade Jesus i evangelierna - och eftersom Gud är kärlek, så måste vi som är Guds barn vara kärleksfulla både emot varandra men också emot våran nästa och vår fiende.  Det är det absolut viktigaste i det kristna budskapet. Kärleken kommer före tolkningen av bibeln!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 18 Januari 2009 01:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24
highness - 18 Januari 2009 11:54 -

Så mitt svar är detta: Jag tror inte att ett visst samfund har den enda rätta tron, utan den som älskar sin Gud högre än allt, och sedan älskar sin syster och sin broder i Kristus, och visar kärlek till sin nästa och sin fiende är Guds barn.  På frukten skall vi känna igen trädet - sade Jesus i evangelierna - och eftersom Gud är kärlek, så måste vi som är Guds barn vara kärleksfulla både emot varandra men också emot våran nästa och vår fiende.  Det är det absolut viktigaste i det kristna budskapet. Kärleken kommer före tolkningen av bibeln!

Tack för detta fina svar, för precis såhär vill jag också se det. För jag gråter tårar ibland över att man har ifrån vissa håll. Att man kan vara så fördömande bara för att man för dem inte tillskansat sig den rätta tron och det på ett närmast grymt egenkärt sätt ibland.

Nej den rätta tron borde mer vara, när man försöker medla över gränserna, utan att styras allt för mycket av fastslagna dogmer. Och det lilla jag kan av bibelns innehåll. Så kan jag bara hålla med dig. För det som för mig känns värt att tro på, är just bland annat det du nämner.

För min tro ligger i att till varje pris försöka värna över gränserna. Och istället försöka främja förståelsen över att så många människor vill ha en tro. För om det finns något som på något sätt kan jämställas med detta med gud, så lär det bara kunna finnas en så kallad ”fader”.

Gud har betydligt fler än 99 namn!

Postade: 18 Januari 2009 02:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-12-30
presbyt - 18 Januari 2009 12:49 -
highness - 18 Januari 2009 11:54 -

Tack för detta fina svar, för precis såhär vill jag också se det. För jag gråter tårar ibland över att man har ifrån vissa håll. Att man kan vara så fördömande bara för att man för dem inte tillskansat sig den rätta tron och det på ett närmast grymt egenkärt sätt ibland.

Nej den rätta tron borde mer vara, när man försöker medla över gränserna, utan att styras allt för mycket av fastslagna dogmer. Och det lilla jag kan av bibelns innehåll. Så kan jag bara hålla med dig. För det som för mig känns värt att tro på, är just bland annat det du nämner.

För min tro ligger i att till varje pris försöka värna över gränserna. Och istället försöka främja förståelsen över att så många människor vill ha en tro. För om det finns något som på något sätt kan jämställas med detta med gud, så lär det bara kunna finnas en så kallad ”fader”.

Gud har betydligt fler än 99 namn!

Ja Gud har många vackra namn! =) Jo Jag håller med, och det är egentligen konstigt att så många kristna samfund fördömer andra kristna samfund med tanke på vad Jesus sade i sin bergspredikan. “Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas med och det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.”  Det är nog på tiden att vi kristna tar Jesus ord på allvar och slutar att döma andra samfund, med tanke på att vi med våra egna dömande ord lägger en dom på oss själva då vi uttalar detta om andra. Det är precis vad Jesus säger, och det går inte att tolka bort. 

Jag tror därför att det också kan vara farligt att påstå “Mitt samfund har den enda sanningen” som många gör.  Man kan även lägga märke till en av arvsynderna i ett sådant utlåtande, nämligen - Högmod!  Och den frukten kommer verkligen inte ifrån Gud!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 18 Januari 2009 03:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Ja Gud har många vackra namn! =) Jo Jag håller med, och det är egentligen konstigt att så många kristna samfund fördömer andra kristna samfund med tanke på vad Jesus sade i sin bergspredikan. “Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas med och det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.”  Det är nog på tiden att vi kristna tar Jesus ord på allvar och slutar att döma andra samfund, med tanke på att vi med våra egna dömande ord lägger en dom på oss själva då vi uttalar detta om andra. Det är precis vad Jesus säger, och det går inte att tolka bort. 

Jag tror därför att det också kan vara farligt att påstå “Mitt samfund har den enda sanningen” som många gör.  Man kan även lägga märke till en av arvsynderna i ett sådant utlåtande, nämligen - Högmod!  Och den frukten kommer verkligen inte ifrån Gud!

Precis, för det är just detta som gör att det i alla fall känns värt att tro på vad denne Jesus sa och predikade om. Och så även på andra som sagt liknade saker. För om vi ser till det lilla som faktiskt skiljer kristendomen ifrån andra religioner. Så är det just detta på många sätt osjälviska budskap Jesus kom med. Men som jag på något sätt tycker försvinner i alla de föreställningar vi kristna anser kristendomen ska vara såsom religion. Varför jag menar det istället finns risk att vi anammar fel saker. För vad ville Jesus egentligen.

Postade: 18 Januari 2009 03:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-12-30
presbyt - 18 Januari 2009 02:41 -

Precis, för det är just detta som gör att det i alla fall känns värt att tro på vad denne Jesus sa och predikade om. Och så även på andra som sagt liknade saker. För om vi ser till det lilla som faktiskt skiljer kristendomen ifrån andra religioner. Så är det just detta på många sätt osjälviska budskap Jesus kom med. Men som jag på något sätt tycker försvinner i alla de föreställningar vi kristna anser kristendomen ska vara såsom religion. Varför jag menar det istället finns risk att vi anammar fel saker. För vad ville Jesus egentligen.

hehe jag håller med dig! =) Det som Jag tror att Jesus ville, var att vi skulle tro på honom och genom våran tro på Sonen få evigt liv. Fadern och Sonen ville rädda oss och inte döma oss. Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom”

Denna text är mycket populär bland kristna människor, jag själv älskar den versen. Men då borde man också ställa sig frågan: Om Jesus inte kom till världen för att döma världen, vad ger då mig rätten att döma andra människor?  Så den här versen är både vacker och betydelsefull! =)

Signatur 

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70