Stefan Gustavsson - 06 September 2008 07:30 -
Min poäng är självklart inte att det är kränkande att karakterisera någon som homosexuell.
Om ni läser min text framgår det att kränkningen ligger på ett annat plan. För att citera ur textens inledning: “Om jag påstår att Olof Palme var fascist eller att Martin Luther King var rasist är det en personlig kränkning av dem. Det innebär att tillskriva dem en uppfattning som de själva betraktade som djupt omoralisk.”
Vikten av noggrannhet vid tolkningen - vilket är poängen i mina två senaste blogginlägg - gäller både antika texter och nutida bloggdiskussion.
Eftersom vi på historiska grunder kan sluta oss till att David ansåg homosexuella handlingar som omoraliska är det kränkande om vi i efterhand, utan historiskt material som styrker det, påstår att David själv levde i en homosexuell relation.
Hej igen Stefan!
Jag tänker hålla med dig men samtidigt göra en invändning. Utifrån texten kan vi förmodligen utgå ifrån att David sannolikt inte var homosexuell. Han skulle trots detta ändå kunna vara exempelvis bisexuell, men detta är något texten knappast ger stöd för. Å andra sidan kan ett uttalande av dig om att ”vi på historiska grunder kan sluta oss till att David ansåg homosexuella handlingar som omoraliska” knappast ges någon tyngd. Orsakerna till detta är två.
1) Vi kan inte bevisa att de texter som handlar om David är skrivna i hans samtid. De kan mycket väl vara, och enligt min mening troligen också är, skrivna flera hundra år efter Davids tid (troligen 600-talet när vi talar om Samuelsböckerna och ännu senare när vi talar om Krönikeböckerna). Detta utesluter inte att äldre källor fanns tillgängliga, men detta vet vi inte säkert och heller inte hur mycket dessa eventuella källor innehöll. Och även om 2 Sam verkligen bygger på äldre källor vet vi heller inte dessa källors ålder. Därmed kan vi heller inte veta i hur hög utsträckning texterna återger historien korrekt, allraminst när det gäller enskilda personers föreställningar.
2) Även om texterna verkligen vore från Davids tid, och dessutom på det stora hela korrekta, kan vi ändå inte veta om de rätt återger Davids innersta känslor och uppfattningar. Vi kan helt enkelt i efterhand inte tränga in i en sedan länge försvunnen mans inre för att utröna vilka sexuella preferenser han kan ha hyst.
Så utifrån bibeltexternas ”vittnesbörd” är jag benägen att ge dig rätt; utifrån historiska grunder anser jag att vi omöjligt kan veta något om den saken och då givetvis heller varken påstå att han var homosexuell eller att han inte var homosexuell. Eventuell kritik är i så fall kritik av Bibelns text och ingen personlig kritik av David. Han kanske var en hyvens kille även om han inte alltid framställs så.
Tillägg:
Som en allmän iakttagelse:
Jag förstår inte varför så många kristna är så fixerade vid andra människors sexuella läggning. Det rimliga vore väl - om man nu inte vill kränka andras liv - att låta människor vara ifred så länge de inte åsamkar andra skada.
Vänliga hälsningar, Roger