Sök       Avancerad sökning

Är Bibeln queer?
Postade: 05 September 2008 05:30 - —   [ Ignorera ]  
Administratör
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2006-06-16

Palle Torsson är en svensk konstnär som för många främst är förknippad med det skandalomsusade verket ”Pippi Examples” från år 2001. Det är en film som bygger på den klassiska TV-serien ”Pippi Långstrump”, av Astrid Lindgren och Olle Hellbom.  Valda sekvenser ur TV-serien klipptes ihop, spelades upp i slow motion och gavs en sexuell innebörd. Pippi förvandlades till en utmanande Lolita och relationen mellan vuxna och barn i filmen erotiserades.
 …

Läs hela inlägget i bloggen.

Postade: 05 September 2008 06:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  573
Gick med  2008-08-13

Inte vad jag kan se!

Och ”kata sarka”, enligt kött, åsyftar givetvis inget homosexuellt, även om jag gissar att jag är oenig med dig Stefan om tolkningen av begreppet. Inte ens det bevarade materialet i det längre, andliga och mystiska (hemliga) Markusevangeliet innehåller någon homosexuell anspelning – även om så brukar hävdas av vissa. I de fall Bibeln anspelar på homosexualitet är det i princip alltid i fördömande ordalag – tyvärr måste jag väl säga.

Mvh, Roger Viklund

Postade: 05 September 2008 06:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Rut 1:16-17
Men Rut svarade: “Tvinga mig inte att lämna dig och vända tillbaka från dig. Ty dit du går vill också jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud. Där du dör vill också jag dö, och där vill jag bli begravd. HERREN må straffa mig både nu och senare om något annat än döden skulle skilja mig från dig.”

1 Samuel 18:1-4
Sedan David hade talat med Saul, fäste sig Jonatan så vid David att Jonatan hade honom lika kär som sitt eget liv. Saul tog David till sig på den dagen och lät honom inte mer vända tillbaka till sin fars hus. Jonatan slöt ett förbund med David, eftersom han hade honom lika kär som sitt eget liv.

1 Samuel 20:41
Men sedan pojken hade gått, kom David fram från södra sidan. Han föll ner till jorden på sitt ansikte och bugade sig tre gånger. De kysste varandra och grät tillsammans, och David grät högt.

2 Samuel 1:26
Jag sörjer dig, Jonatan, min broder.
Du var mig mycket ljuvlig.
Din kärlek var mig underbar, mer än kvinnors kärlek.

Signatur 

Ignosticist

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70