Då kanske det inte finns någon anledning att tro på det heller.
Du menar att du verkligen tror att allt kan visas genom den vetenskapliga metoden?
/Indy
Nej, men beträffande arternas uppkomst gick det bra. När gäller övrigt väljer jag att vara försiktig, åtminstone med det mest ologiska trossystemen. Kristendomen ligger på fel sida av min skala.
Då kanske det inte finns någon anledning att tro på det heller.
Du menar att du verkligen tror att allt kan visas genom den vetenskapliga metoden?
/Indy
Nej, men beträffande arternas uppkomst gick det bra. När gäller övrigt väljer jag att vara försiktig, åtminstone med det mest ologiska trossystemen. Kristendomen ligger på fel sida av min skala.
Det är uppenbart att du tycker det. Och det kommer du nog tycka tills du eventuellt upplever vad det innebär att ha en Gudsrelation. Frågan är vad du tycker är så ologiskt. Sedan undrar jag: Om du trots allt inte tror att allt går att visas genom vetenskaplig metod så kanske du inte ska säga att det inte finns någon anledning att tro på sådant som det inte går att bevisa därigenom (som du faktiskt antyder längst upp i detta inlägg)
/Indy
För mig, och många med mig, så är den kristna tron otroligt rimlig och logisk. Men det är ju en bedömningsfråga som varje person får avgöra. Du tycker inte att det är rimligt. Fine! Men det betyder ju inte att den bedömningen är riktig, i synnerhet inte för alla människor.
/Indy
Du hade inte heller varit kristen om du vuxit upp i ett hinduistiskt hem i Indien.
Det vet varken du eller jag. Men nu har jag varit lyckligt lottad och fått växa upp i en kristen familj. Jag har dock gjort ett eget val att vara troende för att jag lärt känna Gud. Och vem vet; kanske hade du delat den tron om du fått chansen att lära känna Gud?
/Indy
Det vet varken du eller jag. Men nu har jag varit lyckligt lottad och fått växa upp i en kristen familj. Jag har dock gjort ett eget val att vara troende för att jag lärt känna Gud. Och vem vet; kanske hade du delat den tron om du fått chansen att lära känna Gud?
/Indy
Jag hoppas att du lär känna Brahma, Shiva, Vishnu och Krishna. För min del klarar jag mig utan någon religion.
/Indy
Jag hoppas att du lär känna Brahma, Shiva, Vishnu och Krishna. För min del klarar jag mig utan någon religion.
Vad vill du ha sagt med ett sådant här inlägg? Har du inget matnyttigt att säga, men klarar inte av att någon annan får sista ordet, eller vill du bara försöka att göra narr av vår tro på Gud? Eller har du en annan mening med inlägget som tillför debatten något, men som jag inte förstår?
/Indy
Vad vill du ha sagt med ett sådant här inlägg? Har du inget matnyttigt att säga, men klarar inte av att någon annan får sista ordet, eller vill du bara försöka att göra narr av vår tro på Gud? Eller har du en annan mening med inlägget som tillför debatten något, men som jag inte förstår?
/Indy
Nej, det var ingen dold mening! Jag trodde att du uppriktigt ville berika mig med att lära känna din gud! Jag blev glad, men avböjde. Jag råkar ha en vän som är hindu, så jag tänkte att göra en fin gest tillbaka. Det är inget fel på att vara hindu, och deras gudar är inte ett smack mindre verkliga för hinduer än vad din gud är för dig.
/Indy
Nej, det var ingen dold mening! Jag trodde att du uppriktigt ville berika mig med att lära känna din gud! Jag blev glad, men avböjde.
Jag skulle gärna “berika dig” med en möjlighet att lära känna Gud (även om det ju då inte är jag som berikar dig, utan Gud). Men den glädjen du säger att du kände över erbjudandet dolde du väl…
Nåväl, ska vi säga att vi inte kommer längre i denna diskussion?
/Indy