Menar du att du tror på darwinismen för att du inte har någon bättre vetenskaplig förklaring?
Jag “tror” inte pa “darwinismen”. Jag accepterar att evolutionsteorin ar den basta forklaring vi har till arternas uppkomst och mangfald.
Sa med reservation for termerna “tror” och “darwinism” sa ar svaret alltsa: Ja.Så din acceptans av att evolutionsteorin förklarar arternas utveckling bottnar i att det inte finns någon bättre naturvetenskaplig förklaring?
Men om man som jag inte tror att allt har en naturlig förklaring, varför ska man då acceptera darwinismen?
Svar pa fraga ett: Ja.
Ska man acceptera en teori för att det inte finns någon bättre förklaring?
Om du inte tror att allt har en naturlig forklaring sa kan du forklara det som du vill. Det hindrar inte att du accepterar att den basta vetenskapliga forklaringen ar evolutionsteorin. Jag kan inte se nagon motsattning mellan positionerna.
Att man tror på det övernaturliga betyder inte att man tror på vad som helst. Teologi är betydlig striktare än så.
Problem blir det ju bara om du vill att nagon annan ska acceptera din forklaring (ej naturlig) som den basta (och battre an den naturliga forklaringen).
Varför blir det ett problem?
Den har traden har ju som titel om evolutionsmekanismen ar impotent, den handlar saledes om pastadda brister i evolutionsteorin. Det ar val ett bra amne eftersom manga tycks intresserade av evolutionsteorin. Men om fragan istallet blir varfor man ska acceptera evolutionsteorin framfor nan annan teori sa maste det finnas en annan teori. Da maste man alltsa presenter positiva evidens for den teorin. Tex kan man ta upp ett fenomen i naturen och peka pa hur de olika teorierna forklarar fenomenet och vilken som gor det bast. Men det kanske ar en annan trad…
Jag har inte sagt att alternativet till darwinismen är naturvetenskapligt. Det jag menar är att eftersom darwinismen har så dålig evidens så står det var och en fritt att välja en religiös förklaring. Ateister kan välja darwinism, kristna kan välja Bibeln. Allt annat vore religiöst förtryck.
Vänliga hälsningar,
Ephron