Johan Andersson - 12 September 2008 11:55 -
Men vad mina invändningar mot din syn på att foster bara värderas i sin potential är att det har logiska implikationer som är etiskt absurda, tex. att det är rätt att döda uteliggare eller andra vuxna människor. Problemet är att en värdegrund som bygger på utilitaristiska grunder, eller vissa känslor (trygget) hos andra individer har flera invändningar varav en är att det har absurda implikationer vilket jag gett exempel på.
Och vad jag sa är att det ligger andra saker i vägen för rätten att döda en uteliggare eller andra vuxna människor.
Ett vanligt argument mot ett utilitaristiskt resonemang är att “målet helgar inte medlen”. Problemet med det argumentet är att man föreslår ett annat (bättre) mål med andra medel (värdegrund) vilket egentligen är att använda utilitarism mot utilitarism. Problemet är inte den att människan inte försöker sträva efter de bästa konsekvenserna av de medel hon har tillgängligt, utan för att hon sällan är smart nog att lista ut konsekvenserna.
Johan Andersson - 12 September 2008 11:55 -
Jag har inte sett något klart argument från din sida som är hållbart för att ofödda individer inte ska ha människovärde medan födda individer ska ha det. Svara bara tydligt på frågan varför ofödda individer inte ska ha rätt att leva ?
Det saknas goda argument för att låta oönskade och ofödda leva.
Johan Andersson - 12 September 2008 12:01 -
Men det innebär ju enligt ditt resonemang att en människa kan sakna människovärde beroende på externa faktorer, det öppnar upp för helt godtyckliga bedömningar. Och vem ska bedöma det? Samhället? Genom ett demokratiskt beslut?
Ja. Våra värden uppstår ur våra kollektiva erfarenheter, genom testande, genom experimenterande.
Dessutom vad har du för belägg för att människovärde inte är absolut? Vilka relativa faktorer är det då beroende på?
Krig. Mord. Psykopater. Narcister.
Då skulle därtill människor ha olika människovärde i olika länder, låter inte det konstigt?
Många av oss känner empatiskt för människor i andra länder, men det är vår empati som ger dem värde. Andra struntar fullständigt i dem. Samhällets egen stat utgår endast vilka resurser det har för att kunna agera överhuvudtaget och där mäts människovärde i resurser.
Det låter djupt inhumant att hävda att någon saknar människovärde trots att denne är en människa. Är det inte det enda hållbara människovärdet det värde som vi har bara i kraft av att vara människor, och något som alla har därför att de är människor, inte av något annat skäl?
Uttrycket “människa” är odefinierat och även när vi kan komma överens om vad som är en människa så innefattar inte etiketten ett uppenbart värde. Vi ser relativt lite värde i en massmördare eller en etnisk utrensare t.ex. En människa med en ohyggligt lidande och obotlig sjukdom kan känna att hennes liv saknar värde.