Sök       Avancerad sökning

6 av 6
6
Finns Gud? Varför diskuterar vi det ens?
Postade: 19 Oktober 2008 06:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 76 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
JemyM - 19 Oktober 2008 07:07 -

Naturen är komplex, utifrån ett mänskligt perspektiv. Ja, små effekter kan få stora konsekvenser. Naturen är väldigt bräcklig. Större delen av jorden är obeboelig för människor.

Vilket borde stämma till eftertanke tycker jag. Hur lever vi våra liv?

Det är ett under att vi lever och att vi är här.

Just precis min mening!

smile

Det tyder dock inte på att hebreisk mytologi ger oss bättre svar än någon annan mytologi. Fast vetenskap har ju gjort ett och annat steg framåt.

Nu var det i och för sig inte mytologi jag utgick ifrån…

Vilka framsteg tänker du på?

hmmm

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 14 Januari 2009 11:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 77 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30

Hejsan käre vän! =)

Jag skall nu försöka förklara hur jag ser på saken! Problemet är inte att Gud inte visar sig, problemet “tror jag personligen” ligger i denna filosofin att allting skapades av en slump, och vi människor blir lärda att tänka på detta sätt. Det står i Bibeln “Himlarna förtäljer Guds ära och fästet förkunnar hans händers verk.”  Hela skapelsen vittnar om en SkaparGud men vi blir lärda att allting skapades av en slump och sedan ber vi Gud att bevisa hans existens. Om du går in på ett museum och ser en massa vackra tavlor, så vet du direkt att en intelligent varelse har skapat tavlorna, Jag tror sällan att en person går in på ett musem och ställer frågan: Är det konstärer som har målat tavlorna? Universum är som en gigantisk stor tavla med vackra galaxer och med vackra färger, som enligt mig “Som kristen” är ett bevis på en skapar Gud. Se denna film och njut av skönheten

http://www.youtube.com/watch?v=-_Fs8oIdD7o&feature=channel_page

Dessutom skrev Illustrerad vetenskap om detta - Universum är skapat för oss! 

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2809&id=9237

Inget utav detta kan bevisa Gud, det kan endast ge en förklaring för att Gud finns, men det är upp till var och en och ställa sig frågan: Är detta ett bevis för mig på att Gud finns?

En annan intressant sak är att OM universum blev till utan orsak så skulle människan stå över Universum, och jag skall förklara varför. Människan lever efter en mening och orsak, Jag föddes för att mina föräldrar hade sex,  Allt jag gör har en mening, och det som inte har en mening i mitt liv är ingenting som jag vill göra, därför att meningen bakom mina handlingar är det som styr mina handlingar.  jag går och handlar för att få mat, jag går till jobbet för att ha nått att göra och tjäna pengar, Jag är med mina kompisar för att de får mig att må bra, vi har kul ihop, och för att jag älskar dem,  och jag ber till Gud därför att han ger mig frid och jag vill leva i gemenskap med honom.  Jag tror att du känner igen dig i detta, allt du gör har en mening för dig och dem som du älskar, och den styr dig framåt.  Pga. detta så blickar du och jag upp mot universum och ställer oss frågan: Universum - Har du någon mening?  Min tro säger att Universum har det, men den naturalistiska synpunkten säger att Universum skapades av en slump och det finns absolut ingen mening bakom universums födelse. 

CS Lewis skrev detta i sin bok - Kan man vara Kristen:

“Om hela Universum saknar mening skulle vi aldrig ha kunnat förstå att den saknade mening, precis som vi aldrig hade kunnat förstå att universum låg i mörker om det inte hade hade funnits ljus alls i det och därför inga varelser som hade ögon. Mörker hade varit ett ord utan mening.”

Så om universum inte ägde någon mening så skulle du och jag stå över universum eftersom vi tror att vårat liv har en mening och orsak, och att allt vi gör har en mening.

Ett tips är att du läser boken Kan man vara Kristen? Med CS Lewis.  Den är väldigt bra och även lättläst. Sedan rekomenderar jag också boken Kristen på goda grunder med Stefan Gustavsson! =)

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 17 Januari 2009 09:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 78 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1427
Gick med  2007-08-02
highness - 14 Januari 2009 10:16 -

Se denna film och njut av skönheten

http://www.youtube.com/watch?v=-_Fs8oIdD7o&feature=channel_page

Sevärd! Fina bilder även om jag misstänker att man lagt på lite extra färger för effekten skull. Men det gör inte så mycket.

Om du går in på ett museum och ser en massa vackra tavlor, så vet du direkt att en intelligent varelse har skapat tavlorna, Jag tror sällan att en person går in på ett musem och ställer frågan: Är det konstärer som har målat tavlorna? Universum är som en gigantisk stor tavla med vackra galaxer och med vackra färger, som enligt mig “Som kristen” är ett bevis på en skapar Gud.

Resonerar du så här:
1. Konstnärer skapar vackra bilder
2. Universum är vackert
Därför är universum skapat.
Man behöver inte ha läst logik för att inse att slutledningen är falsk

En annan intressant sak är att OM universum blev till utan orsak så skulle människan stå över Universum, och jag skall förklara varför. Människan lever efter en mening och orsak, Jag föddes för att mina föräldrar hade sex,  Allt jag gör har en mening, och det som inte har en mening i mitt liv är ingenting som jag vill göra, därför att meningen bakom mina handlingar är det som styr mina handlingar.  jag går och handlar för att få mat, jag går till jobbet för att ha nått att göra och tjäna pengar, Jag är med mina kompisar för att de får mig att må bra, vi har kul ihop, och för att jag älskar dem,  och jag ber till Gud därför att han ger mig frid och jag vill leva i gemenskap med honom.  Jag tror att du känner igen dig i detta, allt du gör har en mening för dig och dem som du älskar, och den styr dig framåt.  Pga. detta så blickar du och jag upp mot universum och ställer oss frågan: Universum - Har du någon mening?  Min tro säger att Universum har det, men den naturalistiska synpunkten säger att Universum skapades av en slump och det finns absolut ingen mening bakom universums födelse.

Jag förstod inte din förklaring. Vad menar du med att människan står över universum om det inte finns någon mening med universum? Även om det inte finns någon mening med universum kan det finnas mening i våra liv.

CS Lewis skrev detta i sin bok - Kan man vara Kristen:
“Om hela Universum saknar mening skulle vi aldrig ha kunnat förstå att den saknade mening,

Han får tala för sig själv. Jag tycker jag förstår det.

En sak som slår mig när jag ser på bilderna. Det finns miljardtals med galaxer, bl.a. så syns de ibland som mängder av små oregelbundna fläckar på bilderna i länken. I varje galax finns det miljardtals stjärnor. Vårt lilla solsystem finns i perifierin av en av galaxerna. För mig är detta ett argument emot en kristen Gud. Skulle vi ha en central plats i hela detta universum? Komplett otroligt.

Nils G

Postade: 22 Maj 2009 04:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 79 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  4
Gick med  2009-05-22

Jag har kommit in ganska sent i debatten om gud finns men vill ändå ventilera några tankar som jag tycker är intressanta.

Om gud finns är det då inte en mycket komplex varelse som i likhet med oss är medveten om sin existens? Är inte guds komplexitet ett tecken på en intelligens högre än guds egen? Har gud skapat sig själv eller alltid existerat? Oavsett svar förutsätter det att en omedelbar hög komplexitet har uppståt eller alltid existerat. Den komplexitet som vi ser i vårt universum väljer vi att kalla för guds skapelse. Varför kan vi då inte välja att se komplexiteten i gud som någon annans skapelse? Det som vi som människor observerat är att komplexitet är något som delvis växer fram. Detta talar på något sätt emot att det skulle finnas en extremt komplex varelse innan tid och rum. Den kanske svåraste frågan är hur kan något existera överhuvudtaget? En komplex gud och ett universum där du och jag finns? Enligt mig finns det inte några argument som kan övertyga att gud finns eller inte men jag tycker att man kan använda sig av tankeställare som inte binder sig till att gud är alfa och omega, om man vågar vara så fri i sin tanke.

Hur kan gud, eller kanske världens mest avancerade dator vara det första som existerar eller alltid har existerat? Universum är något som vi förknippar med oändlighet. Att placera in en komplex gud innan oändligheten och sedan i universums oändlighet är lite som att ange en startpunkt som alltid funnits där. En oändligt komplex varelse i oändligheten. Vi förstår inte begreppet oändlighet, men är det skäl nog för att påstå att en komplex gud är det första som någonsin existerat?

Den fråga som kan debatteras är om guds komplexitet är det tyngsta skälet till varför han inte kan existera. Komplexiteten har ju helt enkelt kommit från ingenstans.

6 av 6
6

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70