Hejsan käre vän! =)
Jag skall nu försöka förklara hur jag ser på saken! Problemet är inte att Gud inte visar sig, problemet “tror jag personligen” ligger i denna filosofin att allting skapades av en slump, och vi människor blir lärda att tänka på detta sätt. Det står i Bibeln “Himlarna förtäljer Guds ära och fästet förkunnar hans händers verk.” Hela skapelsen vittnar om en SkaparGud men vi blir lärda att allting skapades av en slump och sedan ber vi Gud att bevisa hans existens. Om du går in på ett museum och ser en massa vackra tavlor, så vet du direkt att en intelligent varelse har skapat tavlorna, Jag tror sällan att en person går in på ett musem och ställer frågan: Är det konstärer som har målat tavlorna? Universum är som en gigantisk stor tavla med vackra galaxer och med vackra färger, som enligt mig “Som kristen” är ett bevis på en skapar Gud. Se denna film och njut av skönheten
http://www.youtube.com/watch?v=-_Fs8oIdD7o&feature=channel_page
Dessutom skrev Illustrerad vetenskap om detta - Universum är skapat för oss!
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2809&id=9237
Inget utav detta kan bevisa Gud, det kan endast ge en förklaring för att Gud finns, men det är upp till var och en och ställa sig frågan: Är detta ett bevis för mig på att Gud finns?
En annan intressant sak är att OM universum blev till utan orsak så skulle människan stå över Universum, och jag skall förklara varför. Människan lever efter en mening och orsak, Jag föddes för att mina föräldrar hade sex, Allt jag gör har en mening, och det som inte har en mening i mitt liv är ingenting som jag vill göra, därför att meningen bakom mina handlingar är det som styr mina handlingar. jag går och handlar för att få mat, jag går till jobbet för att ha nått att göra och tjäna pengar, Jag är med mina kompisar för att de får mig att må bra, vi har kul ihop, och för att jag älskar dem, och jag ber till Gud därför att han ger mig frid och jag vill leva i gemenskap med honom. Jag tror att du känner igen dig i detta, allt du gör har en mening för dig och dem som du älskar, och den styr dig framåt. Pga. detta så blickar du och jag upp mot universum och ställer oss frågan: Universum - Har du någon mening? Min tro säger att Universum har det, men den naturalistiska synpunkten säger att Universum skapades av en slump och det finns absolut ingen mening bakom universums födelse.
CS Lewis skrev detta i sin bok - Kan man vara Kristen:
“Om hela Universum saknar mening skulle vi aldrig ha kunnat förstå att den saknade mening, precis som vi aldrig hade kunnat förstå att universum låg i mörker om det inte hade hade funnits ljus alls i det och därför inga varelser som hade ögon. Mörker hade varit ett ord utan mening.”
Så om universum inte ägde någon mening så skulle du och jag stå över universum eftersom vi tror att vårat liv har en mening och orsak, och att allt vi gör har en mening.
Ett tips är att du läser boken Kan man vara Kristen? Med CS Lewis. Den är väldigt bra och även lättläst. Sedan rekomenderar jag också boken Kristen på goda grunder med Stefan Gustavsson! =)