Om nu bibeln ska vara så viktig, så undrar jag i så fall ifrån vilken bibel, böcker, uttryck mm påstod Jesus detta.
För om inte jag är helt underättad så tyckte han själv att det inte spelade någon som helst roll vem han själv var. Utan huvudsaken för Jesus var att få dem han predikade för, att förstå vad som var rätt och fel utifrån sitt eget samvete.
För om vilken bok fick om möjligt Jesus själv inspiration ifrån om inte ifrån hans egen religion bok Tanaken. Men för min skuld är inte detta så viktigt vad Jesus kan ha läst eller inte.
Nej jag ställer mig bara undrande när man ifrån kristet håll idag gör som man idag gör, när man gör bibeln så betydelsefull. Och där efter så lätt tar sig rätten att döma vad som är rätt och inte ang. kristen tro.
Nej de flesta så kallade kristna idag är inte mycket bättre än Judendomens lärda män ”rabbisar” som Jesus själv valsade runt med när det begav sig.
Själv tycker jag t ex det oskyldiga, svältande, nödställda barnet mm i den okristna delen av i världen som inte haft tillgång till vare sig någon ”kristen” predikan eller till någon bibel är betydligt mer berättigad en plats i paradiset än vad jag är. Som både är född i ett kristet hem och land, döpt och som troende har.
Jag tycker nämligen den som lidit nöd och ett större helvete än vad jag gjort här i livet har betydligt större rätt till ett bättre liv i paradiset än vad jag har, som kunnat äta mig mätt, ha tak över huvudet, få en bra sjukvård mm.
Jag ser därför med förakt på de så kallade kristna idag som tror att bibeln och dess skrift betyder allt.
Man tycks allvarligt mena att alla de som inte haft tillgång till någon bibel i historien allt sedan Jesus levde inte var riktigt kristna? Att tro och tycka detta menar jag är ett högmod som jag tror Jesus har svårt att förlåta.
Kristen dom i ordets rätta bemärkelse