Sök       Avancerad sökning

Ifrån vilken bok hänvisade Jesus?
Postade: 24 Augusti 2008 05:16 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  23
Gick med  2008-08-24

Om nu bibeln ska vara så viktig, så undrar jag i så fall ifrån vilken bibel, böcker, uttryck mm påstod Jesus detta.
För om inte jag är helt underättad så tyckte han själv att det inte spelade någon som helst roll vem han själv var. Utan huvudsaken för Jesus var att få dem han predikade för, att förstå vad som var rätt och fel utifrån sitt eget samvete.
För om vilken bok fick om möjligt Jesus själv inspiration ifrån om inte ifrån hans egen religion bok Tanaken. Men för min skuld är inte detta så viktigt vad Jesus kan ha läst eller inte.
Nej jag ställer mig bara undrande när man ifrån kristet håll idag gör som man idag gör, när man gör bibeln så betydelsefull. Och där efter så lätt tar sig rätten att döma vad som är rätt och inte ang. kristen tro.
Nej de flesta så kallade kristna idag är inte mycket bättre än Judendomens lärda män ”rabbisar” som Jesus själv valsade runt med när det begav sig.

Själv tycker jag t ex det oskyldiga, svältande, nödställda barnet mm i den okristna delen av i världen som inte haft tillgång till vare sig någon ”kristen” predikan eller till någon bibel är betydligt mer berättigad en plats i paradiset än vad jag är. Som både är född i ett kristet hem och land, döpt och som troende har.

Jag tycker nämligen den som lidit nöd och ett större helvete än vad jag gjort här i livet har betydligt större rätt till ett bättre liv i paradiset än vad jag har, som kunnat äta mig mätt, ha tak över huvudet, få en bra sjukvård mm.

Jag ser därför med förakt på de så kallade kristna idag som tror att bibeln och dess skrift betyder allt.
Man tycks allvarligt mena att alla de som inte haft tillgång till någon bibel i historien allt sedan Jesus levde inte var riktigt kristna? Att tro och tycka detta menar jag är ett högmod som jag tror Jesus har svårt att förlåta.

Kristen dom i ordets rätta bemärkelse

Postade: 24 Augusti 2008 11:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  96
Gick med  2007-12-02

Hej presbyt,

jag förstår om mitt svar blir helt irrelevant när jag citerar Bibeln medan du just ifrågasatt dess auktoritet. Jag kommer citera Bibeln av anledningen att den innehåller väldigt mycket Jesus och för att du själv med största säkerhet utgår från Bibeln när du talar om Jesus och Gud.

Det är inte bara en fråga du ställer, men huvudfrågan verkar vara “Vad hänvisade Jesus till i sin undervisning?” Du besvarar den frågan med att Jesus utgick från Tanach/GT, samtidigt som du tycker att det kvittar. Problemet med det påståendet blir att Jesus själv säger i bergspredikan, Matt 5:17:

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Jesus tycker att du ska ta Tanach på allvar!

Dessutom gör Jesus de allra största anspråken på sig själv, om du läser Joh 14:6 t.ex:

Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Min fråga till dig blir väl egentligen: på vilka källor baserar du din tro på Jesus om inte Bibeln? Den är väldigt viktig för att veta något om Jesus alls, det finns inga andra pålitliga källor att gå till. För mig framstår det som att du inte riktigt förstått varför Bibeln är så viktig för de kristna, kanske är det för att du inte läst vad Jesus låter oss veta om sig själv?

Läs Bibeln, med förakt eller utan, den förändrade mitt liv! Det är oftast det som händer och kan vara anledningen till att vi kristna håller den så kär.

Godnatt!

Postade: 26 Augusti 2008 08:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Vad är egentligen tro för dig? För mig är det mer fråga om en samvetsfråga. Mest då för att jag inte ska behöva mucka gräl om oväsentligheter med troende som också tror på den goda sakens Gud i andra religioner.
Själv vill jag leva i fred utan att behöva peka på detaljer på det sätt som fundamentalistiska bok bundna gör i alla religioner. Säg mig, tror du verkligen att det var detta Jesus ville? Pekade Jesus själv på detaljer. Såg han inte istället till det som förband dem inför fadern. Tro inte att man genom bibelläsning kan samla poäng liknande en tentamen. Nej vad vore detta då han predikade om vi skulle göra varandra då värt. Om man inte kan använda tron på detta utan att hela tiden hänvisa till bibeln. 
Och vad är det som ursprungligen som säger att kristen tro måste bygga på bibeln, när så gott som alla kristna fram till Luther inte hade någon tillgång till någon bibel. Har du verkligen mage att inte kalla alla dessa för kristna?
Ps
Snälla läs något också om kristendomens 2008 åriga historia också. Och tro inte bara att det är ifrån din församling du kommer hitta kristna i paradiset!

Postade: 26 Augusti 2008 09:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23

Här var det det ord och inga visor…

gulp

presbyt - 26 Augusti 2008 06:48 -

Vad är egentligen tro för dig? För mig är det mer fråga om en samvetsfråga. Mest då för att jag inte ska behöva mucka gräl om oväsentligheter med troende som också tror på den goda sakens Gud i andra religioner.

Nu var frågan i och för sig inte ställd till mig men ändå. Skulle du kunna utveckla lite vad du menar? Mucka gräl? Vad menar du när du skriver “den goda sakens Gud”?

hmmm

Själv vill jag leva i fred utan att behöva peka på detaljer på det sätt som fundamentalistiska bok bundna gör i alla religioner. Säg mig, tror du verkligen att det var detta Jesus ville? Pekade Jesus själv på detaljer. Såg han inte istället till det som förband dem inför fadern.

Vilken typ av detaljer menar du? Jag förstår inte vad du menar med uttrycket “förband dem inför fadern”?

hmmm

Tro inte att man genom bibelläsning kan samla poäng liknande en tentamen. Nej vad vore detta då han predikade om vi skulle göra varandra då värt. Om man inte kan använda tron på detta utan att hela tiden hänvisa till bibeln.

Är det någon som har hävdat att Bibelläsning handlar om att samla poäng? Vad har du fått det ifrån? Kan du formulera om vad du menar med “Nej vad vore detta då han predikade om vi skulle göra varandra då värt. Om man inte kan använda tron på detta utan att hela tiden hänvisa till bibeln.”? Jag hänger inte med på vad du är ute efter här.

hmmm

Och vad är det som ursprungligen som säger att kristen tro måste bygga på bibeln, när så gott som alla kristna fram till Luther inte hade någon tillgång till någon bibel. Har du verkligen mage att inte kalla alla dessa för kristna?

Kristen tro eller lära bygger först och främst på Bibelns budskap om Kristus Jesus. Det är i Bibeln vi kan läsa om Jesus eller hur? Att inte äga en personlig Bibel är inte detsamma som att inte ha tillgång till Bibelns berättelser eller budskap. I kyrkans Gudstjänst förmedlades Bibelns budskap då som nu på flera olika sätt. Kristen är ju den som bekänner Kristus som sin Herre och frälsare och det kan man inte rimligtvis göra om man inte först har fått ta del av vad det innebär att vara kristen…

smile

Snälla läs något också om kristendomens 2008 åriga historia också. Och tro inte bara att det är ifrån din församling du kommer hitta kristna i paradiset!

Varför så vass tunga? Det finns väl inget som antyder att så skulle vara fallet? Människan ser till det yttre men Gud ser till hjärtat. Vi är inte satta till att döma!

hmmm

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 30 Augusti 2008 01:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2008-08-24

Nej snälla du, jag vill verkligen inte mucka gräl. Okey, jag var väll kanske lite hård i tonen, men vem måste inte vara det idag för att få någon att lyssna. Och föresten så var det precis så det var när självaste Jesus en gång tog sig ton.
Nej jag ber ödmjukast om förlåtelse om du på något sätt blivit sårad. Själv ville jag emellertid bara säga att vi alla är lika inför det vi kallar för Gud, fader, ja till och med moder mm. För ingen kan säga mer än, att han eller hon tror att det förefaller på ett visst sätt. För mig är detta att tro. Att däremot säga att man allt för bestämt vet och vad det allt för ofta innebär därmed i förhållande till sin omvärld anser jag är fel.

Nej av det som Jesus predikade om hur vi skulle förhålla sig till varandra. Så tycker jag nog detta med ödmjukhet är det viktigaste.
Och när det sedan gäller det här med att tro. Så anser jag nog detta med att man känner att man bara vill tro är det viktigaste, dvs. en tro på det som gett åtskilliga genom historien allt sedan Jesus dagar hopp och ork att ta sig igenom vardagen. För att sedan när söndagen kom bli upplysta om Guds ord. Och i stort så gick det till så här i dryga 1 500 år innan Luther såg möjligheterna med boktryckarkonsten.

Tänk dig för det första vad som kan ha skett på 1 500 år. Under denna tid tog det vi idag kallar för Europa form och utvecklades. Då de flesta länderna som Europa idag innehåller föddes och kom till. Och detta skulle inte ha skett om det nu inte vore för att Europa kallades kristet, dvs. att vara en god kristen hade kommit att betyda så mycket annat än att rabbla bibeln uppifrån och ned.
Med kristendomen hjälp stakade man ut Europas framtid. Med dess hjälp blev dess lagar och författningar till mm. Något vi omedvetet lever med och påverkar oss än idag. 

Gud har mer än nittionio namn. Vet du vem Gud, eller fadern är, mer än att han inför oss förkroppsligades till Jesus och därmed gav sig själv ett ansikte utåt.
Detta tror jag och vad jag tror kristendomen är ensam om att göra, nämligen att ge gudaväsendet, Gud, fadern ett ansikte utåt genom Jesus, detta är det enligt mig det geniala med hela kristendomen. Men där jag för den skull inte kan säga med säkerhet att jag vet mer än att jag hemskt gärna vill tro att det förfaller sig så som det berättas om Jesus. Det vill säga att sonen, fadern och den helige anden blir ett genom denne Jesus.

Observera att kristendomen föddes genom tron på vem Jesus var för nu ca 2008 år sedan, varav själva namnet Kristus. Men människan har enligt mig varit förbunden till Gud, dvs. fadern mycket längre än så. Och ett bra exempel på detta, är vad vi t ex kan få ut ifrån andra betydligt äldre religioner än kristendomen.
Fadern, Gud eller vad man nu ska kalla det för eller vad det egentligen är. Har varit i vår närvaro ända sedan genesis tills det då han trädde in i vårt medvetande och varslade om det gudomliga med oss och därmed skapade den moderna människan. 

Jag skulle kunna skriva mycket mer och hur min tro ser ut. Men är fullständigt medveten om att det då kan bli allt för svårbegripligt, varför jag nu hejdar mig.

Vänligen

Postade: 30 Augusti 2008 05:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  110
Gick med  2008-06-07

Presbyt och ni andra,

Så här sa Ribi Yehoshua (Messias) (Netzarims Rekonstruktion av Hebreiska Matityahu (Matteus) 5:17-20) [Min översättning; därför hackigare än originalcitatet]:

”Tro inte att jag har kommit för att rota upp Torahn eller Neviim [profeterna), men snarare har jag kommit för att försona dem men den muntliga lagen av êmêt (sanning). Skulle himlarna och hâ-ârêtz (syftar till Israel) byta platser; fortsättningsvis ska inte ens ett ? (en hebreisk bokstav; yod) och inte heller en ??? (en hebreisk symbol; ungefär lika liten som ett ?) av den muntliga lagen från Môshêh (Moses) på något sätt byta plats; tills det kommer bli så att allting är helt och fullt ratificerat (synonym: stadfäst) och utfört icke-selektivt. För vem som än tar bort en muntlig lag från Torahn, eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas ”borttagen”. Både han som bevarar och han som undervisar dem skall kallas Ribi i himmelriket. För jag säger er att om inte er tzedâqâh [leva rätt enligt Torahn] överstiger den som sôphrim [skriftlärda], och [troligen ”Herodes-ka”] rabbinska-Perushim, finns det inte någon möjlighet att ni kommer att komma in i himmelriket!

Vidare står det i Netzarims Rekonstruktion av det Hebreiska Matityahu (NHM) 19:17:
”Ribi Yehoshua sade till honom: ”Varför frågar du mig om ”gott”? En [refererar till ha-Sheim [Skaparen av universum]] är God. Om du önskar komma in i livet, håll shomeir (vaka över) mitzwot (buden i Torahn).”

Här deklarerar Ribi Yehoshua exakt samma formel som ???? (Torah): gör ditt bästa att hålla Torah [t.ex. ät inte fläsk och skaldjur; håll de judiska högtiderna] om du önskar ha liv i ha-Olam ha-Ba (det kommande riket; himmelriket)! Han sa inte: ”Tro på Mig som Messias”! Han sa inte: ”Acceptera mig som din personliga frälsare”!

Tan’’kh – den judiska Bibeln - garanterar att kipur (försoning) enbart är beroende på att en person gör sitt bästa att hålla samma mitzwot (bud), som den historiska Ribi Yehoshua befallde er att hålla (se citat ovan). När en person gör det får denne tillgång till ha-Sheims kipur (försoning) för sina felsteg i att följa buden.

mvh Anders Branderud
Geir Toshav, Netzarim i Ra’anana i Israel (http://www.netzarim.co.il) som är efterföljare till Ribi Yehoshua - Messias - i ortodox judendom
http://bloganders.blogspot.com

Signatur 

Anders Branderud
Hur man följer Ribi Yehoshua - Messias -foljaYeshua.wordpress.com

Postade: 31 Augusti 2008 10:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
presbyt - 30 Augusti 2008 11:54 -

Själv ville jag emellertid bara säga att vi alla är lika inför det vi kallar för Gud, fader, ja till och med moder mm. För ingen kan säga mer än, att han eller hon tror att det förefaller på ett visst sätt. För mig är detta att tro. Att däremot säga att man allt för bestämt vet och vad det allt för ofta innebär därmed i förhållande till sin omvärld anser jag är fel.

Jag håller med dig, vi är alla lika inför Gud, ingen kan berömma sig av att ha en bättre position än någon annan. Att tro sig veta allt är att göra sig till Gud. Här finns anledning till övning, att lyssna till andra i ödmjukhet. Helt säkert finns det något att lära av andra människor även om dessa har en tro/livsåskådning/politisk åsikt som skiljer sig helt eller delvis från ens egen.

Nej av det som Jesus predikade om hur vi skulle förhålla sig till varandra. Så tycker jag nog detta med ödmjukhet är det viktigaste. Och när det sedan gäller det här med att tro. Så anser jag nog detta med att man känner att man bara vill tro är det viktigaste, dvs. en tro på det som gett åtskilliga genom historien allt sedan Jesus dagar hopp och ork att ta sig igenom vardagen.

Ja ödmjukheten är viktigt liksom människokärleken. Men vi brister ofta eftersom vi är människor. Min tro är att Jesus gör skillnad när det gäller detta. Genom honom kan vi få en förebild, kraft och ork att finna en väg även när livet är smärtsamt. Detta är den kristnes glädje och hopp, att Jesus gör det möjligt att bli återupprättad i sin relation med Gud och medmänniskan. 

Med kristendomen hjälp stakade man ut Europas framtid. Med dess hjälp blev dess lagar och författningar till mm. Något vi omedvetet lever med och påverkar oss än idag.

Helt klart är det så att den kristna tron starkt har påverkat hur Europa har utvecklats. Den kristna trons människor har tagit del i samhällsbyggandet på olika sätt speciellt genom klosterväsendet som jag har förstått det.

Detta tror jag och vad jag tror kristendomen är ensam om att göra, nämligen att ge gudaväsendet, Gud, fadern ett ansikte utåt genom Jesus, detta är det enligt mig det geniala med hela kristendomen.

Ja, så tror jag också att det är. Gud har tagit mänsklig gestalt i Jesus som ger av sin Ande till alla som tror. 

Jag skulle kunna skriva mycket mer och hur min tro ser ut. Men är fullständigt medveten om att det då kan bli allt för svårbegripligt, varför jag nu hejdar mig.

Ja, det där med tro kan vara knepigt att förklara. Det är lätt hänt att man inte lyckas formulera sina tankar som man vill. Att tala om Gud är på ett sätt omöjligt. Hur skall man förklara Gud så som man själv uppfattar denne på ett begripligt sätt? För mig är Jesus svaret på den frågan.

Vilken bok hänvisade Jesus till när han talade om sig själv?

I Lukas evangelium finns en vers som kan vara en del av svaret. Två av lärjungarna har lämnat gemenskapen i Jerusalem efter Jesu död på korset. Med krossade drömmar om ett annorlunda rike ger de sig av hemåt. Allt känns förlorat. På vägen möter de den uppståndne men de känner i sin sorg till en början inte igen honom. I samtalet händer något med dem och de berörs av “främligen” som går med dem på vägen. Han förklarar för dem att Messias måste uppfylla allt som står i Skriften:

Och med början hos Mose och alla profeterna förklarade han för dem vad som står om honom överallt i skrifterna.

(Lukas 24:27)

Läs gärna fortsättningen i Lukasevangeliet om vad Jesus gjorde strax därefter och de två lärjungarnas reaktion på detta.

Bästa hälsningar.

smile

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70