Gobble - 10 September 2008 10:26 -
Anledningen till att du tycker att den bade haller med och sager emot beror ju pa hur du uppfattar konceptet fyla. Citatet ovan talar ju om animal groups tex, vad menas med det? Menar de samma som nar du talar om fyla?
Animal groups och fyla är två benämningar på samma sak. Chordata är väl ett bra exempel på fylum.
Och igen, har inga fyla uppstatt efter kambrium?
Båda diagrammen visar på fyla som har fossil efter kambrium, däremot argumenterar det diagram du indirekt hänvisade till att detta beror på att dessa fyla (utom Bryozoa) inte har mineraliserbara skelett och att de förmodligen uppkom under kambrium.
Dessutom är det väl ingen som tror att arter inom fyla som Bryozoa eller Nemertini skulle utvecklats från arter inom exempelvis Chordata. Det skulle kännas som ett aningens absurd påstående.
Jag anser att de diagram du lankade till ar missvisande. Det framstar som att variationen inom fyla ar valdigt lag bade vid kambrium och idag, sa ar inte fallet.
Märkligt uttalande eftersom diagrammen (både mitt och ditt) inte går in på variationer inom fyla. I de diagram jag länkade till talas endast om förväntade och fossilt belagda relationer mellan djur på en hög abstraktions nivå, nämligen på nivån grupper av djur eller fyla som man också kan säga.
Punkt 5 uppfattar jag att man har med for att visa pa olika mekanismer som kan leda till antingen “snabb” evolution med stora forandringar i morfologi eller till att vi uppfattar de fossila lamningarna som “snabb” evolution med stora forandringar i morfologi.
Tycker du att det ar fel att visa pa vilka teorier man har kring detta? Det visar ju ocksa pa vilka fragar man kan tankas undersoka med vidare forskning inom amnet.
Problemet jag har med texten i den länk du gav är att först försöker man mer eller mindre påstå att den kambriska explosionen inte är ett problem, punkt 1 - 3. Punkt 4 säger väl egentligen ingenting. Sedan kommer man till punkt 5 som är olika förklaringar till problemet ur evolutionistisk synvinkel. Om nu problemet inte finns, varför ödsla tid på att i punkt 5 försöka förklara det? Om det däremot är ett problem är det ju vettigt att försöka förklara det. Sedan har vi punkt 6 som i viss mån motsäger det diagram som länkas till i fotnoterna.
Så för min del känns det som kvaliten på denna sida är (om jag försöker vara snäll) något bristfällig.
Sammanfattningsvis så tycker jag nog punkt 5 är det bästa som står på sidan, om man nu är villig att erkänna att detta är ett problem som behöver förklaras. Däremot vet jag inte hur bra/dåliga argumenten under punkt 5 är, så noga har jag inte läst sidan.
For det forsta sa talar man inte om mer eller mindre utvecklade. Tva olika utvecklingslinjer vid samma tdpunkt har genomgatt precis lika lang tid av evolution, den ena ar inte mer utvecklad an den andra. Av samma anledning ar primitiva organismer en olycklig term. Vi manniskor har genomgatt precis lika mycket evolution som E. coli. Den ena ar inte mer utvecklad an den andra, bara olika.
Normalt används väl ordet utveckling. Men det man är ute efter är att komplexiteten hos vissa arter är större än komplexiteten hos andra arter. Och tanken är att dessa mer komplexa livsformer utvecklats ur mindre komplexa former av liv. Varför utveckling ska ske på just det sättet finns inte så bra förklaringar till inom evolutionsteorin, men det är en annan debatt. Ur komplexitets aspekten är människor långt mer utvecklade än vad E. coli bakterier är, människan är en mycket mer komplex livsform. Dessutom utvecklas inte alla arter hela tiden enligt evolutionsteorin, exempelvis anses väl E. coli bakterier sett likadana ut under 100 miljoner år enligt evolutionsteorin.
Tva olika fyla har ett gemensamt ursprung. Nagonstans i tiden skiljde sig dessa fyla at. Hur sag de ut precis efter att de skiljt sig at. tror du vi skulle gruppera dem i olika fyla? Saklart inte. Om vi undersokte de kambriska fossilen utan forkunskapen om vad som finns idag tror du vi skulle komma fram till samma slutsats angaende hur manga fyla det ar? Knappast. Salunda blir det otroligt svart att identifiera mellanformer. Kanske har vi redan funnit dem men vi grupperar de enligt de fyla vi har sa att det “ser ut som om” manga fyla uppstod under kambrium.
Visst är det problematiskt att tolka det fossila lagret, men många fyla har så pass distinkta drag att det är enklare att klassificera vilket fyla ett fossil tillhör än vilken art de tillhör. Du kan ju testa att byta ut ordet fyla mot arter i ovanstående formulering och se att på den mer detaljerade nivån ökar problematiken med att tolka det fossila lagret snarare än minskar. Det är bland annat därför jag inte vill ge mig in i en debatt om mellanformer på art nivå, för allt sådant är mycket en tolkningsfråga som baserar sig på vilken övergripande paradigm man tror på.
tirian - 10 September 2008 09:38 -
Hur kan den kambriska explosionen vara ett vetenskapligt problem men inte ett problem för evolutionsteorin? Innebär det att evolutionsteorin inte är vetenskaplig eller vad?
Att den kambriska explosionen ar ett vetenskapligt problem innebar att vi inte har allt forklarat for oss kring denna handelse. Vidare innebar det att det ar ett problem man kan anvanda den vetenskapliga metoden for att losa. Att den kambriska explosionen ar en utmaning for forskningen innebar att det kanske inte alltid kommer vara latt att hitta svaren, det kommer behovas mycket jobb for att identifiera fler fossil, sytematisera fossilen, utveckla och forbattra fylogenetiska tekniker, m.m.
Den kambriska explosionen ar daremot inget storre problem for evolutionsteorin som sadan. Den ar tillrackligt val underbyggd trots att vi inte forklarat den kambriska explosionen fullt ut. Om det skulle visa sig att nagon annan process varit verksam under den kambriska explosionen sa skulle evolutionsteorin fortfarande vara valid. Med den kunskap vi har idag kan vi med stor sakerhet saga att det isafall endast ar fraga om ett tillagg till evolutionsteorin.
Jag har aldrig påstått att den kambriska explosionen är den slutgiltiga falsifieringen av evolutionsteorin. Däremot har jag hävdat att det är ett problem som kräver en förklaring utifrån de fakta vi har idag.
Om man inte vill erkänna att detta är ett problem tycker jag att man uppför sig irrationellt. Det är väl bättre att bita ihop och erkänna problemet. Sedan kan man ägna sig åt att hitta trovärdiga förklaringar istället för att försöka sopa problemet under mattan.
Så ska vi avsluta den här diskussionen och ägna tid åt någon av de övriga punkterna på min lista?