richardIII - 06 September 2008 10:57 -
Hej!
Talawa. gamla testamentet, nya testamentet båda är delar av den kristna urkunden bibeln. Ni kristna måste kunna stå för båda delarna så länge båda delarna ingår. Budordet lyder “du ska icke döda” men det pratas ganska mycket om att slå ihjäl otrogna, fiender, även olydiga barn ska dö.
Det går helt enkelt inte att ge budordet nån credit för det gäller bara de som bekänner sej till tron, som inte är otrogna eller olydiga. Hade ni velat ha lite trovärdighet i kärleksbudskapet är mitt förslag att skrota gt, dumpa det som barlast och fokusera på jesus. Fast å andra sidan, sa inte jesus att han kom för att uppfylla lagen? Så han måste väl gilla gt?
Ja du, det finns lite grus i maskineriet det håller jag med om. Samtidigt tycker jag att GT är så komplext, där finns t ex detta att Gud straffar ett visst folk eller att lagen förskriver dödstraff för vissa typer av handlande. Lagtexterna är ju i och för sig riktade till Israeliterna och inte till några andra. Men i GT finns ju annat också. Ett exempel ur Jesaja bok för att illustrera vad jag menar där Gud talar och säger:
“Låt mig slippa se era illdåd. Sluta göra det onda och lär er göra det goda. Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte. För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt.” (Jesaja 1:16-17)
Det kan jag bejaka.
Och det här med att människan är skapad till guds avbild fattar jag inte. I så fall är gud ateist, buddhist, mormon, hindu, muslim, kommunist, homosexuell, sadist, djurplågare, pedofil…....du fattar.
Jäpp, jag fattar! Alla människor är skapade till Guds avbild men vi är inte som Gud i vår personlighet. Alla människor bär Guds bild inom sig men den kan vara mer eller mindre tydlig. Vi kan vara närmare eller längre ifrån Gud men bilden finns kvar trots det. Det som skiljer oss från Gud och vår medmänniska är det som kallas synd…
Evangelierna berättar om vad Gud gör när det gäller det här.
Ja, det är begripligt. Jag hade inte heller velat eller kunnat försvara eller förklara allt våld och elände i bibeln. Tråkigt nog (för dej) måste du göra det, i alla fall för dej själv, för att inte gå runt med skygglappar i en sockrad version av kristendomen.
Det där med begriplighet syftade på mitt resonemang som helhet men det såg ut som om jag menade det jag skrev sist nämligen angående det våld som finns i GT. Jaha det gäller att formulera sig tydligt och läsa två gånger…
Det är alltså upp till mig att försvara och förklara allt våld och elände i Bibeln? Det kan jag inte.
Tycker du att jag ser dåligt?
Vad är det som är så sockrigt?
En reflektion, man behöver inte bekänna sej till kristendomen för att vara emot våld, för att välja kärlek, för att älska sin fiende.
Håller med dig helt och hållet.
Man behöver ingen religion för att vara en god människa, tvärtom. Om man är en god människa utan religion är man god i grunden, om man är en god människa på grund av religionen är det tänkbart att man är det bara för att man är rädd för straff eller ute efter en belöning.
Håller inte med dig helt och hållet. Vem är en god människa?
Om du med religion menar kristen tro så har Jesus redan tagit på sig straffet.
Vilken slags belöning tänker du dig att man skulle kunna få?