richardIII - 21 Augusti 2008 01:19 -
Hej!
Man får tro att en apelsin skapade världen om man vill. Att jag inte ska få ha rätten att kalla någon som tror det aningen förvirrad och/eller psykiskt sjuk så kan jag likaväl gå emot allt som denna värld tror på.
Menar du alltså att panteister och teister är förvirrade och psyksjuka?
Nej, sluta vända på vad jag säger. Min poäng var att det finns bättre skäl att tro på Gud än att tro utomjordingar skapat världen. Det är bara ett exempel så klart.
Nej, jag tar inte rätten. Jag har rätten eftersom att det är min ansvarighet att uppfostra barnet till normalt beteende, iomed att jag är barnets far. Skulle jag inte straffa barnet skulle det växa upp till att bli ett “problem-barn” som man ser på Supernanny eller vad du vill. Du gör misstaget i att tro att rättvisa inte behöver skipas. När någon gör fel medvetet så säger allting inom oss att personen som gör fel måste straffas i förhållande till sitt brott mot medmänskligt beteende.
Vem ger dej rätt att straffa? Visst är det ditt ansvar att uppfostra, men uppfostra är definitivt inte samma sak som att straffa. Straff är bara hämnd, nåt som hamnar väldigt långt ner på medmänsklighetsskalan.
Det är det inte alls. Det är rättvisa. En mördare förtjänar att vara inlåst om den vill sticka knivar i människor. Det är straff. Ett samhälle utan straff är korrupt och kaotiskt.
Att inte straffa ett barn betyder inte att det blir ett problembarn. Straff är medeltida och platsar inte i en modern uppfostran. Jag har sex barn, jag har aldrig straffat dem. Naturligtvis har de gjort dumheter, pga oförstånd och omognad, men vi har alltid löst allting genom att prata och skapa samförstånd.
Då är ju pratet ett slags straff. Tror du att barnen vill sitta och lyssna på ditt moraliserande. De är förmodligen mycket mer sugna på att leka.
Som sagt, barnet var ett alldeles för vagt exempel, vilket jag ändrade.
Dessutom finns det ingen sonm gör fel medvetet, alla handlar utifrån övertygelsen att de har rätt.
Det är här vi inte håller med varandra. Jag tycker dock att du maskerar en spekulation med fasaden av en axiom. Men varför ska jag lyssna på dig överhuvudtaget? Du har ju inte rätt.
Sen kan ju nån annan tycka det är fel, men alla gör rätt efter sin egen måttstock. Och vad är rättvisa? Är straff rättvisa? Om du slår mej är det då rättvist om jag slår tillbaka? Två fel blir ett rätt?
Alla brott begådda måste motbekämpas i förhållande till brottets kaliber för att vi ska ha ett fungerande samhälle. Det är därför vi har lagar och fängelser. Det finns människor över hela världen som väljer att göra det vi människor kallar fel, kanske mördar, och hamnar i så fall i fängelse. Majoriteten vet att det är rättvisa eftersom att vi förväntar oss ett visst beteende från människor.
Men jag antar att du inte tror på rätt eller fel eftersom att du inte tror på gott eller ont?
Rätt
. Rätt och fel, gott och ont är subjektiva, lokala och tidsbundna uppfattningar.
Jag har inte hävdat annat. Men våra uppfattningar om dessa är korrekta, om inte man vill avskaffa sin mänsklighet. Jag ser inte hur jag ska kunna debattera med dig eftersom att jag tycker du är inkonsekvent men du själv verkar inte märka det.
Om jag ser en kvinna som blir våldtagen av fem män så känner jag mig arg, och med rätta anser jag och majoriteten av världens befolkning. Är du villig att säga att du inte skulle kunna bli arg på något sådant?
Vad skulle min ilska tillföra situationen? Däremot inte sagt att jag inte skulle försvara kvinnan, med våld om så krävdes. Min måttstock säger nej till övergrepp och jag handlar enligt den.
Så även om du inte lyckades slå ner de fem männen, rädda kvinnan, och fick ligga i en blodig pöl fasthållen av två män medans de andra våldtar henne om och om igen, så skulle det inte ta emot i ditt hjärta att inte kunna säga det de gör är fel? Om du svarar ja så har du antingen väldigt dålig fantasi och kan inte tänka dig in i situationen, om du svarar nej är jag bara för dig. Men om du verkligen sätter dig in i situationen och tänker det framför dig, hur mycket ska det krävas att du förnekar för att du till slut ska ha förlorat all din mänsklighet? Men jag vill ha ett ärligt svar på första frågan. Jag är intresserad av vad du tänker i situationen.
Därmed gör jag en koppling till att det som jag kallar Gott också i viss mån är vad Gud kallar Gott, och det som jag kallar Ont är i viss mån vad Gud kallar Ont.
Du vet alltså vad gud vill. Låter farligt tycker jag.
Allt handlar inte om individer. Det finns många fler än jag som tror så här. Jag kanske borde sagt “vi” (mänskligheten) eftersom att jag ofta kan tolkas på motsatt sätt.
Du kan inte diskutera vare sig Gott eller Ont som begrepp om du inte redan har en fast hållning i vad som är Gott eller Ont. Därför är det helt meningslöst när du säger att jag ska kalla Gud för ond eftersom att du själv inte ens vet vad ont är och inte anser att jag kan veta det heller.
Jag vet vad som är gott och ont för mej, just nu. Du säger att det som är gott eller ont för dej också gäller för gud. Du gör dej till uttolkare av guds uppfattningar. Medeltidsvarning. Talibaner på stan.
Nej, jag gör mänskligheten till uttolkare av vad Gud skulle uppfatta det som. Det är inte bara jag som tycker så här utan många miljarder människor på denna jord. Du verkar ha förnekat gemensam mark med andra människor och på det sättet avsagt dig en stor del av din egen medmänsklighet. Är medmänsklighet för dig bara ett ord?
Att folk har dött i Guds namn betyder inte att det var stött av Gud.
Det är ju precis det jag menar. Människor handlar i eget intresse och säger att gud sanktionerat det. Grejen är ju att alla gör det. Bush säger att gud är med honom, bin ladin säger att allah är med honom. Båda kan knappast ha rätt om inte gud är schitzofren. Det rimligaste är väl att båda två lurar både sej själva och sin omgivning.
Och du har aldrig tänkt att en möjlig lösning skulle kunna vara att en eller båda av de har fel? Bara för att det är svårt att avgöra vare sig något är rätt eller fel betyder inte att vi kan göra det lätt för oss, och överge tron på rätt och fel. Är inte det allt som subjektivism är? En lätt väg ut, där vi inte behöver hållas ansvariga och kan leva ut våra liv i själviskhet och hat eller kärlek mot andra, utan att hatet för den delen skulle vara värre? Tänk om det verkligen var så i världen. Då skulle ju talibanerna bara kunna göra som de vill, t.o.m. mot dina egna barn. Är inte det en hemsk tanke, som skulle kunna vara fel, ond och orättvis, oavsett vad du tycker eller tänker? Tänk på dina barn! Är du villig att hålla fast vid subjektivism bara för att du ska verka övertygad, även om din familj var i fara? Vad säger det om din kärlek till dem?
Men ditt problem är att du inte kan hålla någon ansvarig för vad du kallar rätt eller fel.
Det är inget problem. Alla ansvarar bara inför sej själva.
Ansvarar inför sig själv? Jag kan ju inte ha ansvar inför mig själv om inte jag tror att jag borde bete mig på ett visst sätt?
Du vet ju, utom tvivel, att vissa saker “känns” fel och du önskar kanske att de borde kännas fel i andra också? Skulle du inte kunna önska det?