Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Förberedande inlägg: Falsifiering
Postade: 17 Augusti 2008 08:49 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  160
Gick med  2008-07-30

Anders och jag har pratat om en debatt kring ID, där vi skulle dedicera en tråd till ett ämne. Till att börja med måste vi etablera hur teorierna falsifieras. När det gäller evolutionsteorin, så finns kända faktorer för falsifiering, men hur ser kriterierna ut för falsifiering av ID? När vi väl rett ut detta, känner jag mig redo att angripa sakfrågan (i en egen tråd). Glöm inte referenserna.

Signatur 

Antal artiklar som innehåller stöd för ID och klarat en peer review: 0 st.

Postade: 18 Augusti 2008 07:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1458
Gick med  2007-06-13
Kyrie1 - 17 Augusti 2008 06:49 -

Anders och jag har pratat om en debatt kring ID, där vi skulle dedicera en tråd till ett ämne. Till att börja med måste vi etablera hur teorierna falsifieras. När det gäller evolutionsteorin, så finns kända faktorer för falsifiering, men hur ser kriterierna ut för falsifiering av ID? När vi väl rett ut detta, känner jag mig redo att angripa sakfrågan (i en egen tråd). Glöm inte referenserna.

Det har debatterats om evolutionsteorins påstådda falsifierbarhet tidigare i den här tråden.

I den tråden ställer Sebastian E följande frågor:

(1) Vilken observation menar ni skulle kunna falsifiera evolutionsteorin? Här syftar jag på antingen biologisk eller kemisk evolution - välj själv.

(2) Thomas Kuhn har menat att motsägelsefulla observationer är anomalier som förklaras med hjälp av hjälphypoteser och som inte omkullkaster, eller bör omkullkasta en teori. Jag håller med - det vore väldigt opraktiskt att överge en teori så fort den stöter på problem. Finns det några sådana svårförklarade anomalier för evolutionsteorin?

I följande tråd diskuteras ID och en testbar vetenskaplig hypotes. Här diskuteras IDs förutsägelser om att större delen av DNA-koden bör uppvisa funktion. Mats Selanders har även skrivit en artikel om ID som tar upp IDs falsifierbarhet under punkt 3.4.

Så är du intresserad och vill veta mer finns det saker att läsa.

Signatur 

Det är bättre att veta att man tror, än tro att man vet!

Postade: 18 Augusti 2008 10:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30

Kan vi inte diskutera evolutionsteorins falsifiering i den tråden, eller kanske i en ny tråd om det behövs? Anledningen till att jag tar upp ID:s falsifieringskriteria är att om man ska kunna föra en debatt om ID, måste man veta vad som gör att ID-förespråkare anser något, eller inte anser något (precis som man måste när det gäller evolutionsteorin, men det behöver vi inte diskutera i denna tråd). Finns det något annat än en text där Mats Selander slätar över behovet av falsifiering? Finns det några kriterier för att falsifiera ID?

(Starta gärna en ny tråd eller ställ en fråga i en annan tråd om vi behöver diskutera evolutionsteorins falsifieringskriterier.)

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 10:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-06-13
Kyrie1 - 18 Augusti 2008 08:40 -

Kan vi inte diskutera evolutionsteorins falsifiering i den tråden, eller kanske i en ny tråd om det behövs? Anledningen till att jag tar upp ID:s falsifieringskriteria är att om man ska kunna föra en debatt om ID, måste man veta vad som gör att ID-förespråkare anser något, eller inte anser något (precis som man måste när det gäller evolutionsteorin, men det behöver vi inte diskutera i denna tråd). Finns det något annat än en text där Mats Selander slätar över behovet av falsifiering? Finns det några kriterier för att falsifiera ID?

(Starta gärna en ny tråd eller ställ en fråga i en annan tråd om vi behöver diskutera evolutionsteorins falsifieringskriterier.)

Eftersom tråden heter falsifiering kunde det vara intressanta att diskutera de mer vetenskapsteoretiska problemen när det gäller detta, och kanske den vetenskapliga metoden överlag.

Men visst kan vi diskutera IDs falsifierbarhet, så ...

Vad anser du om hypotesen angående skräp DNA?

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 10:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30

Vilken hypotes? Att förekomsten av skräp-DNA falsifierar ID? Om ID-förespråkarna satt upp det som ett av sina kriterier, så håller jag med. Annars inte.

Kan man inte bara få en enkel lista på vilka falsifieringskriterier ni (ID-förespråkarna) jobbar med?

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 11:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-06-13
Kyrie1 - 18 Augusti 2008 08:59 -

Vilken hypotes? Att förekomsten av skräp-DNA falsifierar ID? Om ID-förespråkarna satt upp det som ett av sina kriterier, så håller jag med. Annars inte.

Kan man inte bara få en enkel lista på vilka falsifieringskriterier ni (ID-förespråkarna) jobbar med?

ID förespråkare har förutsagt att större delen av DNA-koden bör uppvisa funktion.

Hur stämmer detta med verkligheten?

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 11:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  97
Gick med  2008-08-11
tirian - 18 Augusti 2008 09:07 -

ID förespråkare har förutsagt att större delen av DNA-koden bör uppvisa funktion.
Hur stämmer detta med verkligheten?

Min Bold. Du får nog vara mer specifik. (Dra till rejält nu för säkerhetsskull) Men förklara också varför just denna andel vederlägger din hypotes.

Postade: 18 Augusti 2008 11:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30

Kan vi inte börja med att lägga falsifieringskriterierna på bordet? Eller är alla ID-förespråkare det av religiösa skäl istället för av rationella? Om inte annan kan jag väl kontakta någon, men någon här borde kunna redogöra för detta.

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 12:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12
Kyrie1 - 17 Augusti 2008 06:49 -

Jag trodde att du skulle beskriva ID-teorier och sedan visa varför de inte håller. Varför gör du inte det?

Postade: 18 Augusti 2008 01:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30
Anders - 18 Augusti 2008 10:59 -

Jag trodde att du skulle beskriva ID-teorier och sedan visa varför de inte håller. Varför gör du inte det?

Det ska vi ju göra. Vad skrev jag som fick dig att tro att jag dragit mig ur? Som du ser vill jag också veta vilka kriterier som ni själva satt upp.

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 03:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-06-13
Kyrie1 - 18 Augusti 2008 11:06 -
Anders - 18 Augusti 2008 10:59 -

Det ska vi ju göra. Vad skrev jag som fick dig att tro att jag dragit mig ur? Som du ser vill jag också veta vilka kriterier som ni själva satt upp.

Och när börjar diskussionen?

Signatur 

Postade: 18 Augusti 2008 03:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30
tirian - 18 Augusti 2008 01:03 -

Om du har något specifikt du vill ta upp om antingen ID eller evolutionsteorin, så gör det. Jag kan vara med att svara. Jag börjar också bli otålig, men jag har en grej här jag vill reda ut kring villkoren som ID-folket satt upp för sig själv:

Vad anser ID-förespråkarna falsifiera ID?

Signatur 

Postade: 19 Augusti 2008 08:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Gick med  2007-06-13
Kyrie1 - 18 Augusti 2008 01:22 -

Om du har något specifikt du vill ta upp om antingen ID eller evolutionsteorin, så gör det. Jag kan vara med att svara. Jag börjar också bli otålig, men jag har en grej här jag vill reda ut kring villkoren som ID-folket satt upp för sig själv:

Om du läst Mats Selanders text finns det 3 punkter där. Dessutom har jag ställt frågan om skräp DNA här, med en länk till en långt mer ingående diskussion av Sebastian. Så vad är det du egentligen väntar på?

Signatur 

Postade: 19 Augusti 2008 01:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  1
Gick med  2008-08-19
tirian - 19 Augusti 2008 06:01 -

Om du läst Mats Selanders text finns det 3 punkter där. Dessutom har jag ställt frågan om skräp DNA här, med en länk till en långt mer ingående diskussion av Sebastian. Så vad är det du egentligen väntar på?

Jag provar att svara igen. Jag väntar på att mitt konto ska återaktiveras.

Postade: 19 Augusti 2008 04:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12
Kyrie1 - 18 Augusti 2008 01:22 -

Michael Behe skriver om icke-reducerbar komplexitet. System som förlorar sin funktion (men kan ha en annan funktion) om man tar bort en del. Om man kan visa antingen att hans exempel inte är icke-reducerbara eller att de i alla fall kan utvecklas, men genom en alternativ väg (stegen innan har en annan funktion) så har hans exempel falsifierats.

Postade: 19 Augusti 2008 09:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  97
Gick med  2008-08-11
Anders - 19 Augusti 2008 02:04 -

Om man kan visa antingen att hans exempel inte är icke-reducerbara eller att de i alla fall kan utvecklas, men genom en alternativ väg (stegen innan har en annan funktion) så har hans exempel falsifierats.

Min bold. Du säger det ju själv. Det är ju bara ett enda exempel som falsifieras. Då är det ju bara att ge sig i kast med nästa organ (eller liknande).  Eller menar du att hela ID-tanken falsifieras?
Förresten: Om det är flagellen du tänker på så är det redan visat att den är reducibelt komplex (men det har väl inte falcifierat något??)

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70