Indy - 14 Augusti 2008 03:31 -
Jag tror du ha fel där, Kyrie1. Den uppfattningen jag har fått är att den sorts övertygelse som du beskriver ovan (evolution “guidad” av Gud) kallas för “Teistisk evolution”. Kreationism tror jag endast är när man har varianter av den övertygelsen som Göran A. beskriver ovan.
Indy,
de olika “positionerna” i evolution-skapelsedebatten är inte lätta att få grepp om. Men så här har jag fått det förklarat för mig:
1. Ung-jord kreationism (Young Earth Creationism): Uppfattningen att (1) jorden (universum) är ung ca 10 000 år (2) Gud skapade de olika “arterna” (där “art” snarare betyder “släkten” eller “familjer”). Mikroevolution har sedan anpassat dessa till olika klimat, (3) “Dag” i skapelseberättelsen förstås som en 24-timmarsperiod, (4) Noas flod var en global flod.
2. Gammal-jord kreationism (Old Earth Creationism - or Progressive Creationism): uppfattningen att (1) universum är 8-16 miljarder år och jorden ca 4,5 miljarder år gammal, (2) Gud har skapat “progressivt” där “utvecklingen skett både genom Guds skapande ingripande och mikroevolution. (4) Guds skapande har skett i steg där respektive “dag” motsvarar en tidsperiod eller är den första dagen i en tidsperiod (alt tolkas “dag” som ett litterärt stilgrepp där Guds stegvisa skapelse beskrivs som Guds arbetsvecka), (3) Noas flod var en lokal flod
3. Teistisk evolution (1) Universum och jorden är 8-16 resp 4,5 miljarder år gamla, (2) Gud har inte skapat genom någon intervention utan livet har utvecklats genom darwinistisk naturalistisk evolution, (3) Big Bang var “fully gifted” dvs var på något sätt “förprogrammerad” för evolutionen.
Det finns varianter och underkategorier under alla dessa tre huvudgrupper. Det du Indy beskriver som “teistisk evolution” ligger nog närmare Old Earth Creationism eftersom Teistisk evolution faktiskt köper Darwinistisk evolution (dvs blind, naturalistisk evolution). Detta kanske låter konstigt (och jag tycker nog själv att det är det). Men jag har både läst Howard J. Van Till (som nog är den kändaste förespråkaren för Teistisk evolution) och även frågat kristna naturvetare som ansluter sig till denna uppfattning, och det är klart att de köper Darwinistisk evolution. De menar inte att Gud faktiskt ingriper i evolutionen. Snarare att den i så fall var förprogrammerad, och förprogrammerad på ett sådant sätt att man inte skulle kunna säga med säkerhet att Gud låg bakom. De brukar göra en poäng av att relationen med Gud måste vara genom “tro” och att detta skulle omintetgöras om det var observerbart att en intelligens låg bakom skapelsen.