Andreas - 12 Augusti 2008 12:40 -
Hej kakafoni! Det vore rimligt att man på samma sätt som man varnar för alltför stort intag av mat (och faktiskt inte bara av direkt ohälsosam mat, vi dricker ju t.o.m. för mycket jos!) skulle varna även för alltför stor förbrukning av sexualpartners. För bara den som stoppar huvudet i sanden kan förneka att ökad trohet (och gärna ökad nykterhet) TILLSAMMANS med ansvarsfull kondomanvändning skulle bidra väsentligt till minskad smittspridning.
Kondom är så pass säkert att flera sexualpartners inte ökar smittspridningen i någon relevant utsträckning.
Det finns en modern sekulär prydhet/idealism som knappast står den gamla frikyrkliga efter: givet att alla är nyktra och ansvarstagande vid själva samlagstillfällena skulle kondom i princip räcka för att hejda negativa direkt fysiska följdverkningar av promiskuitet (vi tar här inte upp mer svårmätbara saker som alienation eller tomhet till diskussion). Men ÄR folk verkligen nyktra och fullt kloka vid sina one-night-stands - så där generellt alltså? Näppeligen. Och därför är och förblir kondomer - trots sina goda sidor - lika otillräckliga i smittskyddshänseende som en ensidig kyskhetsmoralism.
Ja, fast uppenbarligen är det ju alkoholen som är problemet i det här fallet, och den moraliserar man redan mycket kring (även statliga myndigheter, vad jag vet!). Att det är fel med att supa sig till omdömeslöshet anser nog de allra flesta, men väldigt få (åtminstone i yngre generationer) skulle nog anse det vara moraliskt fel med flera sexpartner av de skäl jag angett; promiskuösitet i sig är inte skadligt så länge man använder kondom (de eventuella psykiska påverkningarna utesluter jag eftersom det inte var det artikeln handlade om.)
F.ö. har du en poäng i att Stefan borde moralisera också mot överätande. Min likaledes något runde bror sa faktiskt till ännu fetare mej nu under semestern att vi belastar jordens resurser oetiskt mycket genom vårt överätande. Och han har faktiskt rätt.
Kul att du såg en poäng, men det var inte riktigt så jag menade. Men låt gå, en person med flera sexpartners som ser till att använda kondom belastar inte samhället, så jag tycker fortfarande inte det finns någon anledning att moralisera över det. (Förresten behöver inte feta förbruka mer av jordens resurser, bara fel resurser