Sök       Avancerad sökning

1 av 2
1
Vad gör vi för fel? Om klamydiaepidemin
Postade: 11 Augusti 2008 01:38 - —   [ Ignorera ]  
Administratör
Rank
Antal poster:  16
Gick med  2006-06-16

Annika Linde, statsepidemiolog skriver så här i Smittskyddsinstitutets Epidemiologisk årsrapport 2007

“Smittskyddsinstitutet tog 2007 emot 77 554 anmälningar enligt smittskyddslagen. Det innebär en ökning av totalantalet anmälningar med 30 % jämfört med de närmast föregående åren! Klamydia utgör 60 % av anmälningarna. Antalet klamydiafall har ökat i stort sett varje år sedan mitten på 1990-talet. Vi har länge varnat för att det förebådar spridning av allvarligare sjukdomar som kan spridas sexuellt. 2007 ökade också inhemsk, sexuellt överförd hivsmitta och hepatit B-smitta. På samma sätt som när det gäller antibiotikaresistens och klimat börjar det bli allt troligare att våra värsta farhågor när det gäller sexuella smittor kan komma att besannas. Vad gör vi för fel?”

DN hade igår en stort uppslagen artikel med rubriken ”Smittan som inte märks” där man tog upp problemet med spridningen av klamydia i Sverige:
 …

Läs hela inlägget i bloggen.

Postade: 11 Augusti 2008 02:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14

Man kan helt enkelt inte leva utan moral om man inte har något förnuft.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 11 Augusti 2008 03:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  279
Gick med  2007-09-29

Som vanligt drar undersökningar fel slutsatser. Att man har informerat om kondomer som dom gjort senaste 25 åren hjälper inte. Det är en slutsats dom kan dra. Att religion inte hjälper till för att minska könssjukdomar är inte en slutsats dom kan dra. Att försöka dra positiva slutsatser är väldigt svårt medans det är lättare med negativa slutsatser. Att försöka dra slutsatsen att kondomer eller fixa moral utifrån religiöst håll är bästa metoden är slöseri med tid.

Ett dåligt exempel på slutsats man kan inte borde dra:
” Alla borde bli blyga datanördar som mig. Då löser sig allt LOL
Sysslar varken med sex,droger, alkohol, röker,snusar. Är inte överviktig heller. Detta trots att föräldrar dricker och röker friskt här hemma, kompisar gör lika plus festa runt och pökar på.
Folk fruktar att man är religiös när man läser Bibeln då och då, men man har aldrig trott på någon allsvetande sak. Aldrig fruktat någon eller avgudat någon (inte haft någon idol).
Vilket misstag man blivit som inte alls följer normen LOL

Signatur 

“Allt jag säger är lögn. Alla frågor jag ställer är ett trick. Du finner ingen sanning i mig.”

Postade: 11 Augusti 2008 04:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  160
Gick med  2008-07-30

Skulle jag själv som tonåring erbjudas att välja mellan att få kunskap eller Stefan Gustavssons moral som klamydiaskydd, skulle jag välja kunskap.

Signatur 

Antal artiklar som innehåller stöd för ID och klarat en peer review: 0 st.

Postade: 11 Augusti 2008 06:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  853
Gick med  2008-04-14

Stefans blogginlägg bekräftar bara vad vår Skapare undervisar om överallt i Bibeln.

“Men om du inte lyder HERRENS, din Guds, röst och inte håller fast vid och följer alla hans bud och stadgar som jag i dag ger dig, så skall alla dessa förbannelser komma över dig och nå fram till dig.” 5 Mos 28:15.

Därefter följer en lång lista med förbannelser.

Guds församling i Sverige behöver börja att ta upp också denna aspekt i Tron. Hur ska ungdomar kunna förstå sitt eget bästa om ingen talar om för dem hur Skaparen vill att de ska leva och vilka regler Han har gett när det gäller sex och samlevnad?

En stor del av skulden till dagens promiskuösa livstil får Guds församling ta på sig. Vi har hukande tigit. Vi behöver nu med större kraft och frimodighet gå emot den sataniska ideologi som försvarar ett utsvävande sexliv och som därmed bara drar ner mer och mer förbannelser över vårt land.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 11 Augusti 2008 06:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30

Look who’s talking…

Signatur 

Postade: 11 Augusti 2008 08:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  124
Gick med  2007-06-20

1. Hälsofrågor som rör sexualitet behandlas såvitt jag kan se det INTE på ett annat sätt än övriga hälsofrågor. När det gäller matvanor avråder man från för stora mängder fett, socker osv. när det gäller sexfrågor avråder man från sex utan kondom. Vad är skillnaden?
2. Som jag förstår inlägget bör moraliserande testas som metod för att ändra ett visst beteende. Fetman ökar ju lavinartat, trots kostråd från livsmedelsverket, och då borde vi, enligt Stefan Gustavssons resonemang, gå ut med att intag av onyttig mat är moraliskt felaktigt. Kommer nästa artikel handla om det?
3. En promiskuös livsstil (om detta innebär flera sexpartners) är vad jag vet inte självdestruktiv; en källa behövs! En promiskuös livsstil utan kondom är dock självdestruktiv.

Postade: 12 Augusti 2008 02:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  17
Gick med  2007-06-04

Hej kakafoni! Det vore rimligt att man på samma sätt som man varnar för alltför stort intag av mat (och faktiskt inte bara av direkt ohälsosam mat, vi dricker ju t.o.m. för mycket jos!) skulle varna även för alltför stor förbrukning av sexualpartners. För bara den som stoppar huvudet i sanden kan förneka att ökad trohet (och gärna ökad nykterhet) TILLSAMMANS med ansvarsfull kondomanvändning skulle bidra väsentligt till minskad smittspridning. Det finns en modern sekulär prydhet/idealism som knappast står den gamla frikyrkliga efter: givet att alla är nyktra och ansvarstagande vid själva samlagstillfällena skulle kondom i princip räcka för att hejda negativa direkt fysiska följdverkningar av promiskuitet (vi tar här inte upp mer svårmätbara saker som alienation eller tomhet till diskussion). Men ÄR folk verkligen nyktra och fullt kloka vid sina one-night-stands - så där generellt alltså? Näppeligen. Och därför är och förblir kondomer - trots sina goda sidor - lika otillräckliga i smittskyddshänseende som en ensidig kyskhetsmoralism.

F.ö. har du en poäng i att Stefan borde moralisera också mot överätande. Min likaledes något runde bror sa faktiskt till ännu fetare mej nu under semestern att vi belastar jordens resurser oetiskt mycket genom vårt överätande. Och han har faktiskt rätt.

Det är inte fel att predika mot synden i alla dess former (miljösynder, sexualsynder, pratsynder och andra ännu värre synder, t.ex. högmod). Jag kommer aldrig att vilja tysta lag- och moralpredikanterna, även om de gärna får bredda sitt ämnesval också inom lagens område (tack för tipset, kakafoni!). Men nog börjar det bli dags för ännu en evangelisk bloggtext om Jesus, Stefan! Jag omläste nyss tacksamt http://www.credoakademin.nu/index.php/blog/blogpost/431/

Postade: 12 Augusti 2008 11:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  546
Gick med  2007-06-08

En kristen sexualitet är den enda helt hälsosamma sexualiteten. Risken finns alltid att bli sexuellt smittad av någon hemsk sjukdom om man har haft eller har flera partners och de partnersen har flera partners utöver en själv. Vem som helst kan se att det är en ond cirkel. Man ska heller inte vara för självsäker och tro att det aldrig skulle hända en själv. Man har ju hört hundratals berättelser av personer som säger “Jag trodde aldrig det kunde hända mig!”, “Jag trodde aldrig att jag skulle få cancer!”, “Jag trodde aldrig att JAG kunde få (just det) klamydia!” Men en dag händer det och man får ångra sig.

När man bara har en partner (jag tycker detta ord egentligen är allt för kompromissande) i hela sitt liv så har man 0,00 procents risk att bli smittad av en sexuell sjukdom. Det är för mig tillräckligt för att jag ska vänta tills jag gift mig. Dessutom så har kärlek ingenting med saken när det gäller flera partners. Tror du att du kommer glömma alla nakna kvinnor du har haft sex med när du äntligen gifter dig? Tänk om. De stannar med dig hela livet och det finns inget du kan göra åt det. Du kommer känna dig alltmer delad och fragmenterad ju mer människor du har sexuellt umgänge med. Till slut kommer du inte kunna kolla på endast en kvinna utan att ha 10,20 vad du vill omedvilliga ansikten som förvränger din flickväns eller frus gudagivna rätt att ha en man som älskade henne och endast henne. Åh Gud hur länge ska det ta innan vi inser hur vilseledda vi är!

Postade: 12 Augusti 2008 03:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  52
Gick med  2007-08-13

Det är lätt att komma med moralpredikningar och predika om den fasansfulla synden och jag tror att det finns en viss poäng med det, men är situationen inte främst ett misslyckande av vårt samhälle. Där vi hänvisas att till kärlekslös och hämningslös sex (och annat) som tröst för vår ensamhet och ångest. Borde det inte vara till en kärleksfull väns famn som vi söker tröst istället för famnen som råkar vara tillgänlig i fyllan.

Postade: 12 Augusti 2008 03:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30
samyueru - 12 Augusti 2008 01:34 -

Det är lätt att komma med moralpredikningar och predika om den fasansfulla synden och jag tror att det finns en viss poäng med det, men är situationen inte främst ett misslyckande av vårt samhälle. Där vi hänvisas att till kärlekslös och hämningslös sex (och annat) som tröst för vår ensamhet och ångest. Borde det inte vara till en kärleksfull väns famn som vi söker tröst istället för famnen som råkar vara tillgänlig i fyllan.

Även när man är nykter är sex ibland bara sex. Och införandet av kondom har gjort att den som är omoralisk inte är den som har sex, utan den som moraliserar över andras beteenden.

Signatur 

Postade: 12 Augusti 2008 04:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  52
Gick med  2007-08-13
Kyrie1 - 12 Augusti 2008 01:51 -

Även när man är nykter är sex ibland bara sex. Och införandet av kondom har gjort att den som är omoralisk inte är den som har sex, utan den som moraliserar över andras beteenden.

Jag menar bara att samhället erbjuder ofta en klen tröst istället för äkta vara tror inte du att det finns ett samband mellan ungdomars sex-törst, och längtan efter att det bara ska kännas lite bättre?

Postade: 12 Augusti 2008 05:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30
samyueru - 12 Augusti 2008 02:59 -

Jag menar bara att samhället erbjuder ofta en klen tröst istället för äkta vara tror inte du att det finns ett samband mellan ungdomars sex-törst, och längtan efter att det bara ska kännas lite bättre?

Den frågan har jag ingen uppfattning om. Så länge jag får ha sex när jag vill, är jag nöjd.

Signatur 

Postade: 12 Augusti 2008 06:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
Absolutisten - 12 Augusti 2008 09:22 -

En kristen sexualitet är den enda helt hälsosamma sexualiteten.

Sexuell neuros är inte en hälsosam sexualitet.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 12 Augusti 2008 06:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
samyueru - 12 Augusti 2008 02:59 -

Ungdomar har en “sex-törst” eftersom de enligt naturen är redo att föröka sig.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 12 Augusti 2008 06:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2008-07-30
JemyM - 12 Augusti 2008 04:12 -

Ungdomar har en “sex-törst” eftersom de enligt naturen är redo att föröka sig.

Reguljära spermatömningar minskar risken för prostatacancer rejält. Det kan ju också vara bra att veta. Så har män inte sex, bör de kanske porrsurfa lite då och då.

Signatur 

1 av 2
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70