Men nu var det väl inte det jag sa. Det jag sa var att du skulle söka själv. Jag uppmanade dig att själv göra efterforskningar innan du började påstå saker, men det kanske var för jobbigt? Som exempel kan nämnas att quantum gravity omnämns i 7 artiklar på Nobels hemsida.
Inte en enda har med nobelpris/(observation som stöder teori) att göra. De flesta av artiklarna har Ulf Danielsson som medförfattare. Han är visserligen en duktig fysiker (har själv haft honom som lärare) men han är ingen nobelpristagare (återigen; i brist på observationer).
Men det är här det blir intressant. För om din enkla definition av teori skulle stämma, då kan vi ju inte ha en vetenskaplig teori om hur pyramiderna byggdes. Ingen kan ju resa tillbaka och observera hur det gick till.
Kan du observera pyramiden? Här kommer ett exempel från en annan tråd.
Kriminalpolisen kommer till en brottsplats. De har INTE SETT brottet begåtts (det ägde rum för flera dagar sedan). När de sedan undersöker brottsplatsen så hittar de ett fingeravtryck, en kvarglömd keps, en hårtuss och blodspår. Nu kan polisen med hjälp av fyra enskilda observationer säga vem förövaren är UTAN ATT DE SETT BROTTET BEGÅS. Så fungerar också vetenskapliga teorier.
Samma sak blir det då med den påstådda utvecklingen från exempelvis apa till människa. Det finns ingen som observerat detta och med din enkla formuleringen så är denna teori inte en vetenskaplig teori.
Förstår du problematiken?
Se ovan.
Det som däremot är klart att han var mot intellektuell arrogans.
Arrogans mot vetenskapen? Sa han något om det?
Om du är intresserad, så ta reda på vad Kuhn säger. I.e. gör egna efterforskningar.
Jag vet mycket väl vad paradigm är. Det rådande paradigmet är evolutionsteorin.
Var de verkligen en egen art, hur kan vi med säkerhet veta det. Varför publiceras då exempelvis Erik Trinkaus ideer om att neandertalarna blandades ihop med den mänskliga populationen genom fortplantning. Har du själv observerat hur det gick till?
Det var stora skillnader mellan deras och homosapiens fysiologi. Läste nyligen om att deras DNA inte blandats på 600 000 år. Och de dog ut för 40000 år sedan? (kan inte så noga).
Varför “skapades” de och varför dog de ut?