C.S. Lewis hade ståndpunkten att människor som försökt leva ett kärleksfullt och ödmjukt liv i en annan kultur och religion kommer bli välkomnade in i gemenskapen samtidigt som många “kristna” som inte lever ut det Jesus lär kommer hamna utanför.
Angående hinduism och andra religioner så tror jag att många har sin grund i den gudsimpuls och de fundamentala sanningar som Gud planterat i oss människor. Gud är äldst. Vi kan och bör ta lärdom av andra religioner.
Det finns ingen fast defination av Gud, men vissa försöker, t.ex. Bibeln, Koranen eller Bhagavadgita. Gud är kärlek har vissa sagt. Sanningen är Gud sa Gandhi. Världen är Gud sa Spinoza.
I de religioner som klarat sig finns budskap om gemenskap. Den kristna församlingen och kärleken till sina medmänniskor. Den judiska familjen och ansvaret för världen. Den muslimska Ummah (församlingen utan heirarki där alla hjälps åt att dela på sina tillgångar till fattiga och svaga genom Zakat) och Hadj där alla oavsett jordliga tillgångar, hudfärg och nationalitet klär sig i vit mantel och vandrar tillsammans. I alla religioner finns den gyllene regeln; agera mot din näste så som dig själv.
Tyvärr finns det också idén om att man är ensam om den sanna tron och de andra inte har något att lära. Då det kommer till tolerans för andra så kan de tre Abrahamsreligionerna inte komma i närheten de asiatiska religionerna och Hinduismen är faktiskt äldst medans kristendomen är näst yngst bland världsreligionerna. Problemet med Abrahamsreligionerna är monoteismen som så starkt trycker på en Gud en Lära, samt trycker på en exakt version om hur världen blev till.
Tron att den egna religionen är unik är den aspekt av religionerna som gör dem till ett apartheid och därmed hindrar den att uppnå sina roller eller att leva i gemenskap med och förstå sina medmänniskor i andra delar av klotet. Om jag tillskriver mig en religion idag så är det unitarian universalism. En Open-Source andlighet. Jag som människa är den som avgör vad min natur säger till mig men endast genom kunskap och att ta del av så många perspektiv som möjligt kan jag se det med klarhet.
Om man nödvändigtvis skall lära barn ett etiskt system som skapades för ett par tusen år sedan så sätter jag buddhismens 8-armade hjul långt före Islams fem pelare, moses 10 budord eller Hinduismens Sanatana Dharma. Inget annat moralsystem visar ett en så ren och rak förståelse för vad en människa behöver för att leva tillsammans och vara lycklig, både i livet och inför döden, utan korrumperade fraser i överflödiga böcker. Där behövs inte onödiga sidospår som “Du skall icke ha andra Gudar jämte mig” eller “Det finns ingen Gud utan Gud och Muhammed är hans sändebud”. Nej. Tolerans, vårdat språk, icke-våld, sökande efter kunskap och förståelse, att handla rätt, att bekämpa fel känslor (hat, girighet etc). Dessa är exempel på det 8-armade hjulet, den cementerade grunden för Buddhismen och det första ett barn får lära sig. Saker som man får söka med ljus och lykta för i Bibeln och Koranen.